کد خبر: ۱۴۹۹۲۴
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۵
اسهال نوعی اختلال در دستگاه گوارش است که در تابستان شیوع بیشتری دارد و در مواردی باید این عارضه جدی گرفته شود؛ بهترین روش درمان اسهال را با ما دنبال کنید.
ناطقان:  اسهال یکی از بیماری های گوارشی است که هر کسی در طول عمر حداقل یک بار آن را تجربه کرده است. علت مبتلا شدن به اسهال می تواند در افراد مختلف و بسته به سنین متفاوت باشد. اسهال در ابتدا شاید زیاد جدی گرفته نشود اما در صورت استمرار در ادامه آن، حتما باید به پزشک مراجعه کرد.

بیشتر مواقع در فصل گرما این بیماری شیوع پیدا می کند؛ اگر چنانچه ترشح مایعات به داخل روده افزایش یابد و روده ها نتوانند جذب کافی و سریع داشته باشند اسهال رخ می دهد بنابراین بهترین روش "درمان اسهال" را یاد بگیرد تا در صورت حاد شدن آن بتوانید راهکار مناسبی انتخاب نمایید. با ما باشید تا در این مقاله شما را با بهترین روش درمان اسهال   آشنا کنیم.
اسهال و علائم آن چیست؟

اسهال نوعی بیماری است که در اکثر مواقع جدی گرفته نمی شود. شاید شما هم یکی از افرادی باشید که اسهال را بیماری تلقی نمی کنید. حال می پرسید چه زمانی باید آن را جدی گرفت؟ علائم این بیماری با دردهای شکم شروع می شود به خصوص گرفتگی عضلات شکم از علامت های شایع آن است. از دیگر علائم آن می توان موارد زیر را نام برد:

    نفخ شکم
    دل پیچه
    تهوع
    سردرد و ضعف
    استفراغ

اما در صورت ادامه اسهال بیش از 24 ساعت حتما باید جدی گرفته شود و نسبت به درمان آن اقدام فوری انجام شود زیرا بدن با از دست دادن آب خود دچار مشکلات دیگری شده و هشدار جدی در پی خواهد داشت؛ اگر علائم زیر در طول ادامه اسهال دیده شد نشانی از عفونت و بیماری های روده است که حتما به اورژانس مراجعه کنید:

    دردهای شدید شکم که رو به افزایش است
    دیده شده خون در مدفوع
    کم آب شدن بدن
    تب
    تغییر رنگ مدفوع به رنگ سیاه و قیری شدن
    کاهش وزن


 درمان های خانگی

در قدم اول اگر با این بیماری مواجه شدید و علائم شدیدی ندارید می توانید از روش های خانگی برای درمان آن استفاده کنید. داروهای خانگی مانند پکتین، سبزیجات پخته شده، موز، پروبیوتیک ها از جمله درمان هایی است که می توان انجام داد.

ماست و کته برنج یکی از رایج ترین درمان های اولیه اسهال می باشد که مادران برای فرزندان خود تجویز می کنند.

ترکیب زنجبیل رنده شده و عسل می تواند درمان خوبی برای کاهش دلپیچه و شکم درد ناشی از اسهال باشد. به منظور افزایش کارایی این ترکیب بهتر است از مصرف آب خودداری نمایید.

سرکه سیب، مایعات شفاف، سوپ هویج، سوپ مرغ، موز و سیب از جمله مواد غذایی است که در کاهش و درمان اسهال به شما کمک می کند.

 داروهای گیاهی برای درمان اسهال

سنت گیاه درمانی می تواند یکی از بهترین روش های درمان اسهال باشد. در زیر برخی گیاهان مفید برای درمان اسهال را معرفی می کنیم:

زرشک : گیاه زرشک با داشتن خواص ضد پروتوزوئیک و ضد باکتری می تواند در درمان اسهال مفید باشد. زرشک حاوی بربرین و بربامین است که با افزایش سیستم ایمنی بدن، تولید گلبول های سفید و پلاکت ها را افزایش می دهد و از این طریق خواص درمانی آن مفید است.

استراگالوس: (Astragalus)  که با نام های اسطراغالیس و گون نیز شناخته می شود. گیاهی است خود رو و در دامنه کوه های ایران به فراوانی یافت می شود؛ این گیاه خاصیت ضد باکتریایی و ضد ویروسی داشته و با تقویت سیستم ایمنی بدن و افزایش سطح پادتن های طبیعی بدن نقش مهمی در بهبود ایفا می کند.

اکیناسه یا سرخار گل: گیاهی علفی و چند ساله از تیره کاسنی است که ارتفاع آن تا 1/5 متر نیز می رسد، سر خار گل با داشتن ترکیبات پلی ساکارید و آلکامیدها تحریک ایمنی بدن را موجب می شود هم چنین با داشتن خواص ضد باکتریایی، قارچی و ویروسی فعالیت آنزیم های بدن را تحت تاثیر قرار می دهد.

آگریمونی: این گیاه با داشتن تانن در دوز بالا، به عنوان درمان اولیه برای اسهال معمولی معرفی شده است.

پیکروهیزا کروها: گیاهان دارویی بیشتر در دز پایین برای درمان اسهال و کاهش نفخ شکم استفاده می شوند؛ این گیاه با تحریک روند گوارش در بهبود بیماری های روده نقش موثری دارد.

درمان اسهال / سریع ترین روش درمان اسهال چیست؟
دارو درمانی و بهترین روش درمان اسهال

جاذب ها: داروهای جذب شونده مانند آتاپلگیت و پلی کاربوفیل به صورت خوراکی مصرف می شوند. این داروها با متصل شدن به مولکول های آب در روده باعث کاهش آبکی بودن مدفوع می شوند.

 داروهای ضد تحرک روده: برخی سری داروها وجود دارند که با کاهش حرکت روده موجب استراحت این عضو از بدن می شوند؛ با کاهش حرکت روده، جذب آب در بدن نسبت به قبل بیشتر می شود.

ترکیبات بیسموت: این ترکیب شامل 2ماده فعال بسموت و سالیسیلات است تا کنون چگونگی اثر بخشی این ماده بر اسهال مشخص نشده است ولی در اسهال های مسافرتی و عفونی کاربرد دارد.

 اسهال یکی از بیماری های شایع فصل گرما است. گرمای تابستان از یک سو و از دست دادن آب بدن ناشی از اسهال خطری است که باید جدی گرفته شود. معمولا بعد از یک الی دو روز اسهال بهبود پیدا می کند اما در صورت ادامه روند حتما به پزشک و اروژانس مراجعه کنید. هم چنین در این فاصله می توانید برای جبران آب از دست رفته بدن مایعات بیشتری مصرف کنید.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین