کد خبر: ۱۵۰۰۱۸
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۷ - ۰۱:۱۵
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی گفت: تابوی بیماری‌های روانی در کشور از بین رفته و آگاهی مردم در سلامت روان بیشتر شده است.
ناطقان: معصومه کرمی راد کارشناس روانشناسی بالینی اظهار کرد: سلامت مفاهیم گسترده‌ای دارد، در حال حاضرمفهوم سلامت روان در جامعه امروز نسبت به گذشته بهتر شناخته شده است و مردم برای حل مشکلات به روش‌های غیر حرفه‌ای و خرافی مراجعه نمی‌کنند و با مراجعه به افراد متخصص و مشاوران توانسته‌اند به  سهم بزرگی از سلامت روان دست پیدا کنند.

وی اظهار کرد: پژوهش ها نشان می‌دهد که مشکلات روحی و روانی در جامعه افزایش داشته اما فرهنگ بهره مندی از خدمات روان درمانی در جامعه نیز به مراتب بیشتر شده است پس نگرانی بابت ناتوانی درمان مشکلات روح و روانی نداریم.

این کارشناس روانشناسی بالینی در ادامه افزود: تربیت نیروی متخصص در روان درمانی حائز اهمیت است و با توجه به گرایش  مردم به مشاوره ‌های روان درمان‌گر باید خدمات روان درمانی و تربیت نیروی متخصص در جامعه افزایش پیداکند تا شاهد مشکلات در جامعه نباشیم.

کرمی راد گفت: تابوی بیماری‌های روانی در کشور از بین رفته است و با توجه به آمار رو به رشد اطلاعات در جامعه، مطالعات مردم و همچنین حجم ارتباطات جمعی، مردم می‌دانند که هر شخصی با برخی از اختلالات دست و پنجه نرم می‌کند و روحیات و تیپ شخصیت‌های متنوعی دارد، مردم به این باور رسیده اند که برای برخی از مشکلات باید به روانشناس مراجعه کنند به همین دلیل آمار مراجعه به کلینیک‌های روانشناسی بالینی بالا است که این موضوع سهم به سزایی در ارتقاء سلامت روان دارد.

 وی ادامه داد: شایع ترین اختلال روانی در جهان و در کشور افسردگی است اما این نکته مهم است که نباید به افراد جامعه برچسب افسردگی بزنیم زیرا افسردگی عوارضی دارد که تشخیص و درمان آن بر عهده متخصصان است و نباید با تشخیص افراد غیرحرفه ای در سیکل معیوب درمان و عوارض ناشی از آن قرار بگیریم.
مردم مشکلی برای پرداخت هزینه خدمات با کیفیت ندارند

این کارشناس روانشناسی بالینی اظهار کرد: در ایران مردم برای جراحی‌های زیبایی هزینه‌های گزافی را متقبل می‌شوند پس نباید نگران باشیم که با قیمت گذاری خدمات مشاوره و روان درمانی تقاضا کاهش می‌یابد بلکه بررسی‌ها در کشورمان نشان داده است که مردم در ازای دریافت خدمات  باکیفیت مشکلی برای پرداخت هزینه‌های تعریف شده و متناسب ندارند و در این عرصه متولیان سلامت روان باید در فکر تقویت مراکز خصوصی باشند.
روان درمانی هزینه‌بر است

کرمب راد عنوان کرد: کار روان درمانی کاری هزینه بر است البته هزینه‌های متناسبی دارد، درمانگران مطرح ایرانی در خارج از کشور نیز فعالیت‌های خوب و مناسبی دارند و  توانمندی ایرانی‌ها در عرصه خدمات روان درمانی مطلوب است اما نباید ارزش کار روان درمانی تنزل پیدا کند زیرا با تنزل کار روان درمانی امر درمان محقق نخواهد شد؛ مراجعان باید بدانند بابت خدماتی که در خدمات روان درمانی می‌گیرند، هزینه‌ای دریافت  و این هزینه باعث می‌شود همکاری بیشتری با مشاور خود داشته باشند، با تقویت مراکز خصوصی، خدمات سلامت روان بیشتر و بهتری ارائه خواهد شد و مردم نیز در این عرصه همکاری بیشتری خواهند داشت.

وی در پایان اظهار کرد: خروجی دانشگاه‌ها در عرصه  سلامت روان از جمله روانشناسان تربیتی، روانشناسان بالینی، مشاوران زیاد است اما باید بدانیم که تنها خروجی دانشگاه اهمیت ندارد بلکه کیفیت خدمات روان درمانی حائز اهمیت است که در این عرصه باید بخش خصوصی نیز تقویت شوند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین