کد خبر: ۱۵۰۲۷۳
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۹
به دنبال افزایش قیمت ارز در طول هفته‌های گذشته و تغییر و تحولاتی که عرصه‌های مختلف اقتصادی ایران به دنبال این اتفاق تجربه کرده‌اند، شایعاتی در رابطه با بالا رفتن غیراصولی نرخ بلیط پروازهای خارجی در بازار ایران نیز مطرح شده است.
ناطقان: با توجه به توافقاتی که سازمان هواپیمایی کشوری ایران با شرکت‌ها و کشورهای بین‌المللی در این زمینه به امضاء رسانده در طول هفته تعداد زیادی پرواز از سوی ایرلاین‌های مختلف در ایران انجام می‌گیرد که رفت و آمد این هواپیماهای مختلف تقریبا بسیاری از مسیرهای مدنظر مسافران ایرانی را پوشش می‌دهد.

ایران با بسیاری از کشورهای آسیایی و اروپایی توافق انجام پروازهای متقابل دارد و به دنبال آن در طول هفته برای بسیاری از این مقاصد امکان تهیه بلیط مستقیم وجود دارد.

در این حوزه بررسی‌ها نشان می‌دهد که نرخ پروازها نه تنها تغییر خاصی نکرده که حتی بسته به روزهای مختلف و انجام پروازها می‌توان با قیمت‌های منطقی سفر به این مقاصد را تجربه کرد.

برای مثال پرواز تهران به پاریس در کشور فرانسه به دلیل فعالیت تعداد زیاد ایرلاین‌ها با قیمت نسبتا پایینی عرضه می‌شود. برای مثال در روز ۲۶ تیرماه امسال شرکت هواپیمایی ایران‌ایر یک پرواز مستقیم شش ساعت و ۱۵ دقیقه‌ای از تهران به پاریس دارد که قیمت آن یک میلیون و ۳۸۰ هزار تومان تعیین شده است. این روال برای دیگر مقاصد نیز شرایطی مشابه فراهم می‌کند، یعنی هرجا که ایرلاین‌های ایرانی پرواز مستقیمی را به مقصد مختلفی دارند قیمت‌های ارائه شده از سوی آنها معقول و نسبت به نیاز مسافران منطقی‌تر است.

در همین مسیر و در همین روز ایرلاین‌های خارجی مختلفی نیز پرواز میان تهران – پاریس را برقرار کرده‌اند که البته بسیاری از آنها با یک توقف همراه خواهند بود. برای مثال شرکت هواپیمایی قطر ایرویز مسافران را از تهران به دوحه برده و پس از حدود یک ساعت و نیم توقف در فرودگاه این شهر به مقصد پاریس پرواز می‌کند و نرخ پرواز آن حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان تعیین شده است.

شرکت ترکیش ایرلاینز نیز شرایط نسبتا مشابه را به وجود آورده و مسافران ایرانی می‌توانند با رقمی کمتر از دو میلیون تومان یک برنامه سفر یک طرفه به مقصد پاریس داشته باشند. در رابطه با دیگر مسیرهای اروپایی نیز تقریبا همین شرایط صدق می‌کند. برای مثال در مسیر هوایی تهران – آمستردام در کشور هلند نیز پروازهای مستقیم و غیرمستقیمی وجود دارد که نرخ آنها از حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان آغاز می‌شود و در حدود دو میلیون تومان برای بسیاری از مسافران ایرانی امکان پرواز وجود خواهد داشت.

البته دراین مسیر شرکت هواپیمایی KLM هلند نیز فعالیت می‌کرد که پروازهای مستقیم‌اش نسبت به دیگر ایرلاین‌ها قیمت بالاتری داشت که البته طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته احتمالا به حضور خود در آسمان ایران پایان می‌دهد. در رابطه با مسیرهای پرتقاضای آسیایی نیز شرایط به همین شکل است.

آنچه که در مسیرهای هوایی موجود میان ایران و شرق‌ آسیا مطرح است پایین بودن نسبی تعداد پروازهای میان ایران و شرق آسیا است که پایین‌تر از پروازهای اروپایی است و همین مساله قدری نرخ پروازها را بالا می‌برد. برای مثال پرواز میان تهران – توکیو از نرخ حدود سه میلیون تومان آغاز می‌شود و پرواز میان تهران – بانکوک نیز برای مسیر مستقیم حدود دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تعیین شده و در صورتی که پرواز با قیمت ارزان‌تر پیدا شود نیاز به توقف‌های چند ساعته و طولانی دارد.

اصلی‌ترین ابهام‌های باقی‌مانده در این مسیرهای پروازی به شهرها و کشورهایی مربوط می‌شود که ایران در آنها پرواز مستقیم ندارد. برای مثال مسافرانی که قصد دارند از تهران به مقصد شهری مانند تورنتوی کانادا حرکت کنند قطعا نیاز به تعویض هواپیمای خود خواهند داشت که این موضوع اگر با جابه‌جایی ایرلاین‌ها روبه‌رو شود یک افزایش بیشتر را در بر می‌گیرد. از این‌رو پرواز میان پایتخت ایران و شهرهایی مانند ونکور و تورنتو در کانادا بسته به میزان ساعت در نظر گرفته شده برای سفر از حدود پنج میلیون تومان آغاز می‌شود.

شرایط در رابطه با پروازها از ایران به سمت آمریکا نیز همین طور است. شرکت‌هایی مانند ترکیش ایرلاینز، KLM، قطر ایرویز و امارات ایر در حال حاضر سرویس‌هایی را ارائه می‌کنند که به مسافران ایرانی اجازه می‌دهد با طی کردن یک زمان سفری نسبتا طولانی خود را به شهر نیویورک برسانند. در این مسیر نرخ قیمت پروازها نسبتا ارزان‌تر است و مسافران می‌توانند رقمی بین سه تا پنج میلیون تومان به این شهر مهم آمریکایی برسند هرچند که این مساله نیاز به انجام سفرهایی نسبتا طولانی و توقف‌های چند ساعته در یک فرودگاه ثانویه دارد. از این‌رو به نظر می‌رسد در مسیرهایی که شرکت‌های ایرانی فعال هستند و میان ایران و آنها پروازهای مستقیم شکل گرفته نرخ و قیمت‌ها تغییر خاصی را تجربه نکرده و هنوز با توجه به شرایط بازار تعیین می‌شوند، اما در رابطه با پرواز به مسیرهای طولانی‌تر که شاید نیاز به استفاده از خدمات چند ایرلاین خارجی وجود داشته باشد، شرایط قدری متفاوت است و نرخ‌ها با تفاوت‌های بیشتری تعیین می‌شود.

منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین