کد خبر: ۱۵۰۴۳۷
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۰
افت بی‌سابقه بارندگی‌های سال آبی جاری موجب شده است تا ورودی آب به سدهای تامین کننده آب شرب کلانشهرها و به تبع آن میزان ذخایر این سازه‌ها در سال جاری به شکل چشمگیری کاهش یابد و 334 شهر کشور با جمعیتی بالغ بر 34 میلیون نفر را در معرض تنش آبی قرار دهد.
ناطقان: به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو، افت بی‌سابقه بارندگی‌های سال آبی جاری موجب شده تا مشکلات عدیده‌ای برای تامین آب مورد نیاز استان‌های مختلف کشور به وجود آید و 334 شهر کشور با جمعیتی بالغ بر 34 میلیون نفر را در معرض تنش آبی قرار دهد. از این رو وزارت نیرو از اواخر سال گذشته همواره بر لزوم اصلاح الگوی مصرف و دوری از بدمصرفی منابع آبی در کشور برای تامین آب شرب پایدار در مناطق مختلف تاکید کرده است.

براساس گزارش وزارت نیرو، وضعیت سد زاینده‌رود این گونه توصیف شده است.

از اواخر سال گذشته بود که افت بی‌سابقه بارندگی‌های کشور و به تبع آن کاهش ذخیره آب سد زاینده‌رود به عنوان منبع مهم تامین‌کننده آب شرب شهرهای اصفهان، یزد، کاشان و روستاهای مسیر، نگرانی‌های متعددی را برای نحوه تامین آب شرب این مناطق در فصل تابستان به وجود آورده بود.

با وجود تهمیدات جدی وزارت نیرو برای جبران کسری آب مورد نیاز منطقه و کاهش تنش آبی در شهرهای یاد شده از طریق روش‌های مختلف همچون لزوم استفاده از پساب تصفیه شده در بخش صنایع آب‌بر منطقه، مدیریت شبکه و اصلاح الگوی مصرف، سد زاینده‌رود همچنان حال و روز خوشی ندارد.

حجم نرمال مخزن این سد حدود یک میلیارد و 239 میلیون مترمکعب است که در حال حاضر ذخیره آب این سازه به 318 میلیون مترمکعب کاهش یافته که در مقایسه با سال گذشته کاهش 15 درصدی داشته است و عملا 74 درصد این سد خالی است. این میزان ذخیره سازه در حالی است که نیاز شرب سالانه شهرهای یاد شده از سد زاینده رود حدود 400 میلیون مترمکعب است.

از میزان ذخیره فعلی سازه نیز حدود 130 میلیون مترمکعب آن مربوط به حداقل حجم بهره‌برداری از سد است. این میزان از آب باید به منظور ارائه آب با کیفیت و حفظ پایداری سازه در سد داخل باقی بماند و بقیه آن به سمت پایین دست رها شود.

از طرفی ورودی به این سد در سال آبی جاری نیز به 498 میلیون مترمکعب رسیده است که در مقایسه با سال گذشته افت 56 درصدی داشته و فاصله زیادی با یک میلیارد و 126 میلیون مترمکعب ورودی سال گذشته خود دارد.

منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین