کد خبر: ۱۵۰۶۸۹
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۸
مدیرکل فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو از تدوین سند جامع ایمنی غذا و تعریف نهاد ملی ایمنی غذا برای کنترل سلامت مواد غذایی از مزرعه تا سفره خبر داد.
ناطقان: دکتر مفید در نشست خبری امروز سازمان غذا و دارو اظهار کرد: بعد از تغییراتی که در بخش تامین سلامت مواد غذایی در دنیا ایجاد شد، رویکرد در این حوزه به سمت تضمین سلامت خوراک از مزرعه تا سفره حرکت کرد. این رویکرد دیگر شامل تمرکز مطلق در نظارت بر سلامت مواد غذایی در کارخانه نمی‌شود. به همین منظور برنامه سند جامع ایمنی غذا با یک فوریت در سازمان غذا و دارو تدوین شد و قرار است در کنار آن نهاد اجرا کننده این سند یعنی نهاد ملی ایمنی غذا تعریف شود.

وی افزود: این نهاد سیاستگذاری، کنترل‌های در چهارچوب و ساختاری را در این حوزه انجام می‌دهد. در این حالت می‌توان مدعی بود که ایمنی غذا به صورت کامل تضمین می‌شود.

مدیرکل امور فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو با اشاره به برنامه این سازمان برای کنترل فرآورده‌های غذایی در سطح عرضه و همچنین ساماندهی محصولات معدود خوراکی وارداتی ادامه داد: محوریت سند ایمنی غذا پایش این محصولات از مزرعه تا سفره است. در این سند شاخص‌های مورد ارزیابی موارد قانونی و همچنین افراد ناظر بیان خواهد شد و امیدواریم تا روز جهانی غذا از آن رونمایی شود. در این حوزه وزارتخانه‌های مختلفی درگیر هستند، اما تا کنون نهادی که به صورت متمرکز تمام سیاستگذاری‌های لازم را انجام دهد، نداشتیم. قرار است این نهاد بر مبنای سند جامع ایمنی غذا ایجاد شود.

برنامه‌ای برای کشف سر نخ‌های قاچاق محصولات غذایی

مفید در ادامه درباره چگونگی نظارت این سازمان بر ورود محصولات غذایی قاچاق توضیح داد و گفت: ساماندهی ورود محصولات غذایی با استفاده از کنترل مجوزها و صدور برچست اصالت انجام می‌شود. کنترل‌ها در سطح عرضه محصولات غذایی نیز توسط دانشگاه‌های علوم پزشکی صورت می‌گیرد. ما با سازمان‌های درگیر در این حوزه ارتباطات نزدیکی داریم. در این زمینه قرار است برنامه‌ها و اقدامات مشترکی داشته باشیم تا بتوانیم این محصولات را بهتر و جدی‌تر رصد کنیم. محصولات غذایی قاچاق با سلامت مردم ارتباط دارند و امیدواریم در ماه‌های آینده خبرهای خوبی از برخوردهایی که در این زمینه صورت می‌گیرد، بشنویم.

وی ادامه داد: برنامه ریزی کرده‌ایم که با استفاده از کنترل‌هایی که در این زمینه انجام می‌دهیم به سرنخ‌های قاچاق برسیم و نقاط ورودی را بخشکانیم. آمارها نشان می‌دهد میزان قاچاق برخی از محصولات به دلیل گران بودن ارز غیر رسمی کاهش یافته است. زمانی که قیمت ارز پایین‌تر بود، میزان قاچاق این محصولات از مرزهای غیررسمی بیشتر بود.

مزارع کشاورزی شناسنامه دار می‌شوند

مدیرکل فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو در ادامه با اشاره به برنامه جهاد کشاورزی برای شناسنامه‌دار کردن محصولات کشاورزی بیان کرد: گام اول در زمینه بررسی باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی و فرآورده‌های غذایی، شناسنامه‌دار کردن مزارع و باغ‌ها است. بر اساس قوانین موجود شورای عالی امنیت غذایی و همچنین برنامه‌های توسعه پنجم و ششم طی چند ماه آینده وزارت جهاد کشاورزی اولین گروه مزارع شناسنامهدار شده را اعلام می‌کند.

وی ادامه داد: محصولات کشاورزی در میادین میوه و تره‌بار نمونه‌برداری می‌شوند، اما هیچ علامت و شناسنامه‌ای برای ردیابی و کنترل ندارند. فاز اول این طرح تشویق و ترویج آن در نظر گرفته شده است. در سال جاری ۲۴ نوع محصول از نظر میزان باقیمانده سموم آفت کش و ۱۵ نوع از نظر میزان باقیمانده فلزات سنگین و نیترات بررسی شدند. در سال گذشته ۱۵ محصول از نظر باقیمانده سموم و ۱۰ نوع نیز از نظر میزان نیترات و فلزات سنگین نمونهبرداری شدند.

مفید تصریح کرد: با توجه به اینکه این نمونهبرداری‌ها توسط دانشگاه‌های علوم پزشکی و به صورت اختصاصی و منطقه‌ای انجام می‌شود، اعداد و ارقام به دست آمده از این بررسی‌ها متفاوت است. ممکن است میزان نیترات در محصولات کشاورزی یک استان بالاتر باشد و در استان دیگر فلزات سنگین آمار بیشتری داشته باشند. در مجموع می‌توان گفت مشکلات در این زمینه به شدتی که بیان می‌شود و همچنین بر خلاف اخبار نگران کننده نیست.

اجرای طرح جامع پایش باقیمانده سموم برنج در ۳ استان

مفید در ادامه به پایش باقیمانده سموم برنج در سه استان گیلان، مازندران و گلستان اشاره کرد و گفت: پایش باقیمانده سموم برای اولین بار در برنج انجام شد و گزارش‌ها مشکل خاصی را نشان ندادند. برای بررسی این موضوع در محموله‌های وارداتی از سال ۹۱ اقداماتی آغاز شد و از سال ۹۳ هر برنجی که به کشور وارد می‌شد تحت این نظارت‌ها قرار می‌گیرد. در طرحی که قرار است در این سه استان اجرا شود، از محل شالیکوبی‌ها نمونهگیری انجام می‌شود. اگر میزان فلزات سنگین بالا باشد منشأ اصلی آن می‌تواند خاک یا آب باشد. این طرح در نهایت کمک می‌کند که تصویری کلی از وضعیت میزان باقیمانده سموم در برنج به دست آوریم.

وی همچنین گفت: گزارش‌های پراکنده نشان می‌دهند که وضعیت سلامت برنج در کشور مطلوب بوده است.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین