کد خبر: ۱۵۰۷۷۱
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۱
امیدوارم ایران با ما تماس بگیرد؛
رئیس‌جمهور آمریکا گفت: «همان‌طور که میدانید ما به توافق ایران خاتمه دادیم. این اقدام، تأثیر مهمی روی ایران داشته و این کشور را به صورت جدی تضعیف کرده است و ما امیدواریم که ایران زمانی با ما تماس بگیرد.شاید آن موقع به توافق جدیدی برسیم و شاید هم نرسیم.»
ناطقان: «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا روز سه‌شنبه در جمع برخی از نماینده‌های کنگره از سخنان روز گذشته‌اش در نشست خبری مشترک با «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه عقب‌نشینی کرد. 

او ضمن اذعان به اینکه جمع‌بندی جامعه اطلاعاتی آمریکا درباره اتفاق افتادن دخالت روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ را می‌پذیرد گفت: «اقدامات روسیه تأثیری روی نتیجه انتخابات نداشت.»

واکنش‌ها در آمریکا به سخنان ترامپ در نشست خبری مشترک با پوتین کماکان ادامه دارد و امروز (سه‌شنبه) «پل رایان»، رئیس‌ مجلس نمایندگان آمریکا گفت کنگره آمریکا اعمال تحریم‌های جدید علیه روسیه به بهانه دخالت در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا را بررسی می‌کند. 

ترامپ در کنفرانس خبری روز دوشنبه در حضور پوتین دخالت روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در سال ۲۰۱۶ را رد کرده و گفته بود پوتین در گفت‌وگوی دوجانبه با او قویاً این موضوع را تکذیب کرده است. 

وزارت دادگستری آمریکا اخیراً ۱۲ افسر اطلاعاتی ارتش روسیه را متهم کرد در سال ۲۰۱۶ برای هک رایانه‌های حزب دموکرات و اثر گذاشتن بر نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا تلاش کرده‌اند. روسیه این اتهامات را رد کرده است.

ترامپ روز سه‌شنبه گفت سخنانش در «هلسینکی» را مرور کرده و متوجه شده که در یک جا یک عبارت را به اشتباه گفته است. او گفت آنچه قصد داشته بگوید این بوده که دلیلی وجود ندارد که دخالت در انتخابات از سوی روسیه صورت نگرفته باشد، اما به جای آن گفته دلیلی وجود ندارد که این دخالت از سوی روسیه صورت گرفته باشد.  

رئیس‌جمهور آمریکا گفت دولت او «با جدیت» جلوی هرگونه تلاش برای دخالت در انتخابات سال ۲۰۱۸ را خواهد گرفت. 

ترامپ در واکنش به انتقادها از او بابت تضعیف ائتلاف «ناتو» گفت که کشورهای این ائتلاف در حال حاضر سهم خودشان از بودجه فاعی را پرداخت می‌کنند و او از «ینس استولتبرگ»، دبیر کل ائتلاف ناتو متشکر است.

ترامپ: امیدوارم ایران به ما زنگ بزند

ترامپ گفت با پوتین درباره ضرورت کاهش دادن سلاح‌های هسته‌ای و مقابله با «بلندپروازی‌های هسته‌ای ایران» هم رایزنی کرده است. 

ترامپ گفت: «ما درباره ایران و ضرورت مقابله با بلندپروازی‌های هسته‌ای و اقدامات بی‌ثبات‌کننده این کشور رایزنی کردیم.»

وی اضافه کرد: «همان‌طور که اکثر شما می‌دانید ما به توافق ایران خاتمه دادیم- که یکی از بدترین توافق‌هایی است که می‌توان تصور کرد. این اقدام، تأثیر مهمی روی ایران داشته و این کشور را به صورت جدی تضعیف کرده است و ما امیدواریم که ایران زمانی با ما تماس بگیرد. شاید آن موقع به توافق جدیدی برسیم و شاید هم نرسیم.»

ترامپ در ادامه گفت: «اما ایران کشوری که پنج ماه پیش بود نیست. آنها دیگر زیاد نگاهشان به مدیترانه و کل خاورمیانه نیست. مشکلات بزرگی دارند که اگر با ما توافق کنند خیلی راحت‌تر می‌توانند آنها را حل کنند.»

ایران و پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) به علاوه آلمان در تیرماه سال ۱۳۹۴ به توافقی دست یافتند که قرار بود در ازای ایجاد محدودیت در بخش‌هایی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران، همه تحریم‌های بین‌المللی و یکجانبه مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران را رفع کند.

دولت آمریکا از نخستین روزهای اجرایی شدن این توافق، کارشکنی‌ها در اجرای آن و تلاش برای کاستن از مزایای اقتصادی ایران از آن را آغاز کرد. با روی کار آمدن «دونالد ترامپ» به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا این کارشکنی‌ها شدت گرفت و او بارها تهدید کرد کشورش را از توافق هسته‌ای خارج خواهد کرد.

ترامپ سرانجام سه‌شنبه ۸ می (۱۸ اردیبهشت‌ماه) به طور یکجانبه آمریکا را از برجام خارج کرد و فرمانی را برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران پس از دوره‌های زمانی ۹۰ و ۱۸۰ روزه امضا کرد.

«حسن روحانی» بعد از خروج آمریکا از برجام گفت در صورتی که ایران در هفته‌های آینده به این نتیجه برسد که با همکاری پنج کشور دیگر می‌تواند به خواسته‌های خود در برجام برسد اجرای این توافق هسته‌ای را ادامه خواهد داد.

بسته پیشنهادی اقتصادی اتحادیه اروپا برای حفظ برجام روز پنجشنبه ۱۴ تیرماه به ایران ارائه شد. آقای روحانی ساعاتی بعد از ارائه این بسته در تماس تلفنی با رئیس‌جمهور فرانسه و صدراعظم آلمان بسته پیشنهادی اروپا برای حفظ برجام را «مأیوس‌کننده» خواند و گفت انتظار ایران از بروکسل «ارائه یک برنامه عملیاتی روشن و دارای زمان‌بندی» است.

«محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران هم از طرف‌های اروپایی خواسته به جای ارائه وعده‌های کلی و مبهم، تعهداتی قابل اجرا و قابل راستی‌آزمایی ارائه دهند.

منبع: فارس
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین