کد خبر: ۱۵۰۷۹۰
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۰
وزیر آموزش‌ و پرورش از ممنوعیت رقابت‌های فردی از مهر97 خبر داد و گفت: باید به سمتی برویم که هیچ رقابت فردی برگزار نشود و هیچ‌کس به خاطر موفقیت‌های فردی تشویق نشود بلکه افراد به شکل گروهی مورد تشویق قرار گیرند.
ناطقان: سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در کنگره مجامع اعضا،‌ مربیان و مدرسین سازمان دانش‌آموزی در اردوگاه شهید باهنر تهران، اظهار کرد: یکی از مشکلات نظام تعلیم و تربیت ما این است که برخلاف نیازهای اجتماعی جامعه، به آموزش مهارت‌های اجتماعی در مدارس کمتر پرداخته می‌شود یعنی مهارت‌های فردی جایگزین مهارت‌های اجتماعی شده و این موضوع رو به افزایش است.

وی افزود: شاهد آن هستیم که بچه‌ها از جمع گریزان هستند و دوست دارند بیشتر تنها باشند؛ البته تنها آموزش‌ و پرورش مقصر نیست بلکه سایر عوامل خارج از آموزش‌ و پرورش نیز دخیل است.

بطحایی تصریح کرد: رویکردی که در قالب یکی از سیاست‌های سند آموزش و پرورش در پیش گرفتیم افزایش سهم آموزش مهارت‌های اجتماعی در مدارس است، هرچند تحقق این موضوع دشوار است.

وی از ممنوعیت رقابت‌های فردی از مهر97 خبر داد و افزود: باید به سمتی برویم که هیچ رقابت فردی برگزار نشود و هیچ‌کس به خاطر موفقیت‌های فردی تشویق نشود؛ بلکه افراد به شکل گروهی مورد تشویق قرار گیرند.

وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: برنامه‌های خوبی در خصوص نظام تعلیم و تربیت منتشر می‌شود اما اثر آن را عملاً شاهد نیستیم و برای تحقق برنامه‌ها باید موانع را برطرف کرد.

وی با اشاره به ایرادی که مربیان پرورشی به علت نبود وقت کافی در مدارس برای انجام فعالیت‌های تربیتی مطرح می‌کنند، اظهار کرد: همه‌وقت دانش‌آموزان صرف آموزش کتب درسی می‌شود و جایی برای ارائه آموزه‌های تربیتی وجود ندارد؛ این‌ یک مانع بزرگ است که باید آن را برطرف کنیم یا حداقل آن را کاهش دهیم و فرصت را برای فعالیت‌های اجتماعی در مدرسه فراهم کنیم.

وی، تشکل‌های دانش‌آموزی را بهترین وسیله و ابزار برای آموزش مهارت‌های اجتماعی دانست و تصریح کرد: مدرسه محلی برای تمرین زندگی است و نه‌فقط محلی برای تمرین دروس مختلف؛ بنابراین مهارت‌هایی مانند گذر از حقّ خود برای منافع دیگران، کنترل خشم، مدیریت عاطفه و ... را باید در مدرسه به دانش آموزان آموزش دهیم و چگونگی مراقبت کردن دانش آموزان از خود را به آنها بیاموزیم.

بطحایی با بیان اینکه خواستیم این مسیر را اصلاح کنیم و کاهش آزمون‌ها را در دستور کار قرار دادیم اما با مقاومت‌هایی مواجه شدیم، گفت: مدرسه محل زندگی دوم دانش آموزان است باید چنان محیطی شاد و جذابی باشد که بچه‌ها با اکراه مدرسه را ترک کنند.

وی بیان کرد: بر اساس پژوهش‌ها در حوزه پرورشی، افسردگی، اضطراب و خشم سه عامل مهم ناهنجاری‌های اجتماعی است که متأسفانه رو به افزایش است و در مناطق مختلف نیز متفاوت است.

وزیر آموزش‌ و پرورش ادامه داد: دانش‌آموزانی که قرار است آینده کشور را به آنها بسپاریم باید امروز در مدرسه چگونگی اداره زندگی و جامعه خود را در مدرسه بیاموزند و تحمل دیگری را در خود نهادینه کنند.

وی گفت: لازمه حل مشکلات هم‌افزایی است و این مهم باید در مدرسه تمرین شود، لذا تشکل‌های دانش‌آموزی بستر مناسبی برای تقویت هم افزایی و هم‌دلی و تمرین این تفاهم در دانش آموزان است و  تشکل‌های دانش‌آموزی نباید هم‌رنگ رویکرد غالب آموزش‌ و پرورش شوند و آنها هم به سمت فعالیت‌های فردی بروند.

بطحایی اظهار کرد: اگر تشکل‌ها به سمت انجام فعالیت‌های فردی بروند برخلاف اهداف اصلی خود حرکت کرده‌اند.

وی گفت: بسیاری از افراد برگزیده علمی در زندگی شخصی و اجتماعی خود دچار مشکل رفتاری هستند و مهارت حل‌وفصل مسائل زندگی خود را ندارد؛ ‌بنابراین نباید به چنین افرادی در مدرسه جایزه داد، بلکه باید همه فعالیت‌ها و رقابت‌ها جمعی باشد.

وزیر آموزش‌ و پرورش اذعان کرد: در سازمان دانش‌آموزی نیز هیچ فردی نباید به خاطر فعالیت فردی تشویق شود؛ بلکه تنها به خاطر فعالیت و رقابت‌های گروهی باید مورد تشویق قرار گیرد.


منبع: فارس
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین