کد خبر: ۱۵۱۵۰۴
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۵
رئیس بخش شبکه شتابنگاری ایران با بیان اینکه زلزله 5.9 بعد از ظهر امروز تازه‌آباد استان کرمانشاه در 20 تا 30 کیلومتری شمال سرپل ذهاب و احتمالا در محل رومرکزی زلزله سال قبل رخ داده است، گفت: با توجه به شتاب این زلزله، این رخداد دارای توان نسبتا بالایی است.
ناطقان: مهندس اسماعیل فرزانگان با اشاره به زلزله بعداز ظهر امروز تازه‌آباد استان کرمانشاه گفت: زلزله بعد ازظهر امروز که تازه آباد (ثلاث باباجانی) استان کرمانشاه را به لرزه درآورد، توسط ایستگاه شبکه شتاب‌نگاری استان کرمانشاه و تعدادی از ایستگاه کردستان به ثبت رسید.

وی با تاکید بر اینکه حداکثر شتاب این زلزله در تازه آباد به ثبت رسید، خاطرنشان کرد: شتاب این زلزله در ایستگاه شتاب نگاری تازه آباد حدود 500 سانتی‌متر بر مجذور ثانیه است که شتابی خیلی بالا است و نشان‌دهنده توان نسبتا بالای این زمین‌لرزه است و می‌تواند خسارتی را در پی داشته باشد.

فرزانگان با تاکید بر اینکه این زلزله خساراتی وارد کرده است، یادآور شد: همکاران ما در حال تخلیه اطلاعات ایستگاه‌های شتاب نگاری هستند. ما احساس می‌کنیم تعداد ایستگاه‌هایی که توانسته‌اند این زمین‌لرزه را ثبت کنند، قطعا بیش از 10 ایستگاه است.

رئیس بخش شبکه شتابنگاری ایران با بیان اینکه این زلزله دارای پس‌لرزه‌های متعددی است، افزود: استان‌های کرمانشاه و کردستان هم مرز هستند و ایستگاه‌های شتاب‌نگاری در این دو استان این زلزله را به ثبت رسانده‌اند؛ ولی از آنجایی که کار تخلیه داده‌ها از ایستگاه‌های شتاب‌نگاری ادامه دارد، از این رو نمی‌توان دقیقا اعلام کرد این زلزله در کدام استان‌ها احساس شده است.

وی در عین حال اضافه کرد: ما انتظار داریم همه ایستگاه‌های استان کرمانشاه و به‌ویژه ایستگاه‌هایی که در بخش‌های غربی استان کرمانشاه قرار دارند،‌ این زلزله را ثبت کرده باشند.

فرزانگان، رومرکز این زلزله را در 20 تا 30 کیلومتری شمال سرپل ذهاب عنوان کرد و گفت: این زلزله می‌تواند در محل رومرکز زلزله بزرگ سال قبل باشد. این منطقه بر اثر زلزله سال گذشته تعادل زمین‌ساختی خود را از دست داده است و مدت‌ها طول خواهد کشید تا منطقه مجددا آرام شود.

وی با بیان اینکه در طول سال گذشته این منطقه همواره شاهد پس‌لرزه‌های کوچک و متوسط بوده است، خاطر نشان کرد: زلزله بعد از ظهر امروز هم می‌تواند در ادامه فعالیت زمین‌لرزه‌ای این منطقه باشد. ایستگاه شتاب‌نگاری تازه‌آباد این مرکز نیز اخیرا زمین‌لرزه‌های کوچک و متوسط را ثبت کرده است که بعضا رسانه‌ای نشده است.

رئیس بخش شبکه شتابنگاری ایران در خصوص اینکه آیا زلزله بعد ازظهر امروز تازه‌آباد زلزله اصلی است یا خیر؟ گفت: بعد از رویداد لرزه‌ای 5.9 امروز این منطقه، ایستگاه شتاب‌نگاری ما تعدادی پس لرزه را ثبت کرده است که بزرگای آنها از 2.6 تا 3.9 بوده است.

وی با تاکید بر اینکه این زلزله دارای پس‌لرزه‌های متعددی است، خاطر نشان کرد: دستگاه‌های شتاب‌نگار ما معمولا زمین‌لرزه‌هایی را ثبت می‌کند که شتاب آنها از شتاب یک صدم شتاب ثقل زمین بیشتر باشد.

فرزانگان تعداد ایستگاه‌های شتاب‌نگاری استان کرمانشاه را بیش از 25 ایستگاه ذکر کرد و افزود: از سال گذشته که زلزله مهمی در سر پل ذهاب رخ داد، در سرپل ذهاب، گیلانغرب و قصرشیرین،‌ ایستگاه‌های جدیدی راه‌اندازی کردیم و درصدد هستیم با خرید دستگاه‌های جدید شتاب‌نگاری، تعدادی از ایستگاه‌های شتاب‌نگاری این استان را به دستگاه‌های جدید تجهیز کنیم تا بتوانیم به داده‌های آنلاین دسترسی داشته باشیم.

به گفته وی همه شهرهای استان کرمانشاه و تعدادی از روستاهای این استان مجهز به ایستگاه‌های شتاب‌نگاری است.

پس‌لرزه‌های این زلزله در تازه آباد استان کرمانشاه تا ساعت 17 به این شرح است:


ردیف بزرگای 
1 3.4
2 3.3
3 2.9
4 2.7
5 2.6
6 3.1
7 3.1
8 2.6
9 2.6
10 3.9
11 2.9
12 3
13 2.7
14 2.5
15 3.4
16 2.6
17 3.4
18 3.2
19 2.9
20 2.5
21 2.8
22 3
23 3.4
24 2.5

منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین