کد خبر: ۱۵۱۷۵۲
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۳
رئیسی:
تولیت آستان قدس رضوی گفت: در بیرون نسبت به درآمد و هزینه آستان قدس شایعه زیاد است و علاقه دارم این شفافیت باشد. به مردم عرض می‌کنم که اساس گردشگر اقتصادی آستان قدس مبتنی بر نذر و وقف خود مردم است.
ناطقان: حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی امشب در گفت‌وگوی ویژه خبری اظهار داشت: نخستین مأموریت آستان قدس رضوی این است که باید نسبت به مهمانان عالی‌قدر امام رضا(ع) مقدمشان را گرامی بداریم و آنها با آرامش به‌زیارت بپردازند. عدد زائران امام رضا(ع) روز به روز در حال افزایش است.

تولیت آستان قدس رضوی گفت: اکنون عدد زائر به 28 میلیون زائر در سال رسیده و گاهی در ایام عید و تابستان و ایام خاص ولادت و شهادت نیز 20 تا 25 درصد افزایش می‌یابد. از مسائلی که از ابتدای ورود جلب توجه کرد مسئله زائران کم‌درآمد و نیازمند بود که در دل عشق به زیارت دارند اما به‌دلیل مشکلات مالی امکان زیارت نداشتند.

رئیسی عنوان کرد: تلاش کردیم برای این زائران کاری کنیم و در این مدت بیش از 700 هزار زائر اولی که به‌دلیل مشکلات مالی امکان تشرف نداشتند به حرم رضوی مشرف شدند و سه روز در مشهد هستند و بازمی‌گردند. از مسائلی که مطرح است، مسئله اسکان زائران است که هتل و مسافرخانه و مهمانپذیر هست اما برای زائران کم‌درآمد مشکل داریم. مردم عزیز مشهد همیشه درب منزلشان به‌روی زائر باز بوده و کمپ‌هایی نیز در اطراف شهر هست که برای تابستان مناسب است.

وی خاطرنشان کرد: شأن زائر حضرت اما بالاتر از کمپ است و سرگردان نباید باشند و باید فکری برای زائران کم‌‌درآمد کرد. در سه‌ماهه نخست ورود بنده در یکی از زمین‌های اطراف مشهد زمینه ایجاد شهر زائر فراهم شد که اکنون فاز دوم آن در حال اجرا است. یک زائرسرایی را نیز در نزدیکی حرم در حال برنامه‌ریزی هستیم و 16 ماه طول کشید که فاز نخست آن امشب به بهره‌برداری رسید که قریب به 1500 زائر در آن اسکان پیدا می‌‌کنند و فاز دوم نیز امسال به بهره‌برداری می‌رسد و عدد اسکان را به 4000 می‌رساند.

رئیسی بیان کرد: زائرسرا ایجاد کردن را در دستور کار داریم اما یک حلقه تکمیلی با بخش خصوصی داریم و این رقابت با بخش خصوصی نیست و اکنون 50 مهمانپذیر در اجاره آستان قدس اطراف حرم است و از ظرفیت موجود اطراف حرم استفاده می‌کنیم و این تکمیل حلقه کمک به زائر و در خدمت به زائر بودن است و در این جهت این همکاری را با بخش‌های مختلف داریم، این ظرفیت‌‌ها باید افزوده شود.

وی خاطرنشان کرد: زائر اولی‌‌ها فاقد درآمد هستند و مبلغی از آنها دریافت نمی‌شود و هزینه اینها را از موقوفاتی که از آستان قدس داریم و یا کمکهای مردمی تأمین می‌کنیم و بسیاری از مردم هزینه‌ها را تقبل می‌کنند و میزان نذورات ما در این زمینه افزایش یافته و در بسیاری از موارد از مبدأ هزینه‌ها تأمین می‌شود.

رئیسی در مورد تحول در سیستم ارائه غذا در مهمانسرای حضرت گفت: کاری که در فضای مجازی و فناوری صورت گرفت این بود که بتوانیم عزیزانی را که وارد محیط حرم می‌شوند با نرم‌افزاری به‌نحوی به مهمانسرا دعوت کنیم و از کد ملی افراد در این زمینه استفاده می‌شود و اکنون بیشترین ظرفیت آشپرخانه آستان قدس رضوی به‌طریق ماشینی به این مهم اختصاص می‌یابد. روش ما این است که توزیع عادلانه باشد و به زائران ارائه شود و این روش همچنان هست اما روش جدید نیز ساماندهی شده تا همه افراد به‌نحوی دعوت شوند. تعداد زائر زیاد است و طبیعتاً حالت قرعه‌کشی دارد و این کار کاملاً اتوماتیک است.

وی اظهار داشت: در هر وعده غذا 6 هزار غذا به‌وسیله دستگاه و اپلیکیشن ارائه می‌شود و این مهم براساس کد ملی صورت می‌گیرد. ما اکنون هر دو روش را داریم تا روش جدید جا بیفتد.

رئیسی با اشاره به طرح خادم، خدمت و مخدوم اظهار داشت: عشق به خدمت در آستان مقدس رضوی فزاینده است و افراد در سنین و گویش‌ها و اقلیم و تحصیلات و جنسیت مختلف مشتاق خدمت هستند. با بررسی صورت‌گرفته شاهد بودیم که خدمت فقط نمی‌تواند در چارچوب حرم رضوی تعریف شود. مخدوم نیز فقط کسانی نیستند که در محدوده حرم باشند و در سراسر کشور هستند و مفهوم خدمت و خادم و مخدوم توسعه یافت. استقبال از این طرح بسیار خوب بوده و امروز خلبان و استاد دانشگاه و طلبه نیز به مجموعه خادمان حرم منور رضوی از اقصی نقاط کشور افزوده شده‌اند.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: امروز خدمت داوطلبانه یکی از مسائل مهم در دنیا است و حتی در اقتصاد نیز این مسئله مصداق دارد. در رابطه با حوزه‌های داوطلبانه مسائل متعددی مثل تأسیس نذر و وقف را شاهد هستیم، برای مثال در بیرون پزشکان بدون مرز مطرح است و ما اینجا ظرفیتی به‌نام امام رضا(ع) داریم که با محوریت نام ایشان بهترین خدمات را ارائه می‌کنند و افرادی با سلایق مختلف سیاسی و اجتماعی خدمت می‌کنند و نقطه مشترک این است که عشق به حضرت رضا(ع) دارند.

رئیسی اظهار داشت: بسیاری از خدمت‌ها در اقصی نقاط کشور رخ داده؛ برای مثال در سرپل‌ذهاب بچه‌های آستان قدس و بنیاد کرامت حضور داشتند و کارهای زیادی کردند و حتی نام و نشان آستان قدس نیز وجود نداشت و این خدمت داوطلبانه باید افزایش پیدا کند. افرادی که تمایل به خدمت دارند اگر به سایت باب الرضا رجوع کنند امکان نام‌نویسی را دارند.

وی گفت: کمک به محرومان یکی از وظایف جدی ماست. کار را که از ابتدا شروع کردیم نیازمند تعریف سازوکار بود. حوزه معاونت و بنیادی در این زمینه تشکیل شد و سازوکار فراهم شد. آغازش نیز با خود مشهدی‌‌ها بود و کارهایی نیز شروع شد. اصولا ما سازمان‌های مختلفی داریم که ماموریت این چنینی دارند مثل بهزیستی و کمیته امداد. سعی کردیم همگرایی در این زمینه ایجاد کنیم.

رئیسی بیان کرد: توانمندسازی محرومان و مستضعفان در دستور کار قرار گرفته و درصدد هستیم برخی صنایع روستایی را در روستاها فعال کنیم که بعضاً هزینه کمی می‌خواهد و قنواتی را در اطراف شهر مشهد احیاء و لایروبی کردیم و مردم هم کمک کردند و در برخی از اراضی 900 شغل ایجاد شده است. در بحث توانمندسازی همکاری میان آستان قدس و بسیج سازندگی وجود دارد و گروه‌های متعدد جهادی فعال هستند و برای توسعه روستاها مناطقی را تعریف کردیم که در اینجا دهستان‌‌هایی را تعریف کردیم تا تحت پوشش قرار گیرند. در حوزه‌های مختلف معیشتی کار در حال انجام است اما امروز مشکلات بسیار فزاینده است.

وی تصریح کرد: فشارهایی از نظر اقتصادی روی مردم و روی محرومان وجود دارد و امیدواریم با تلاش خود میزانی از آلام مستضعفان را کاهش دهیم و تلاش داریم گرهی از زندگی مردم بگشاید.

رئیسی با اشاره به مبحث بلندمرتبه‌سازی در اطراف حرم رضوی گفت: یک‌سری مواردی قبلاً صورت گرفته و هر کس که نیم‌نگاهی به اطراف حرم داشته باشد و به این میزان زائر داشته باشد واقعاً این بلندمرتبه‌سازی را پسندیده نمی‌داند زیرا مشکلات جدی ایجاد می‌‌کند اما خوشبختانه با عزیزان خود در شهرداری هم‌نظر هستیم که باید جلوی بلندمرتبه‌سازی گرفته شود و از وقتی که وارد مشهد شدیم این خواست ما بوده و به شورای عالی شهرسازی و شهرداری و استانداری اعلام کردیم که باید جلوی بلندمرتبه‌سازی گرفته شود و مصرّ هستیم که باید این قضیه رسیدگی شود و خوشبختانه در این زمینه هم نظری وجود دارد اما قبلاً مجوزهایی صادر شده است و باز هم معتقدیم نباید ساخت‌وساز جدید صورت بگیرد و باید نسبت به ساخت‌وساز قدیم فکری صورت بگیرد.

وی ادامه داد: در ساختمان‌های نیمه‌کاره نیز باید مذاکره شود تا آنها نیز متضرر نشوند و این مشکل حل شود.

رئیسی با اشاره به پروژه مشهدمال بیان کرد: مصارف جاری آستان قدس دارای محل است و اطعام کردن به زائران دارای محل است و هرچه اطعام می‌‌کنیم نذورات نیز افزایش می‌یابد و میزان نذورات در برخی ماه‌ها 20 تا 25 درصد افزایش داشته است. اساس آستان قدس مبتنی بر وقف و نذر است و هر شرکتی هم که هست مبتنی بر وقف است.

وی گفت: در مورد مشهدمال نیز همین گونه بود و برخی از سودش را ممکن است در برخی جاها هزینه کنیم اما اصل سرمایه مجدداً سرمایه‌گذاری می‌شود و آنچه در مورد اطعام و هزینه گفته می‌شود این گونه نیست و روز به روز نیز این هزینه اطعام از محل نذورات مردم افزایش پیدا می‌کند و برای اطعام از سرمایه استفاده نمی‌‌کنیم. برنامه ما از محل سرمایه، سرمایه‌گذاری است، برای مثال در حوزه دارو و درمان ورود داریم و بسیار مفید است و ما داروسازی ثامن را داریم که توسعه آن نیز مدنظر است.

تولیت آستان قدس رضوی ادامه داد: از این طریق مشکل دارویی مردم را حل می‌‌کنیم. سمت‌گذاری اقتصادی آستان قدس، گره‌گشایی از کار مردم است.

رئیسی عنوان کرد: مجامع اقتصادی آستان قدس هرسال برگزار می‌شود. برخی شرکت‌‌ها در بدو ورودم سه تا چهار سال مجمع نداشتند. اصل این است که مجمع عمومی برگزار شود و تلاش این بوده که شاهد تعطیلی هیچ کدام از شرکتها نباشیم و حقوق کارگران به‌تعویق نیفتد و هیچ‌کدام از کارخانجات آستان قدس رضوی و عیدی آنها به‌تأخیر نیفتاد و تلاش شد هیچ کارگری بیکار نشود. تلاش بخش اقتصادی این بود که وضعیت تولید بهبود یابد و صادرات محصولات افزایش یابد و سال گذشته 24 درصد افزایش صادرات داشتیم و تلاش شد از نظر حسابرسی نیز وضعیت ساماندهی شود.

وی گفت: تاکنون حسابرسی آستان درون‌سازمانی بود و از زمانی که آمدیم این حسابرسی برون‌سازمانی شده است. آماری که دارم جز یک مورد بقیه شرکتها از نظر حسابرسی مقبول بوده‌اند. سمت‌وسوی ما انضباط مالی است و درصدد هستیم این شفافیت مالی بیشتر شود چون در بیرون نسبت به درآمد و هزینه آستان قدس شایعه زیاد است و علاقه دارم این شفافیت باشد. به مردم عرض می‌کنم که اساس گردشگر اقتصادی آستان قدس مبتنی بر نذر و وقف خود مردم است.

وی بیان کرد: وضعیت شرکتها نیز تغییر کرده و برخی که قبلاً زیان‌ده بودند متفاوت شدند و سودده شده‌اند. اساس کار ما ساماندهی است و برخی شرکتها را در حال واگذاری هستیم چون اساساً کار ما نیست. علی‌رغم مشکلات اقتصادی وضعیت این شرکتها خوب است و زمان‌بندی خوبی تهیه شده است. وضعیت شرکتها نیز قابل گزارش است. ما مالیات می‌دهیم و در این دو سال پرداخت شده و آخر نیز معلوم شد مالیات تکلیفی و ارزش افزوده می‌دهیم. بنا داریم درآمد برخی شرکتها و این که در کجا هزینه می‌شود را اعلام کنیم و این یک برنامه عملی است. آستان قدس رضوی مردمی‌ترین نهاد است و تمام اقدامات را مردم صورت می‌دهند.

رئیسی گفت: مؤسسه توسعه رضوی را داشتیم و چند کارشناس مالی را گذاشتیم تا بررسی کنند و شرایط مؤسسه را فراهم کنند و گفتند باید این مؤسسه تغییر وضعیت دهد و با بانک مرکزی نیز صحبت کردیم تا زمینه بانک قرض‌الحسنه فراهم شود. مجموعه بررسی به این بانک رسید که می‌تواند مفید باشد و پیگیری شده و تمام اسناد و مدارک تکمیل شده و منتظر اعلام نظر بانک مرکزی هستیم و از نظر ما کار کامل است. قرار است این بانک قرض‌الحسنه واقعی باشد و قریب یک سال است که منتظر صدور مجوز از سوی بانک مرکزی هستیم.

وی بیان کرد: مسائل آستان قدس در حوزه محرومان و زیارت و مسائل فرهنگی تعریف شده و در استانها نیز این مسائل را دنبال می‌کنیم تا این سه مأموریت محقق شود. همه این کارها قرار است در پرتو خدمت و خادم صورت بگیرد.

منبع: تسنیم
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین