کد خبر: ۱۵۲۸۴۳
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۲:۴۵
علی بیگدلو کارشناسی پرستار: بیماری کبد چرب غیر الکی یکی از شایع‌ترین بیماری دنیا می‌باشد که باعث افزایش خطر سیروز دیابت نوع دو و بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود. این بیماری با بیمارهای سندرم متابولیک ارتباط دارد.
ناطقان: بیماری کبد چرب غیر الکی یکی از شایع‌ترین بیماری دنیا می‌باشد که باعث افزایش خطر سیروز دیابت نوع دو و بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود. این بیماری با بیمارهای سندرم متابولیک ارتباط دارد.


یافته‌ها
1) اثر کاهش وزن بر کبد چرب

بررسی بر روی بیماران کبد چرب نشان داد که دریافت روزانه پانصد تا هزار کالری در روز و در نتیجه باعث کاهش شاخص‌های تن سنجی، وزن، نمایه توده بدن و دور کمر می‌شود.

حتماً باعث کاهش فشار خون دیاستولیک، آنزیم‌های کبدی،, ldl تری گلیسیرید و کلسترول تام می‌شود.


2) تأثیر رژیم‌های روزه داری بر کبد چرب

بر روی زنان چاق نشان داد که بعد از ماه رمضان تغییرات خاصی روی کبد چرب آنها ایجاد نشد ولی روی میانگین LDL کلسترول تأثیر کاهنده داشت و میزان HDL کلسترول و نسبت دور کمر به دور باسن و انسولین افزایش یافتند.


3) تأثیر استفاده از روغن زیتون بر کبد چرب

مصرف روغن زیتون تصفیه نشده در مقایسه با روغن معمولی به کاهش در میانگین غلظت سرمی تری گلیسرید و نسبت‌تری گلیسرید به کلسترول HDL گردید.

4) اثر تمرین مقاومتی و رژیم کم کالری بر کبد چرب

در این آزمایش گروهی از مردان مبتلا به کبد چرب بودند را به دو گروه تقسیم بندی کردند و طی هشت هفته گروهی تمرین مقاومتی انجام داده و گروهی رژیم کم کالری گرفتند که با سونو گرافی کبد و آزمایش خون بعد از مداخله یافته‌ها نشان دار که آنزیم کبدی AST در هر دو گروه کاهش یافته و آنزیم کبدی ALT فقط در گروهی که رژیم گرفتند کاهش قابل توجهی داشته وهردو روش باعث بهبود سونو گرافی کبد گردید.


5) رویکرد تغذیه‌ای کبد چرب

افزایش چاقی با افزایش کبد چرب غیرالکلی و دیابت نوع دو همراه است اصلاح رژیم غذایی می‌تواند در درمان و پیشگیری از کبد چرب مؤثر باشد و الگوی تغذیه‌ای که میوه و سبزیجات و امگا سه زیاد مصرف شده و گوشت کمتر مصرف شود، برایپیشگیری از سندروم متابولیک مفید است.


نتیجه گیری

برای درمان بیماری کبد چرب مداخله کاهش وزن اولین گام است و رژیم روزه داری باعث کاهش کلسترول و LDL و افزایش HDL سرم گردیده و بیانگر تأثیر مثبت روزه داری بر سندروم متابولیک است. فعالیت فیزیکی و رژیم کم کالری هم بر محتوای چربی کبد و سطح بالای آنزیم‌های کبدی مؤثر بودند و جایگزینی روغن زیتون تصفیه نشده به عنوان بخشی از چربی غذایی بیماران در کنار کاهش وزن اندک در درمان و پیشگیری عوارض قلبی و عروقی مؤثر است.

مصرف منظم میوه و سبزیجات برای کاهش خطر ایجاد سندروم متابولیک پیشنهاد می‌شود.

گاهی مصرف قهوه می‌تواند خطر ابتلابه کبد چرب را کاهش دهد ودر بیماران NAFLD دریافت غذا و نوشیدنی‌های سر شار از فروکتوز محدود شود.




منبع:سلامت نیوز
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین