کد خبر: ۱۵۳۲۸۷
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۷:۱۳
یکی از واکنش‌های نامناسب که در وهله‌ی اول تا حد زیادی از عصبانیت فرد کم می‌کند، اما عواقب بدی را در پی خواهد داشت فحاشی افراد هنگام عصبانیت است.
ناطقان: احتمالا یکی از مشکلاتی که در زندگی زناشویی بسیاری از خانم‌ها را اذیت می‌کند بی ادبی و بد دهن بودن همسرشان است. بسیاری از آقایان جدی و یا شوخی گاه به خانم‌شان حرف‌های آزار دهنده‌ای می‌زنند که بسیار ناخوشایند است، اما حواستان جمع باشد که بعضی از موضوعات بسیار ریز در زندگی وجود دارد که اگر آن‌ها را رعایت نکنیم، رابطه تان با همسرتان را به تدریج خراب می‌کند، اما دلیل بد دهنی چیست و نحوه‌ی برخورد با همسر بد دهن چگونه است؟

یک احساس با واکنش‌های متعدد
همه ما حق داریم خشمگین شویم، اما مهم این است که چگونه خشم مان را ابراز کنیم. خشم می‌تواند یک رنجش و ناراحتی جزیی یا در نوع حاد آن، واکنشی فیزیکی و خارج از عرف باشد. واکنش افراد مختلف در مقابل احساس خشم متفاوت است. برخی افراد خشم خود را فرو می‌خورند و نمی‌خواهند کسی متوجه شود که آن‌ها تا چه حد عصبانی و ناراحت هستند. آن‌ها به شدت رفتار خود را کنترل می‌کنند و هیچ نشانه‌ای از عصبانیت از خودشان بروز نمی‌دهند.

عده‌ای از افراد نیز هنگام احساس خشم، رفتار‌های پرخاشگرانه‌ای از خود نشان می‌دهند. با صدای بلند فریاد می‌زنند، ناسزا می‌گویند، دیگران را کتک می‌زنند، آن‌ها را مسخره می‌کنند، به صحبت دیگران گوش نمی‌کنند و حقوق دیگران را نادیده می‌گیرند.

برخی دیگر زمان احساس خشم آرام ولی محکم صحبت می‌کنند و سخن دیگران را قطع نمی‌کنند، همچنین احساسات خود را شفاف و محترمانه بیان می‌کنند آن هم بدون این که حقوق دیگران را نادیده بگیرند. به این رفتارها، رفتار‌های جرات مندانه می‌گویند. فرد با کمک رفتار جرات مندانه می‌تواند بدون پرخاشگری، بددهنی و خودخوری به دیگران نشان دهد که عصبانی و ناراحت شده است.

درادامه راهکار‌هایی برای مدیریت خشم و پرخاشگری می‌آید.

ناکامی اصلی‌ترین دلیل پرخاشگری
یکی از مهم‌ترین علل اصلی پرخاشگری، ناکامی در تامین نیازهاست. فرد زمانی که نیازهایش از جمله نیاز به محبت، توجه یا احترام برآورده نشود، احساس ناکامی می‌کند و این ناکامی زمینه ساز بروز پرخاشگری می‌شود.

برخورد با همسر بی ادب و پرخاشگر
۱- هرگز عقب نشینی نکنید و از نظر احساسی غیرقابل نفوذ باشید. اگر خشونت او از خانه هم بیرون رفته و اکنون با دوستان و آشنایان این گونه رفتار می‌کند، و یا به سطحی رسیده است که شما را واقعاً ناراحت می‌کند، باید با او یک مکالمه‌ی صمیمی برقرار کنید. بجای متهم ساختن او به رفتار بدش، احساس خود نسبت به رفتارش را به او بگویید. همه‌ی قدرت خود را جمع کرده و شخص بزرگ‌تر در این رابطه باشید. این مداخله و رفتارتان باید با احترام، صداقت و احتیاط باشد.

۲- از خودتان بپرسید چرا همسرتان با شما خشمگین می‌شود؟ رسیدن به انتها و عمق این سؤال، ممکن است به شما در یافتن یک راه حل کمک کند. اگر جوابی نیافتید، از همسر خود درباره‌ی علت رفتارش سؤال کنید، اما مطمئن باشید که در زمانی که هردوی شما آرام هستید با برخوردی مهربان و صمیمی این کار را انجام دهید. مکالمه‌ی خود را با کلمه‌ی "من" یا "ما" به جای "تو" انجام دهید. مثلاً به جای گفتن "تو اخیراً بی ادب و پرخاشجو بوده ای" به او بگویید " ما اخیراً اختلافات زیادی باهم داشته ایم " و یا " من اخیراً از چیزی رنجیده ام و امیدوارم بتوانیم راه حلی بیابیم که برای هردوی ما خوب باشد. ".

۳- ویژگی‌هایی که باعث علاقه‌ی شما به همسرتان است و یا روز‌های خوب از رابطه تان را به یاد بیاورید. هرچند وقتی از همسرتان به خاطر چیز‌های خوب در زندگی تشکر کرده و این تشکر را به او نشان دهید. هرگاه مکالمه‌ی شما با خشونت و بی ادبی همراه شد، شما می‌توانید به جای تمرکز بر ناراحتی ها، با یادآوری روز‌های خوش لحن کلام را تغییر دهید. این را وظیفه‌ی خودتان بدانید که هرزمان که ممکن است یک واکنش خوب و سازنده داشته باشید.

۴- از خودتان مراقبت کنید. اگر خشم و بی ادبی همسرتان مکرراً شما را اذیت می‌کند و او از تغییر رفتارش امتناع می‌کند، از شخص دیگری مثلاً یک مشاور ازدواج کمک بگیرید. اگر احساس می‌کنید که از نظر عاطفی کوچک شده اید و یا فکر می‌کنید که احتمال آسیب‌های جسمی هست، فوراً درخواست کمک کنید.

فحاشی شما را به خواسته تان می‌رساند؟!
به این موضوع فکر کنید که آیا فحاشی و بددهنی به حل مشکل شما کمکی خواهد کرد؟
فحاشی نه تنها به حل مشکل کمکی نمی‌کند بلکه به تیره شدن روابط بین شما و اطرافیانتان می‌انجامد. بدین منظور نخست مشکل خود را به طور دقیق تعریف و سپس راه حل‌هایی برای آن انتخاب کنید، آن گاه نکات مثبت و منفی هر راه حل را بررسی و در پایان بهترین راه حل را انتخاب کنید. از عذرخواهی نترسید. اگر متوجه شدید رفتار شما باعث ناراحتی و عصبانیت همسرتان شده است، عذرخواهی کنید. این موضوع برای ترمیم رابطه و کاهش اثرات زیانبار پرخاشگری ضروری است.

منبع: تبیان
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین