کد خبر: ۱۵۳۷۷۶
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۰
‎برای افرادی که گیاه کاکتوس را دوست دارند باید این را به خاطر داشته باشند که کاکتوس به شدت گیاه حساسی است و گاهی پیش می آید با بک جابجایی گیاه به اصطلاح قهر کند و پژمرده شود در این قسمت بیشتر با گیاه کاکتوس و روش ‎قلمه زدن کاکتوس آشنا میشود:

ناطقان: کاکتوس یکی از گیاهان خاردار و زیبا است که بیشتر درمناطق کویری و خشک رشد میکند و به آب کمی نیاز دارد البته در عین حال گیاهی بسیار حساس است. امروز می خواهیم در این مطلب شیوه قلمه زدن کاکتوس را به شما آموزش دهیم. با ما همراه باشید

‎برای افرادی که گیاه کاکتوس را دوست دارند باید این را به خاطر داشته باشند که کاکتوس به شدت گیاه حساسی است و گاهی پیش می آید با بک جابجایی گیاه به اصطلاح قهر کند و پژمرده شود در این قسمت بیشتر با گیاه کاکتوس و روش ‎قلمه زدن کاکتوس آشنا میشود:

قلمه زدن کاکتوس

نحوه قلمه زدن کاکتوس

‎ گاهی اوقات که به کاکتوس خود رسیدگی می کنید می بینید که ریشه ی این گیاه پوسیده شده است. در این زمان بهتر است که ریشه های سالم را از بقیه ی ریشه های ضعیف و پوسیده جدا کرد. این کار نیاز به آموزش ندارد. همین که شما گیاه خود را حس کنید و آن را دوست داشته باشید مهارت لازم را خود به خود پیدا خواهید کرد. اما بهتر است بعد از اصلاح ریشه برای اینکه آسیبی نبیند و استراحت کند و به قول معروف جا بیفتد تا حدود ۱۰ روز از آب دادن جلوگیری کنید.برای تکثیر کاکتوس از کاشت دانه هم می توانید استفاده کنید اما در نظر داشته باشید که مدت زمان زیادی طول خواهد کشید تا گیاه رشد کند.

‎ کاکتوس نباید در معرض مستقیم آفتاب قرار بگیرد اما نور را دوست دارد و بهتر است کنار پنجره باشد. ‎برای قلمه زدن به فصل توجه کنید , اوایل تابستان بهترین زمان برای قلمه زدن است. کاکتوس به سرعت تکثیر می شود اما باید از قلمه زدن گیاه پایه خود داری کنید چرا که به علت داشتن رطوبت زیاد,احتمال گندیدگی گیاه زیاد است.

روش ‎قلمه زدن کاکتوس

‎برای قلمه زدن بهتر است که به این نکته توجه داشته باشید که از چاقویی تیز استفاده کنید و ساقه های بریده شده را تا چند روز در جریان هوای آزاد قرار دهید تا خشک شوند . زیرا ظرف و گیاه نم دار باعث پوسیدگی ریشه خواهد شد. سعی کنید خاکی را که برای گلدانتان آماده کرده اید مخلوطی از سنگ ریزه را داشته باشد تا باعث شود هم آب به سرعت خارج شود و هم هوا در ریشه ها در گردش باشد.

بد نیست چند اصل مهم برای نگهداری کاکتوس را بدانید

قلمه زدن کاکتوس

اصول قلمه زدن کاکتوس

کاکتوسها از جمله جذابترین و متنوعترین گیاهان خانگی هستند. اکثر انواع کاکتوس حتی در دست یک صاحب تازه کار، به راحتی رشد میکنند. برای نگهداری از آنها این چند اصل را فراموش نکنیم. هرچند کاکتوسها در تمام مدت سال در گل فروشیها، فروشگاههای لوازم خانگی و حتی سوپرمارکتها به فروش میرسند، اما بهترین فصل تهیه آنها تابستان است.

ممکن است شما هنگام خرید یک کاکتوس جدید به چند مورد زیر هم نیاز پیدا کنید:

گلدان:

در ابتدا، گلدانی برای کاکتوس انتخاب کنید. معمولا زمانی که کاکتوسی را میخرید، مدت زیادی از رشد آن در گلدان فعلی گذشته است و به احتمال زیاد به یک تغییر گلدان نیاز دارد. گلدانی را انتخاب کنید که تنها اندکی از گلدان فعلی بزرگتر باشد زیرا فضای بیش از حد به آبیاری بیش از اندازه منجر میشود. در ضمن توجه کنید که ته گلدان سوراخهایی برای خروج آب اضافه موجود باشد، زیرا بدون وجود آنها، کاکتوس پوسیده و خواهد مرد.

خاک کاکتوس

خاک کاکتوس، کالای بعدی سبد شماست. بهترین نوع خاک کاکتوس، اصلا برای این گیاه تهیه میشود و در اکثر فروشگاههای لوازم خانگی و باغبانی و گل فروشی موجود است. اگر موفق به تهیه این خاک نشدید، میتوانید با مخلوط کردن یک قسمت خاک گلدان با یک قسمت ماسه و کمی شن برای عبور راحت تر آب، خاک مناسبی تهیه کنید.

تعویض گلدان:

اگر امکان دارد، هنگام تعویض گلدان بهتر است گلدان قبلی را بشکنید و گیاه را از آن خارج نمایید. زیرا خارج کردن کاتوس با بیلچه موجب زخمی شدن ریشه میشود. مقداری خاک کاکتوس تازه در ته گلدان ریخته و کاکتوس را روی آن قرار دهید و اطراف آن را با خاک بیشتر پر کنید.

این کاکتوس تا یک هفته پس از تعویض گلدان نباید در معرض نور شدید آفتاب قرار بگیرد و آبیاری آن نیز باید به اندازه باشد تا بتواند به محیط جدید خو بگیرد. پس از این جابجایی، کاکتوس تنها در صورتی به گلدان دیگر منتقل میشود که این تعویض کاملا ضروری باشد.

پس از تعویض گلدان، مراقبت از کاکتوس ساده ترین کار ممکن است، تنها مورد بسیار مهم این است که بدانید کاکتوس دو فصل دارد، فصل رشد فعال که در طی بهار و تابستان رخ میدهد و فصل استراحت که در پاییز و زمستان است، زمانی که کاکتوسها به خواب زمستانی فرو میرند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین