کد خبر: ۱۵۴۰۰۹
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۰
فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی کشور از کشف و ضبط اشیای عتیقه مربوط به دوره تاریخی و ساسانی در استان‌های خراسان شمالی و گلستان و تعدادی اشیای تاریخی از دوره‌های قبل اسلام تا اسلام در همدان خبر داد.
ناطقان: سردار امیر رحمت‌الهی فرمانده یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: مأموران یگان حفاظت استان گلستان در ادامه روند دستگیری قاچاقچیان اموال تاریخی و رصد و پایش جرائم علیه مواریث تاریخی، با به دست آوردن اخباری از دوستداران میراث فرهنگی مبنی بر خریدو فروش مقادیری اشیای عتیقه در شهرستان گرگان، پس از چند روز کار اطلاعاتی وبه دست آوردن سرنخ های اولیه و شناسایی افراد دخیل دراین کار، با بهره گیری از ظرفیت حمایتی مراجع قضایی و انتظامی با  دستگیری چهار قاچاقچی اموال عتیقه حین ارتکاب جرم،  ۱۳ قلم اشیای اصل مربوط به دوره تاریخی از آن‌ها کشف و ضبط  کردند.

او افزود: مأموران یگان حفاظت میراث‌فرهنگی استان خراسان شمالی نیز در عملیاتی مشابه به محض اطلاع از خبر مربوط به احتمال خریدوفروش مقادیری اشیای عتیقه توسط افرادی سودجو درسطح استان، با شناسایی قاچاقچیان اموال تاریخی و هماهنگی مراجع قضایی و انتظامی، در عملیاتی با دستگیری یک متهم،  ۵۷ شیء تاریخی شامل عطردان، مجسمه، تنگ شیشه ای،  تندیس عقاب از جنس مفرغ، دستبند، سرنیزه، خنجر، پیه سوز و... از او کشف و ضبط کردند.

وی ادامه داد: بعد از کارشناسی‌های فنی انجام شده از سوی کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی این استان، اصالت اشیای مکشوفه تأیید و قدمت آنها دوران ساسانی تخمین زده شد.

کشف و ضبط اشیای تاریخی در استان همدان

رحمت‌الهی همچنین از کشف و ضبط اشیای تاریخی با قدمت دوران هخامنشی، اسلامی، زندیه و ایلخانی با تلاش نیروهای یگان حفاظت استان همدان خبر داد.

 فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی توضیح داد: مأموران یگان حفاظت میراث فرهنگی استان همدان در ادامه روند دستگیری قاچاقچیان اموال تاریخی و با به دست آوردن اخباری از دوستدارن میراث فرهنگی مبنی وقوع حفاری غیرمجاز و خریدو فروش مقادیری اشیای عتیقه در شهرستان اسدآباد، با تشکیل تیم ویژه عملیات نسبت به بررسی و شناسایی هویت افراد دخیل در امر قاچاق اشیای تاریخی اقدام کردند.

او افزود: آن‌ها با بهره‌گیری از ظرفیت حمایتی مراجع قضایی و انتظامی با مراجعه به منزل متهمان در دوعملیات مجزا ابتدا ۲۰ قطعه سکه تاریخی، تعدادی انگشتر و سنگ‌های قیمتی، یک دستگاه فلزیاب، تعدادی نارنجک جنگی و دستبند و در عملیات دیگر ۱۸ قطعه ظروف سفالی مطالعاتی، مواد منفجره و مقادیری ابزار و ادوات حفاری غیرمجاز کشف و ضبط  کردند.

به گفته‌ی سردار رحمت‌الهی به دنبال کارشناسی‌های فنی انجام شده از سوی کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی استان همدان، اصالت بخشی از اشیای مکشوفه تأیید و قدمت آنها دوران هخامنشی، اسلامی، زندیه و ایلخانی تخمین زده شد.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین