کد خبر: ۱۵۵۲۹۳
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۵
به گزارش مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌های واگیردار، شستن میوه با آب شرب می‌تواند افراد را از آلوده شدن به باکتری‌هایی همانند سالمنولا، اکولی و لیستریا محافظت کند.
ناطقان: شستن میوه با آب شرب می‌تواند افراد را از آلوده شدن به باکتری‌هایی همانند سالمنولا، اکولی و لیستریا محافظت کند. این در حالی است که مردم علی رغم اطلاعاتی که وجود دارد دقیقا" نمی‌دانند که شستن میوه زیر آب چه مدت باید به طول بیانجامد.


درو پترسون، مدیر بخش آشپزی در مرکز پزشکی دانشگاه ویسنر اوهایو به خبرگزاری دیلی میل توضیح داده است که چگونه هر نوع میوه را شستشو دهیم. به گفته وی شستن میوه‌هایی همچون خربزه ۲۰ ثانیه زمان می‌خواهد و این در حالی که در مورد سایر میوه‌ها جای نگرانی نیست.

مردم باید نگران چه نوع از باکتری‌ها باشند؟

هنگامی که صحبت از شستن میوه به میان می‌آید بایستی از آلودگی دست کارگران گرفته تا آفت کش‌ها نگران انتقال باشیم. به گفته پترسون نخستین دلیل برای شستن میوه و سبزیجات تماس مستقیم آن‌ها با خاک است. چرا که هر چیزی که در خاک رشد می‌کند با خود آلودگی، شن و ماسه را جمع می‌کند، پس شستن میوه و سبزیجات زیر شیر آب باعث می‌شود تا آلودگی‌ها از آن‌ها جدا شود. اگرچه تنها شستن با آب خالی نمی‌تواند تمام باکتری‌ها را از بین ببرد پس لازم است که از شوینده‌هایی همچون صابون استفاده کنیم.


علاوه بر آن یک سری از باکتری‌هایی وجود دارند که به طور بالقوه در دست کشاورزانی است که میوه و سبزیجات را می‌چینند، کارگران فروشگاه‌های مواد غذایی که آن‌ها را جا به جا می‌کنند و همچنین خریدارانی که به آن‌ها دست می‌زنند. اگر هر کدام از این افراد دست شان را بعد از استفاده از سرویس بهداشتی شستشو ندهند خطر آلودگی بسیار می‌شود.


میوه‌هایی که بر روی پوست خود منافذ زیادی دارند چه مدت باید زیر آب شسته شوند؟


میوه و سبزیجاتی که دارای منافذ کوچک هستند آب و مایع جات از آن‌ها به راحتی عبور می‌کند بایستی ۱۰ تا ۲۰ ثانیه زیر آب خنک شستشو داده شوند. طالبی، توت فرنگی و سبزیجاتی همچون جوانه لوبیا و پیازچه از جمله میوه‌هایی هستند که منافذ بسیاری دارند و باکتری‌هایی در پوست خود جمع می‌کنند پس بنابراین نیاز به شستشوی بیشتری دارند. پیشنهاد می‌شود که با فرچه شسته شوند.

میوه‌هایی که پوست دارند چه مدت باید زیر آب شسته شوند؟

هندوانه و سیب نیاز به شستشو بیش از ۱۰ ثانیه ندارند. میوه‌هایی همچون پرتقال و موز که پوست آن‌ها کاملا" جدا می‌شود حتی نیازی به شستن با آب ندارند چرا که پوست اینگونه میوه‌ها بسیار ضخیم است و باکتری‌ها نمی‌توانند به داخل میوه نفوذ کند.


مطالعات دیگری وجود دارد که نشان می‌دهد از روش‌های دیگر برای شستشو میوه و سبزیجات می‌توان استفاده کرد. به طور مثال یک تحقیق در دانشگاه نانجینگ ژاپن پیشنهاد می‌دهد که کلم را در محلولی از آب، نمک و سرکه قرار دهید تا از این طریق بتوان آفت کش‌ها را از بین برد.

به گفته پترسون علی رغم باکتری و آلودگی‌هایی که در میوه و سبزیجات وجود دارد، اما این امر نباید مانع از برداشتن آن‌ها از سبد غذایی شود، چرا که این محصولات سر شار از مزایا برای سلامتی شما هستند.

منبع: میزان
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین