کد خبر: ۱۵۵۴۷۵
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۳
رئیس سازمان غذا و دارو تاکید کرد: نظارت بر چرخه تامین و تولید تشدید شده است و با توجه به اینکه تمام داروها و تجهیزات ضروری پزشکی ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت می‌کنند، طبیعتا تغییر قیمتی در بازار رخ نداده است و نخواهد داد.
ناطقان: غلامرضا اصغری در همایش سراسری معاونان غذا و داروی دانشگاههای سراسر کشور اظهارکرد: تامین دارو صرفا یک تجارت نیست بلکه مسئولیتی اجتماعی است. خط تولید هیچ دارویی نباید متوقف شود و هیچ تولیدکننده‌ای نباید از عرضه دارو خودداری کنند.

وی با اشاره به شرایط تحریم کشوراظهارکرد: ذینفعان حوزه دارو و تجهیزات باید با یکدیگرهمکاری جدی داشته باشند. ممکن است سود واردکنندگان، تولیدکنندگان و توزیعکنندگان دارو در شرایط خاص تحریم کاهش یابد اما همه ما در کنار هم و بر اساس مسئولیت قانونی و اجتماعی باید حداکثر تلاش خود را برای تامین دارو داشته باشیم.

رئیس سازمان غذا و دارو خطاب به معاونان غذا و داروی سراسر کشور گفت: ارز دولتی برای واردات مکمل‌های تغذیه‌ای خارجی تخصیص داده نمی‌شود و بیشترین تمرکز بر این است که تولیدکنندگان داخلی، بازار را تامین کنند. همچنین پیش‌بینی می‌شود به دلیل افزایش قیمت ارز، این محصولات در حجم مصرف فعلی به صرفه نیست و طبیعتا واردات آن کاهش یابد.

اصغری با تاکید بر لزوم حمایت جدی از تولید داخل و داروی ایرانی گفت: مسئولان غذا و دارو باید تسهیل کننده تولید داخل در شرایط کنونی باشند و عمده فعالیت آنان روی دارو و تجهیزات ضروری پزشکی باشد.

وی با اشاره به تشدید نظارت‌ها در حوزه دارو و تجهیزات اظهارکرد: نظارت بر چرخه تامین و تولید تشدید شده است و با توجه به اینکه تمام داروها و تجهیزات ضروری پزشکی ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت می‌کنند طبیعتا تغییر قیمتی در بازار رخ نداده و نخواهد داد. موجودی داروها تحت نظارت است و باید به‌صورت مرتب توسط دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور گزارش شود همچنین برای نظارت بیشتر بر داروها و مدیریت بیشتر، داروهایی که موجودی آن ها به زیر چهار ماه برسد در داروخانه‌های خاص و منتخب که بیشتر آنها دولتی هستند توزیع شوند تا به دست تمام مردم برسد.

اصغری افزود: با هرگونه تخطی از نظر افزایش قیمت و غیره به‌صورت انتظامی برخورد می‌شود و سازمان تعزیرات نیز به این حوزه ورود خواهد کرد. در صورت مشاهده شرکت‌هایی که مخصوصا در حوزه تجهیزات پزشکی از عرضه محصولات جلوگیری می‌کنند، به سرعت موجودی آن‌ها ضبط و در استان توزیع خواهد شد و در دسترس مردم قرارمی‌گیرد.

رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره لزوم همزمان کنترل تقاضا گفت: در جلساتی که با سازمان نظام پزشکی برگزار شد، مقرر شده همکاران جامعه پزشکی به تجویز منطقی توصیه شوند. همچنین کنترل نسخ باید به تخصص‌های بیشتری تعمیم یابد و برای خود پزشکان کارنامه فرستاده شود.

گفته اصغری عدم تجویز داروهای خارج از فهرست  باید مورد توجه پزشکان قرار گیرد و متخلفانی که خارج از این فهرست دارو تجویز می‌کنند به نظام پزشکی معرفی شوند.

اصغری با اشاره به لزوم بروزرسانی مطالبات داروخانه‌ها از جمله داروخانه‌های سرپایی دولتی اظهارکرد: توان این داروخانه‌ها باید افزایش یابد تا داروهای خاص را خرید و عرضه کنند. ما روی داروخانه‌های سرپایی دولتی حساب ویژه‌ای باز کرده‌ایم.

وی با اشاره به پرداخت معوقات سازمان‌های بیمه‌گر به دانشگاه‌های علوم پزشکی گفت: ۳۰۰۰ میلیارد تومان از سوی بیمه سلامت و ۳۰۰۰ میلیارد تومان از سوی تامین اجتماعی به دانشگاه‌ها تخصیص می‌یابد که با تزریق این ۶۰۰۰ میلیارد تومان، بدهی بیمارستان‌ها و دانشگاه‌ها تا حدودی کاهش می‌یابد و ضروری است حداقل ۲۵ درصد از این منابع در دارو و تجهیزات هزینه شود.

به گزارش سازمان غذا و دارو،معاون وزیر بهداشت در پایان تصریح کرد: امیدواریم با همکاری بیشتر برای تامین داروی مورد نیاز، این تحریم نیز مانند دوره‌های گذشته با کمترین عارضه سپری شود.  ما و همکارانمان نیز تلاش می‌کنیم مردم در حوزه دارو و درمان دغدغه کمتری داشته باشند.
منبع: ایلنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین