کد خبر: ۱۵۵۶۹۴
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۰
سرپرست گروه گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به علت زخم اثنی عشر درباره مهمترین عوارض درمان نکردن عفونت هلیکوباکترپیلوری توضیح داد.
ناطقان: امیر حسین فقیهی فوق تخصص گوارش و سرپرست گروه گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی ایران در مورد نحوه ورود باکتری اچ پیلوری به معده و بیماری‌زا شدن آن بیان کرد: بیماری هلیکوباکترپیلوری ( اچ پیلوری ) در واقع بر اثر ورود باکتری به معده اتفاق می افتد، باکتری که در مقابل اسید مخرب معده به طرزی شگفت‌انگیز مقاوم بوده و می‌تواند مدت‌ها در محیط معده زندگی کند.

وی با اشاره به مشکلات و آلودگی‌های این باکتری‌ در معده گفت: باکتری اچ پیلوری در بیش از 90 درصد مهمترین عامل تشدید زخم‌ها و التهابات معده و حتی زخم اثنی‌عشر است و درمان آنتی بیوتیکی مهمترین راهکار کنترل و مهار آن به شمار می‌رود.

سرپرست گروه گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی ایران با هشدار جدی مبنی بر ضرورت تکمیل دوره درمان بیماری گفت: در صورت عدم درمان دقیق و کامل، مقاومت میکروبی،  زخم معده و عوارض مربوط به این زخم به سراغ فرد خواهد آمد، در واقع درمان نادرست، باعث زنده ماندن باکتری در معده خواهد شد و در صورت وجود بیماری زمینه ای گوارشی دیگر، ماندگاری باکتری اچ پیلوری در معده بسیار مضر خواهد شد، البته وجود این باکتری در معده های غیر حساس به خودی خود مشکل چندانی ایجاد نخواهد کرد اما در صورت تشخیص پزشک برای ضرورت درمان، باید درمان آغاز شود.

فقیهی با تأکید بر اینکه هلیکوباکترپیلوری بر عکس میکروب‌های مفید مانند  پروبیوتیک ها، میکروبی مضر برای سیستم گوارش، کبد و حتی روده‌هاست، ادامه داد: مصرف فست فود‌ و خوراکی‌هایی که به درستی ضد عفونی نشده‌اند ، روبوسی، آب و غذای آلوده و حتی تماس با اشیا آلوده از جمله دستگیره در می تواند به راحتی باعث ورود این مهمان ناخوانده به بدن شود، حالت‌ تهوع، بی اشتهایی‌ نامتعارف، نفخ و حتی سوزش معده به ویژه بعد از صرف غذا از مهمترین نشانه‌های مهم بیماری است.

این متخصص گوارش یادآور شد: اگر متخصص گوارش و کبد براساس بررسی وضعیت بالینی بیمار وجود باکتری هلیکوباکتر پیلوری را تشخیص و انجام اقدامات درمانی را ضروری دانست، فرد مبتلا باید به سرعت نسبت به انجام مراحل درمانی اقدام کند زیرا باکتری  به ویژه در معده های حساس و دارای زخم با سرعتی چشمگیر تکثیر شده و سایر جداره‌های معده را درگیر عفونت خواهد کرد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین