کد خبر: ۱۵۵۹۴۴
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۸
رئیس پلیس راه استان اردبیل گفت: برخی‌ها سعی می‌کنند مساله فرهنگ رانندگی را سپر کوتاهی‌ها و قصور خود قرار دهند و به جای آنکه ایمنی در جاده‌های شمال استان اردبیل را ارتقا دهند تنها به فرافکنی روی آورده‌اند در حالی که واقعیت این است جاده‌های شمال استان اردبیل ناایمن بوده و شرایط بحرانی را به وجود آورده و افزایش تردد خودروهای باری و ماشین آلات کشاورزی سبب شده تا جان مردم به مخاطره بیفتد.
ناطقان: سیدحجت فتاحی در جلسه کارگروه کاهش تلفات در دادگستری استان اردبیل با بیان اینکه در سال گذشته 39 فقره و در سال‌جاری نیز 51 فقره تصادف در چهار ماهه اتفاق افتاده است، افزود: تعداد متوفیان در چهار ماهه سال گذشته 46 نفر بوده که این تعداد در چهار ماهه امسال به 68 نفر افزایش یافته است به طوری که ما 58 درصد افزایش متوفیان، 73 درصد مصدومیت و جراحات را  در حوادث جاده‌ای شاهد بودیم.


وی در مورد سهم محورهای مواصلاتی از وقوع تصادفات و تعداد تلفات بیان کرد: محور پارس‌آباد – سربند با 21 کشته و 31 درصد افزایش در میزان تلفات در رتبه اول قرار دارد و محور اردبیل – آستارا تنها با 3 درصد وقوع تصادفات در جایگاه آخر قرار گرفته است.

وی ادامه داد: در چهار سال گذشته روند متوفیان در تصادفات جاده‌ای استان اردبیل با یک شیب ملایم رو به کاهش بوده به طوری که 183 کشته سال 93 در سال گذشته به کمتر از 124 نفر رسیده است. در سال‌های اخیر حتی در طرح نوروزی امسال استان اردبیل رتبه اول را در کاهش تصادفات داشته است و ما در سال جاری نیز به مانند سال‌های گذشته در برخورد با تخلفات حادثه‌ساز به وظیفه خود عمل کردیم ولی به نظر می‌رسد برخی دستگاه‌ها و نهادها بدون توجه به جان مردم در اجرای تعهدات خود در راستای ارتقای ایمنی جاده‌ها و کاهش تصادفات به مسئولیت خود عمل نکرده‌اند.

رئیس پلیس راه استان اردبیل، وظیفه پلیس را اعمال قانون برای رانندگان خاطی اعلام کرد و افزود: در سال گذشته و چهار ماهه امسال در برخورد با جرایمی همچون سرعت غیرمجاز 8 درصد افزایش، سبقت 18 درصد، تجاوز به چپ 18 درصد و توقیف خودرو 18 درصد و توقیف موتورسیکلت نیز 7 درصد افزایش اعمال قانون را شاهد بودیم.

وی افزود: پراید با 35 درصد بیشترین سهم را در بین وسایط نقلیه در وقوع تصادفات داشته به گونه‌ای که بعد از پراید موتورسیکلت و وانت نیسان بیشترین فراوانی را در بین وسایط نقلیه تصادفی داشتند. 40 درصد فوتی‌ها مربوط به سرنشینان وسایل نقلیه بوده و تنها 10 درصد تصادفات در نقاط حادثه‌خیز رخ داده است.


فتاحی، ضرورت اصلاح 25 نقطه حادثه‌خیز را با همراهی راهداری یادآور شد و اظهار کرد: باید نسبت به تعریض شانه جاده‌ها و همچنین خط‌کشی حاشیه‌ راه‌ها اقدام کنیم تا در کنار اصلاح قوس پیچ‌های خطرناک و همچنین نصب شبگردها و لرزه‌نگارها در حاشیه جاده‌ها می‌توانیم به کاهش تصادفات کمک کنیم.


وی افزود: ما انتظار داریم مصوبات شورای ترافیک به صور دقیق مورد بررسی و اجرا قرار گیرد تا خط کشی حاشیه جاده‌هاف نصب سرعت‌کاه‌های نرم و استاندارد در نقاط حادثه‌خیز، برگزاری کلاس‌های آموزش عابرین پیاده و موتورسواران، تهیه و توزیع شبرنگ‌ها با همکاری دهیاران و تشدید برخورد با رانندگان متخلف سرعت غیرمجاز با توقیف یک هفته‌ای خودروی آنها بتوانیم تصادفات شمال استان اردبیل را کاهش دهیم.


فتاحی از افزایش تیم‌های نامحسوس پلیس در جاده‌های شمال استان اردبیل، نشست با ائمه جمعه با هدف استفاده از ظرفیت تریبون نماز جمعه در ارتقای فرهنگ ترافیک و انتخاب فرماندهان پاسگاه‌های پلیس راه به شکل تخصصی انجام شده است.


رئیس پلیس راه استان اردبیل ارتقای سیستم روشنایی در جاده‌ها را به همراه نصب حفاظ در 61 نقطه حادثه‌خیز در کنار کانال‌ها، ایمن‌سازی دوربرگردان‌ها و ایجاد خطوط لرزاننده و احداث مجتمع‌های بین راهی و مکان‌های نشاط آور را در طول مسیر مواصلاتی شمال استان ضروری خواند.


فتاحی با انتقاد از مسئولان دانشگاه علوم پزشکی بیان کرد: در حالی که 43 درصد مصدومان حوادث جاده‌ای در مسیر بیمارستان و اغلب خود بیمارستان جان خود را از دست می‌دهند این شرایط قابل قبول نیست چرا که در دنیا مصدومی که به بیمارستان منتقل می‌شود امکان زنده ماندن او بیش از تلفات پیش‌بیمارستانی است.


وی تصریح کرد: براساس ماده 23 بخشی از جرایم راهنمایی و رانندگی در اختیار استانداری‌ها و شهرداری‌ها قرار می‌گیرد تا صرفا در راستای ارتقای ایمنی جاده‌ها و خیابان‌های درون‌شهری سرمایه‌گذاری شود که امیدواریم بازخورد این امر را بیش از گذشته شاهد باشیم.

مدیر کل راه و شهرسازی استان اردبیل گفت: امسال در حوزه راه، اعتبارات ملی و استانی اردبیل 300 درصد افزایش یافته است.


 محبوب حیدری در جلسه کارگروه کاهش تصادفات در دادگستری اردبیل اظهار کرد: استان اردبیل در تردد بزرگراه‌ها رتبه 24 و برخورداری از بزرگراه‌ها رتبه 27 کشور را دارد و ما تلاش می‌کنیم آمار تردد و برخورداری از بزرگراه‌ها را به هم نزدیک‌تر کنیم.


وی با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی براساس تردد در محورها مجوز توسعه بزرگراه‌ها را صادر می‌کند، خاطرنشان کرد: دلیل تصادفات، نبود بزرگراه در این استان نیست چرا که اگر به احداث بزرگراه باشد کمترین تصادفات را در محور اردبیل – آستارا با بیشترین تردد شاهد هستیم در حالی که 21 هزار وسیله نقلیه در این محور تردد می‌کنند.


مدیر کل راه و شهرسازی استان اردبیل از مطالعه احداث تمام بزرگراه‌های استان اردبیل خبر داد و گفت: تنها محوری که در پیوست قانون بودجه ردیف اعتباری ندارد سه راهی سربند به مشگین‌شهر است در حالی که بیشترین تصادفات در این محور اتفاق می‌افتد. برای احداث بزرگراه در این استان یک هزار و 400 میلیارد تومان اعتبار نیاز است که تامین آن در دو سه سال آینده بعید به نظر می‌رسد.


وی با بیان اینکه اعتبارات حوزه راه این استان در قیاس با سایر استان‌ها افزایش چشمگیر 300 درصدی داشته است، تصریح کرد: بودجه 16 میلیارد تومانی سال گذشته به بیش از 70 میلیارد تومان افزایش یافته است و امیدواریم در تکمیل جاده‌های استان اردبیل به ویژه راه‌های شریانی از این اعتبار ملی استفاده کنیم.


مدیر کل راه و شهرسازی استان اردبیل ضرورت ارائه نظرات کارشناسی را در حوزه راهسازی و وقوع تصادفات و ارائه پیشنهادات برای کاهش آمار تصادفات و تلفات جاده‌ای یادآور شد و خاطرنشان کرد:  در شمال استان اردبیل آمار ترددها متناسب با وضعیت جاده‌ها نبوده و ما مصمم به تکمیل بزرگراه‌ها و جاده‌های اصلی در این محور هستیم. برای ایمن‌سازی محور سربند – مشگین‌شهر که تردد 6 هزار وسیله نقلیه در آن گزارش شده ما به 30 میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم که امیدواریم زمینه تامین و اجرایی شدن پروژه ها فراهم آید.


وی به بدهی 150 میلیارد تومانی راه و شهرسازی استان به پیمانکاران اشاره کرد و افزود: بهسازی و تعریض محور پارس‌آباد – سربند و اتصال به مشگین‌شهر جزو اولویت‌های ماست و در کنار آن توسعه کمربندی بیله‌سوار و بهسازی محور پارس‌آباد – بیله‌سوار در دستور کار است.


مدیر کل راه و شهرسازی استان اردبیل محدودیت منابع مالی را یادآور شد و اظهار کرد: ما در حالی که 900 میلیارد تومان اعتبار برای ارتقای جاده‌های استان نیاز داریم سالانه 30 میلیارد تومان تامین اعتبار انجام می‌شود که تخصیص آن نیز 10 میلیارد تومان است.


حیدری گفت: ما برای احداث 450 کیلومتر بزرگراه در شمال این استان  به 900 میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم در حالی که احداث بزرگراه در برخی از محورها هیچ توجیه عمرانی و اقتصادی ندارد.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین