کد خبر: ۱۵۶۲۳۷
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۸
سخنگوی وزارت خارجه درمورد فشار های آمریکا بر ترکیه گفت: سیاست تحریمی آمریکا بازگشت به دوران قرون وسطی است تا از طریق اعمال زور، اهداف خود را به پیش ببرد. در همین راستا هم می بینیم که با همین سیاست ها مشکلاتی را برای کشور همسایه و دوست ما ایجاد کرده است. می‌توانیم همکاری خود با ترکیه را ادامه بدهیم.
ناطقان: بهرام قاسمی در نشست خبری با حضور اصحاب رسانه، در پاسخ به سوالی در رابطه با وجود شکایت‌هایی از سوی  مسافرین مبنی بر برخورد نامناسب بعضی از سفارتخانه‌ها با آن‌ها و وجود اعتراضاتی نسبت به رفتار ناشایست این سفارتخانه‌ها گفت: سفارتخانه‌های خارجی موظف هستند حقوق شهروند ایرانی را رعایت کنند. خبری‌هایی رسیده و در دست بررسی است. اما درحال حاضر از قضاوت صریح خود داری می‌کنم. اما سفارتخانه‌ها باید حرمت شهروند ایرانی را حفظ کنند. در گذشته گام‌های خوبی برداشته شده تا برخورد‌های مناسب انجام شود.

وی در رابطه با ادعای بولتون مبنی بر دخالت ایران در انتخابات آمریکا گفت: کافر همه را به کیش خود پندارد.

قاسمی در پاسخ به سئوالی مبنی بر این‌که رییس سازمان محیط زیست چندی پیش اعلام کرده بود که آتش‌سوزی رخ داده در هورالعظیم عمدی بوده و در روزهای ابتدایی دولت عراق برای خاموش کردن این آتش‌سوزی همکاری جدی با ایران نداشته است، همچنین اینکه  آیا وزارت خارجه در جریان این موضوعات قرار دارد؟ خاطرنشان کرد: این یک موضوع فنی بوده و بهتر است که در این ارتباط از سازمان محیط زیست اطلاعات بیشتر را کسب کنید.

وی ادامه داد: در مورد این موضوع تماس‌هایی بین وزارت خارجه دو کشور وجود داشته، پیگیری‌هایی توسط سفارت ایران در بغداد و دیگر کانال‌های مسئول انجام شده است، ولی همان‌طور که گفتم بهتر است اطلاعات کامل در مورد این قضیه را از سازمان محیط زیست بپرسید.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان همچنین در رابطه  اظهارات مقام معظم رهبری در مورد  رعایت نکردن خطوط قرمز در برجام، افزود:  سعی می‌کنم در اظهارات مقام معظم رهبری ورود نکنم؛ زیرا باید با دقت بیشتری در این رابطه صحبت کرد. اما تیم مذاکره کننده سعی داشته اند رهنمود‌های ایشان را به دقت انجام دهند و در تماس دائم بودند، همچنین کمیته نظارت بر برجام هم بر مذاکرات اشراف داشته و من قضاوتی را در این زمینه ندارم.

وی در مورد واکنش وزارت خا رجه آمریکا برای تشکیل گروه  اقدام علیه ایران توضیح داد: این رفتار و اقدامات در ادامه رفتار خصمانه آمریکا بوده و جدید نیست. آن‌ها به دنبال جنگ روانی و اقتصادی هستند، این رفتار مغایر با تمام موازین بین المللی است.  فکر می‌کنم این اقدام آن‌ها هم مانند گذشته راه به جایی نخواهد برد و سرانجام خنثی خواهد شد. بیشتر این اقدامات جنگ روانی از سوی تیم جنگ طلب کاخ سفید است.  ٢٨مرداد تداعی کننده تاریخ روابط ما با آمریکا و رفتار خصمانه آن‌ها با ما است.

سئوال دیگر از سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان به بازگشت تحریم‌ها در آبان ماه و بازگشت کمپانی‌های اروپایی به کشورشان  همچنین ادامه برجام با شرایط فعلی مربوط می‌شد که  در پاسخ آن گفت:آنچه که ما روی آن حساب می‌کنیم توان ملی ما بوده و این امر مهم‌ترین عامل محسوب می‌شود. بعد از آن  به همکاری‌های خارجی توجه می‌کنیم.

وی ادامه داد:در بحث همکاری ما و اروپا، مواضع مان کاملا مشخص است. در خصوص آنچه که به عنوان بسته اقتصادی پس از خروج آمریکا از برجام است باید بگویم که شاهد پیش رفت‌هایی هستیم، اما متاسفانه به دلیل تعطیلات ماه آگوست و دلایلی دیگر در این زمینه با کندی مواجه بوده ایم و از سیر کار رضایت نداریم، اما مصرانه خواستار این هستیم که کشور‌های مذکور مسیر خود را ادامه بدهند.  در بخش فنی بعضی موارد روشن است و در برخی نه.  کندی در این روند مورد مطلوب به ما نیست و وظیفه اساسی بر عهده طرف اروپایی است. امیدوارم جهش و گام بزرگی را از سوی این کشور‌ها شاهد باشیم.

قاسمی در پاسخ به سئوالی در رابطه با سند جامع همکاری بین ایران و افغانستان و روند پیگیری آن خاطرنشان کرد: کمیته‌های پنجگانه به نتایج لازم رسیده اند و ابهامات رفع شده است. در نهایت در پایان کار این کمیته‌ها وارد مذاکرات جدی برای تنظیم سند خواهیم شد.  وارد مرحله اتمام کار کمیته‌ها و تنظیم جدی سند همکاری می‌شویم و در این خصوص در حال مذاکره هستیم و هیات‌هایی تبادل خواهد شد. اما تاریخ دقیقی مشخص نشده است. با این حال به طور جدی پیگیری می‌کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در رابطه با در جریان قرار گرفتن نمایندگان در مورد کنوانسیون رژیم حقوقی خزر و سایر قرار داد‌های بین المللی، گفت: کنوانسیون دریای خزر یک موضوع پیش افتاده و یک شبه نبود که در یک سفر به امضا رسیده باشد.این کنوانسیون حاصل بیست و یکسال مذاکره در دولت‌های مختلف و  تلاش دیر پا، بین ایران و کشور‌های ساحلی بود.سال گذشته در این رابطه به تفاهمات اولیه دست پیدا کردیم. باید بگویم که دست یابی به برخی جزئیات سخت بود و این تاریخ از قبل مشخص شده بود.

وی در رابطه با برخی حواشی مربوط به نشست خزر افزود:متاسفانه با کار‌های موفق گاهی با جنگ روانی برخورد می‌شود، اما فضای نقد همواره باید وجود داشته باشد. اینکه نمایندگان در کدام دوره‌ها حضور داشتند و الان نیستند باید بررسی کرد.  

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: هیچ کشوری در حین مذاکره نمی‌تواند اخبار را منتشر کند، چراکه این موضوع امر بدیهی است و نمی‌توان همه چیز را به دلیل منافع ملی آشکار کرد. در یک هفته گذشته در این مورد زیاد صحبت کردیم و درمورد اینکه باید نمایندگانی حضور داشتند تفسیری ندارم، این حق مجلس است تا آگاهی لازم را داشته باشد، اما وزارت خارجه در این مورد کوتاهی نکرده است.هر پنج کشور باید کنوانسیون را در پارلمان خوذ تصویب کنند و متن کنوانسیون در اختیار نمایندگان قرار خواهد گرفت.

قاسمی همچنین در پاسخ به سئوالی در رابطه با  اظهارار مرکل در مورد برنامه موشکی ایران و پیوند آن با برجام، گفت: این خانم می‌تواند نظر خود را بیان کند. او اعتقاد به ادامه برجام دارد.آن‌ها نسبت  به جدا بودن بحث برنامه موشکی و برجام واقف هستند. ما مواضع خودمان را تشریح کردیم، زیرا این موضوع به امنیت و منافع ملی باز می‌گردد.

تشکیل گروه اقدام ایران در وزارت خارجه آمریکا، سئوال دیگری بود که از سخنگوی وزارت خارجه پرسیده شد و در پاسخ آن تاکید کرد: ایالات متحده آمریکا با تحلیل غلط دست به خروج از برجام زد و  با شکست مواجه شد. حالا سعی می‌کند با راه انداختن جنگ روانی هدف خود را دنبال و محدودیت‌هایی را برای ایران و کشور‌های باقی مانده ایجاد کند.

وی تاکید کرد: آمریکا در شرایطی نیست که هر آنچه می‌خواهد انجام دهد.جهان، جهان دیکته نویسی نیست.تلاش آمریکا ایجاد فشار بر وضعیت معیشتی مردم و خروج سایر اعضا است. قطعا این سیاست‌ها با شکست مواجه خواهد شد.ما می‌توانیم از این مرحله خاص عبور کنیم.

قاسمی در پاسخ به اینکه تحولات موجود در همسایه‌های غربی و شرقی ایران مانند پاکستان و ترکیه، همچنین  اقدام کشورمان برای بهره برداری از این تحولات، افزود: سیاست اصولی ایران در سیاست خارجی سیاست روشنی است . ما همواره خواهان روابط مسالمت آمیز هستیم و فکر می‌کنم در سایه این نگاه است که می‌توانیم در یک منطقه امن جهش اقتصادی داشته باشیم. 

وی در ادامه انتصاب  نخست وزیر جدید پاکستان را تبریک گفت و اظهار کرد:فکر می‌کنم همکاری‌های بیشتری با اسلام آباد خواهیم داشت و پاکستان به عنوان یک کشور مستقل بر مشکلات فائق خواهد آمد.

سخنگوی وزارت خارجه در مورد ترکیه و سیاست های ایران در قبال آن ، عنوان کرد: سیاست ما در قبال آنکارا روشن و همکاری‌های دوکشور قابل رویت بوده و همین سیاست هم ادامه می یابد.

وی درمورد فشار های آمریکا بر ترکیه گفت: سیاست تحریمی آمریکا بازگشت به دوران قرون وسطی است تا از طریق اعمال زور، اهداف خود را به پیش ببرد. در همین راستا هم می بینیم که با همین سیاست ها مشکلاتی را برای کشور همسایه و دوست ما ایجاد کرده است. می‌توانیم همکاری خود با ترکیه را ادامه بدهیم.

این دیپلمات کشورمان در پاسخ به سئوالی در رابطه با حذف مهر امضای ایران بر پاسپورت گردشگران خارجی، عنوان کرد: فکر می‌کنم منظور صدور روادید الکترونیکی است که از بیست و دو بهمن ٩٦ در فرودگاه امام آغاز شد و امسال هم دو فرودگاه دیگر در مشهد و شیراز  افتتاح خواهد شد. امیدواریم تا پایان سال شاهد پیشرفت های مهمی در این زمینه باشیم.

سخنگو وزارت خارجه در پاسخ به سوالی براینکه با توجه به صحبت های اخیر وزیر امور خارجه در رابطه با آماده نبودن اروپایی ها برای پرداخت هزینه در قبال تعامل با ایران ، تهران تا چه زمانی منتظر آمادگی اروپایی ها خواهد ماند و باتوجه به این موضع آینده برجام و مذاکرات با اروپایی ها را چطور ارزیابی می کنید؟ عنوان کرد: انتظار ایران این بود که اروپایی‌ها با سرعت بیشتری پیشنهادات عملی خود را مطرح کنند تا تصمیمات مشخص خود را اتخاذ کنیم. به دلایلی و از جمله پیچیدگی اقدامات اقتصادی و فشار‌ها از سوی آمریکا کار دشوار است، اما امیدواریم کار به فرجام برسد.

وی ادامه داد: البته گلایه‌ مندیم و انتظار داریم اروپایی ها  با سرعت و دقت کار را پیش ببرند و تاکید موکد ما سرعت العمل این کشورهاست، اما همچنان امیدوار و خوشبین هستیم.

در ادمه نشست خبری سخنگو سئوالی در رابطه با تشکیل گروه اقدام ایران در آمریکا و پیگیری حقوقی در قبال آن مطرح شد که قاسمی در پاسخ به آن تاکید کرد: این موضوعات را جدی نمی‌گیرم، این اقدامات آمریکا به بخش جنگ روانی مربوط می شود و جدید نیست، ما  این گروه را رصد می‌کنیم و متعاقبا در مورد چگونگی برخورد و اقدامات لازم تصمیم گیری خواهیم کرد.

قاسمی در پاسخ به سئوالی درمورد حضور صیادان چینی در خلیج فارس، گفت: البته ترجیح بر این است که دوستان شیلات در این مورد توضیح بدهند.اما این توضیح را بدهم که شرکت‌های صید ایرانی با برخی شرکت‌های چینی قرار داد‌هایی دارند که طبق آن این صیادان  برای صید برخی آبزیان که مورد استفاده ما نبوده و مصرف صنعتی دارند، همچنین در مواردی که صید در عمق زیاد به تکنولوژی خاصی نیاز دارد ، اجازه صیادی دارند.

وی در ادامه در مورد صید کشتی های چینی در آب های ایران، گفت:در مواردی حتی  کارمندان این کشتی‌ها هموطنانی هستند که در آب‌های غیر سرزمینی ایران فعالیت می‌کنند. در گذشته هم چنین اتفاقی برای به بهره برداری از تکتولوژی وجود داشته است و این کار صرفه اقتصادی دارد. متاسفانه این موضوع در قالب جنگ روانی اشتباه بیان شده است.

سخنگو وزارت خارجه همچنین در رابطه با اظهارات حیدر العبادی و روابط ایران با عراق، خاطرنشان کرد: روابط ما با عراق خوب است و رفت و آمد‌هایی وجود داشته است. همچنین در این روز‌ها شاهد تشکیل دولت جدید در عراق بوده و منتظر تشکیل این دولت هستیم تا با استقرار آن با شدت و حدت بیشتری همکاری‌ها را دنبال کنیم.

این دیپلمات کشورمان در پاسخ به اینکه شکایت ایران از آمریکا در دادگاه لاهه در چه مرحله ای است؟ توضیح داد: تاریخ آن مشخص شده، اما در حال حاضر  در مورد جزئیات آن حضور ذهن دقیق  ندارم.

وی همچنین در رابطه با اعلام آتش بس در افغانستان با طالبان، گفت:امنیت، ثبات و آرامش در افغانستان از اهمیت بالایی برخوردار بوده و  از هر تلاشی که بتواند به این موضوعات کمک کند استقبال خواهیم کرد. امیدواریم همه گروه‌ها به یک آتش بس پایبند باشند تا فضای مناسب برای گفتگو فراهم شود.

در ادامه این نشست سخنگو وزارت خارجه با اشاره به موضوع رقابت ایران با سایر کشورها برای بازسازی سوریه، عنوان کرد: امیدوارم روند موجود باعث بازگشت صلح به سوریه شده و شرایط برای بازسازی فراهم شود. همه جای دنیا در حوزه اقتصادی رقابت وجود دارد. ما به دعوت دولت دمشق در سوریه بودیم و در مرحله بازسازی هم حضور خواهیم داشت. امیدواریم شرکت‌های ما بهره برداری لازم را از این حضور داشته باشند.

این دیپلمات کشورمان در پاسخ به اینکه شکایت ایران از آمریکا در دادگاه لاهه در چه مرحله ای است؟ توضیح داد: تاریخ آن مشخص شده، اما در حال حاضر  در مورد جزئیات آن حضور ذهن دقیق  ندارم.

وی همچنین در رابطه با اعلام آتش بس در افغانستان با طالبان، گفت:امنیت، ثبات و آرامش در افغانستان از اهمیت بالایی برخوردار بوده و  از هر تلاشی که بتواند به این موضوعات کمک کند استقبال خواهیم کرد. امیدواریم همه گروه‌ها به یک آتش بس پایبند باشند تا فضای مناسب برای گفتگو فراهم شود.

در ادامه این نشست سخنگو وزارت خارجه با اشاره به موضوع رقابت ایران با سایر کشورها برای بازسازی سوریه، عنوان کرد: امیدوارم روند موجود باعث بازگشت صلح به سوریه شده و شرایط برای بازسازی فراهم شود. همه جای دنیا در حوزه اقتصادی رقابت وجود دارد. ما به دعوت دولت دمشق در سوریه بودیم و در مرحله بازسازی هم حضور خواهیم داشت. امیدواریم شرکت‌های ما بهره برداری لازم را از این حضور داشته باشند.

آخرین وضعیت دیپلمات بازداشت شده کشورمان در وین هم سئوال دیگری بود که از قاسمی پرسیده شد و او در پاسخ، خاطرنشان کرد: او کماکان در آلمان بازداشت است و سیر قضایی رسیدگی به پرونده اش طی می‌شود. رایزنی دو کشور در این زمینه دنبال می شود و امیدوارم سوء تفاهم به وجود آمده از بین برود.

این دیپلمات کشورمان در پاسخی در رابطه با احداث خط آهن سوریه عراق و ایران، گفت:در منطقه و بین ما و همسایگان در مورد بحث حمل و نقل پروژه‌های متعددی مطرح بوده که برخی در نقطه ابتدایی است و در مورد بعضی هم تفاهماتی انجام شده است.

وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر بهبور روابط ایران و عربستان و مذاکره در این مورد، تاکید کرد: تا این لحظه از چنین مذاکره‌ای بی اطلاع هستم.

سخنگو وزارت خارجه در مورد توافق ترامپ و پوتین در هلسینکی بر سر خروج ایران از سوریه ،گفت: اخبار رسانه‌ای منتشر شده قابل توجه نیست، زیرا اخبار متضادی منتشر می‌شود. این جنجال ها در برخی از تحولات اخیر هم دیده شده است.یک جریان جدی برای اثر گذاری در روابط بین ما و روسیه به وجود آمده و این در حالی است که همکاری خوبی با هم داریم . حضور ما در سوریه به دعوت دولت سوریه و مستشاری است.تا زمانی که این شرایط وجود داشته باشد همچنان رابطه خوبی با دمشق خواهیم داشت و نمی‌گذاریم جریانات مختلف روابط ما با همسایگان را تحت تا ثیر قرا دهد.

 

نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین