کد خبر: ۱۵۶۳۲۵
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۷
معاون سازمان امور اجتماعی وزارت کشور وضعیت آسیب های اجتماعی در کشور را نگران کننده خواند و تاکید کرد که آسیب‌های اجتماعی به سمت زنانه شدن پیش می رود.
ناطقان: رضا محبوبی امروز در نشست تخصصی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با مشاوران وزرا، مدیران کل امور بانوان و مدیران کل امور اجتماعی استانداری های سراسر کشور با بیان اینکه در حال حاضر درگیر جنگ بزرگی هستیم که همان وضعیت آسیب‌های اجتماعی است که به شکل خاموش همه کشور را فرا گرفته است، گفت: یک و نیم تا دو سال طول کشید تا گزارش جامع آسیب‌های اجتماعی جمع آوری شد و تصویری نسبتا جامع از وضعیت اجتماعی به ویژه آسیب‌های اجتماعی را ارائه داد و اکنون باید گفت که وضعیت آسیب های اجتماعی نگران کننده است.

آسیب‌های اجتماعی به سمت زنانه شدن پیش می رود

محبوبی از وجود ١۵ میلیون پرونده قضایی در کشور خیر داد و گفت: سه میلیون و ٢٠٠ هزار زن سرپرست خانوار، سالانه ٣٠ هزار معلول قطع نخاع و عضو و هزاران آسیب دیگر در کشور داریم که وقتی این تابلو  را مرور می کنیم نشان می دهد که اوضاع وخیم و واجد توجهات ویژه است.

وی با بیان اینکه آسیب‌های اجتماعی به سمت زنانه شدن پیش می رود، تصریح کرد: جمعیت زنان درگیر موادمخدر و اعتیاد در چند سال گذشته بیش از سه برابر شده است و بیش از  ۵٠ درصد موارد شناسایی شده مبتلایان به ایدز از طریق رابطه جنسی بوده‌اند. از جمعیت ٧٠ هزار نفری افراد مبتلا به ایدز ۴٧ درصد نیز زنان هستند.

معاون امور آسیب ها و مسائل اجتماعی سازمان امور اجتماعی وزارت کشور با اشاره به اینکه باید به زودی منتظر سونامی ایدز باشیم، اظهار کرد: آمار زنان سرپرست خانوار که قرار بود در سناریوی بدبینانه در سال ٩۵ دو میلیون و ١۵٠ نفر پیش‌بینی شود اما به رقم سه میلیون و ٢٠٠ هزار زن سرپرست خانوار رسید.

وی توضیح داد: در علت یابی کلیت مسأله آسیب های اجتماعی در تغییرات نوع این آسیب‌ها به یکسری علت ها رسیده ایم که برخی از آسیب ها به فقر، بیکاری، ناموزونی توسعه، بی عدالتی و توزیع نامناسب منابع برمی گردد. از ١۵ میلیون پرونده قضایی ٨٠٠ هزار پرونده مربوط به سرقت است آیا اگر مردم شغل داشته باشند این مشکلات حل می شود؟ اینکه برخی معتقدند طلاق ها و اعتیاد بخاطر فقر و بیکاری است درست است؟ اما ما جامعه شناسان به این موضوعات ارجاع نمی‌دهیم اگرچه ضعف برنامه ریزی موجب توسعه نابرابر شده و شکاف طبقاتی بین اقشار مختلف موجب آسیب های اجتماعی می شود.

محبوبی با بیان اینکه در شیوع شناسی ستاد مبارزه با مواد مخدر در سال ٩۴ و ٩۵ میزان شیوع اعتیاد در جمعیت بالای ١۵ سال ۵،٢ درصد بوده است، اظهار کرد: این نرخ در جمعیت کارگری به حدود ٢٢ درصد می‌رسد.

وی افزود: چه توضیحی برای زنانه تر شدن آسیب‌های اجتماعی داریم آیا دلیل ضعف مهارت ها یا آموزش است؟ درحالیکه آمارها حاکی است که شاهد بهبود وضعیت زنان هستیم و حضور زنان در آموزش عالی  و حضور در اجتماع افزایش یافته است.

محبوبی ادامه داد: آیا نگاه ما به زن یک نگاه درست و منطقی بوده است، نکند پس زدن از سوی زنان به دلیل برخی خطوط قرمز و شرایطی است که برایشان ایجاد کرده ایم؟ از ٢٢٠ تا ٢٣٠ هزار نفری که از سوی گشت ارشاد دستگیر و اعمال قانون شدند، چه تعدادشان مستحق دریافت اخطار و توبیخ و بازداشت بودند؟ آیا نباید فکر کنیم وقتی گارد را جلوی ورزشگاه آزادی می چینیم و هرکسی رد می شود فکر می کند یک حمله تروریستی می‌خواهد رخ دهد، این کار می‌تواند روی نگاه زنان به آینده تاثیر داشته باشد؟
او انتقاداتی هم از سیاست‌های صدا و سیما به عنوان « رسانه ملی » در نحوه مواجهه با زنان جامعه کرد و با بیان اینکه این سیاست‌ها جای سوال دارد، به شیوه سانسور تصاویر تماشاگران زن در بازی‌های خارجی هم اشاره کرد و افزود : «به چه حقی تا سال‌های سال تا فینال  جام‌جهانی ٢٠١٨ زنان را با آباژور و گلدان نشان می‌دادیم؟ یا به چه حقی و چرا  سرمایه اجتماعی زنان را از بین برده‌ و به آنها توهین کرده‌ایم.»

معاون سازمان امور اجتماعی وزارت کشور در عین حال راه حل آسیب‌های اجتماعی را حکمرانی خوب دانست و گفت: البته برگشتن به مردم و کارکردن با تشکل های اجتماعی از راه‌های دیگر است.

محبوبی با بیان اینکه حمایت از همسران زندانیان طویل مدت و آموزش زنان سرپرست خانوار از برنامه‌های ماست، افزود: البته معتقدم با بالا رفتن سواد رسانه‌ای می توان جامعه را در برابر آسیب‌های اجتماعی مصون نگهداشت.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت افزودن به سواد رسانه است، گفت: یه جای فیلتر کردن باید سواد رسانه ای شهروندان راافزایش دهیم ، هیچکس آسیب‌های فضای مجازی را انکار نمی‌کند، اما شیوه مواجهه با آن اهمیت دارد. در حال حاضر نرم‌افزاری به طور رایگان برای اینگونه آموزش‌ها طراحی شده که ارزش آن برای آموزش هر فرد تا ٢۵٠ هزار تومان برآورد می‌شود.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین