کد خبر: ۱۵۶۷۷۷
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۱
موگرینی:
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت «با این اقدامات، اتحادیه اروپا حمایت خود از مردم ایران و توسعه پایدار و صلح‌آمیز آن‌ها را نشان می‌دهد. این اقدام مشوّقی برای مشارکت بیشتر همه طرفین، در ایران بویژه در بخش خصوصی است».
ناطقان: کمیسیون اتحادیه امروز (پنج‌شنبه) خبر داد بسته حمایتی ۱۸ میلیون یورویی از ایران را تصویب کرده است.

سایت اتحادیه اروپا نوشت، اولین بسته حمایتی کمیسیون اروپا برای حمایت از توسعه اجتماعی و اقتصادی ایران به ارزش ۱۸ میلیون یورو شامل ۸ میلیون یورو برای کمک به بخش خصوصی، تصویب شد.

سایت اتحادیه اروپا ادامه داد، پروژه امروز اولین پروژه برای بسته حمایتی ۵۰ میلیون یورویی اروپا در حمایت از ایران است. این‌ها بخشی از همکاری‌های دو طرف بعد از توافق برجام است.

«فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت «با این اقدامات، اتحادیه اروپا حمایت خود از مردم ایران و [حمایت از] توسعه پایدار و صلح‌آمیز آن‌ها را نشان می‌دهد. این [اقدام] مشوّقی برای مشارکت بیشتر همه طرفین، در ایران بویژه در بخش خصوصی است».

بر اساس آنچه در سایت اتحادیه اروپا آمده است، فعالیت‌های بخش خصوصی شامل حمایت از بنگاه‌های کوچک و متوسط ایرانی، گسترش زنجیره ارزش منتخب و کمک فنی به سازمان توسعه تجارت ایران است. کمیسیون اتحادیه اروپا در بخشی از این کمک ۱۸ میلیون یورویی، ۸ میلیون یورو برای حمایت فنی در زمینه چالش‌های محیط زیستی و ۲ میلیون یورو حمایت برای  کاهش آسیب مواد مخدر اختصاص می‌دهد.

مرکز تجارت بین‌الملل، آژانس‌های کشورهای عضو اتحادیه اروپا و دیگر سازمان‌هایی که همکاری نزدیک با همتایان ایرانی خود دارند، این پروژه را اجرا می‌کنند.

پیش از این در روز نهم تیر، برخی رسانه‌های ایران مدعی شدند مسئول روابط خارجی اتحادیه اروپا در حاشیه نشست دو روزه سران در بروکسل از تهیه و تصویب بسته حمایتی در چهارچوب توافق هسته‌ای با ایران خبر داده بود اما بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران خبر مربوط به دریافت بسته حمایتی اروپا از سوی ایران را تکذیب کرد.

برنامه جامع اقدام مشترک، برجام، میان ایران و ۵ کشور دیگر (آمریکا، انگلیس، آلمان، فرانسه، چین، روسیه) به اضافه اتحادیه اروپا در ماه تیر سال ۹۴ شمسی (۲۰۱۵ میلادی) به امضای همه طرفین رسید. آمریکا به طور یکجانبه اردیبهشت سال ۹۷ (۲۰۱۸ میلادی) از برجام خارج شد اما طرف‌های اروپایی برجام مدعی ادامه اجرای تعهدات خود شده‌اند.

مقامات ایرانی بر ناکافی بودن تحرکات اتحادیه اروپا برای حفظ توافق هسته‌ای و جبران چالش‌های ناشی از خروج واشنگتن از این توافق تاکید کرده‌اند.

منبع: فارس
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین