کد خبر: ۱۵۷۴۵۵
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۰
نرخ ارز به ویژه دلار و یورو طی معاملات روز جاری به دور از انجام معاملات صوری روند صعودی به خود گرفته و هر دلار آمریکا ۱۰ هزار و ۷۵۰ تومان معامله شد.
ناطقان: بازار ارز و سکه طی معاملات روز جاری نوسانات بسیاری را به خود دیده و نرخ دلار حدود ۲۰۰ تومان افزایش قیمت داشته است.

در بدو ورود به بازار صداهای همیشگی دلار دلار به گوش می‌رسد، صداهایی که به دور از معاملات صوری به دنبال مشتری واقعی هستند، اما  مردم از ترس آنکه سرمایه خود را برای دلار تقلبی هزینه نکنند، آنچنان علاقه‌ای به خرید از دلالان ندارند.

با کمی فاصله از میدان فردوسی در خیابان فردوسی، دلالان با تغییر زاویه تابش خورشید جای خود را تغییر می‌دهند و بسیاری از دلالان راه پاساژ تازه تاسیس خیابان فردوسی را در پیش می گیرند تا از گرمای هوا در امان باشند و به معاملات صوری خود در هوای خنک بپردازند.

در میان این بی حالی بازار دلالان، برخی به دنبال خرید یورو هستند که با استناد به پرس و جوهای دلالان به نظر می‌رسد اسکناس یورو در دست دلالان بسیار کم است، دلالان ارزش هر یورو آمریکا را ۱۲ هزار و ۵۵۰  تا ۱۲ هزار و ۶۰۰ تومان اعلام می‌کنند و این در حالی است که برخی از صرافی‌ها با وجود آنکه علاقه‌ای به انجام معامله ندارند ارزش هر یورو اروپا را ۱۲ هزار و ۳۶۰ تا ۱۲ هزار و ۲۶۰ تومان اعلام کرده‌اند.

با گذر از جلوی واحدهای صرافی وابسته به بانک‌ها، خاموشی تابلو اعلام نرخ و تاریکی نسبی این واحدها نشان از آن دارد که صرافی‌های وابسته به بانک‌ها تمایلی به خرید و فروش ارز ندارند و در انتظار آینده به سر می برند. در کنار صرافی بانک‌ها، صرافی‌های رسمی خرید و فروش خود را محدود به عرضه ارز به مسافران و افراد خانه‌دار تا سقف معینی کرده‌اند.

این شرایط در حالی ادامه دارد که روند رو به رشد نرخ دلار و یورو متوقف نشده و از سوی دیگر، دلالان و بسیاری از صرافی‌ها روی خوشی به بازار سکه نشان نمی‌دهند، طی معاملات روز جاری هر قطعه سکه تمام طرح جدید سه میلیون و ۹۵۰ هزار، نیم سکه یک میلیون و ۸۰۰ هزار، ربع سکه ۹۵۰ هزار و سکه یک گرمی ۵۰۰ هزار تومان ارزش‌گذاری شده و این در حالی است که هر گرم طلای خام ۱۸ عیار ۲۹۹ هزار تا ۳۰۰ هزار تومان قیمت گذاری شده است.

یکی از صرافان در رابطه با دلیل رشد قابل توجه ارز در معاملات روزجاری به ایسنا، گفت: در روزهای گذشته بازار دبی و ترکیه در تعطیلات عید قربان به سر می برد که با گشایش این دو بازار و انجام معاملات ارزی در روزجاری نرخ ارز قیمت بیشتری را برای خود انتخاب کرده و از سوی دیگر بار روانی نزدیکی به اعمال تحریم‌های جدید آمریکا از دیگر عوامل گرانی دلار است.

وی تاکید کرد: مسافران برای تامین ارز سفر و افراد خانه دار برای حفظ ارزش سرمایه خود در روزهای اخیر به بازار رجوع کرده‌اند و بازار روزجاری ارز از این قاعده مستثنی نیست.

میدان سکه خیابان منوچهری که زمانی پاتوق دلالان بود، در حال حاضر تنهاترین روز خود را پشت سر می‌گذارد و خبری از دلالان نیست و تنها در نزدیکی این میدان ‌افراد به عرضه ‌اسکناس نو و تا نخورده می‌پردازند، اسکناسی که در چند روز اخیر از سوی بانک مرکزی برای نزدیکی به ایام عید غدیر عرضه شده که تا حدودی قیمت اسکناس نو ۵۰۰ و هزار تومانی را کاهش داده است.

در هفته گذشته هر بسته صدتایی اسکناس ۵۰۰ تومانی به قیمت ۸۵ هزار تومان عرضه می‌شد که در حال حاضر این مبلغ به حدود ۷۰ هزار تومان کاهش یافته است و هر بسته صدتایی اسکناس هزار تومانی به قیمت ۱۲۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

نکته قابل توجه در بازار اسکناس‌های نو و تا نخورده وجود بسیار زیاد اسکناس ۵۰۰ و هزار تومانی در بسته بندی‌های ۱۰ تایی است که حتی بسته‌بندی بانک مرکزی و بانک‌های عرضه کننده باز نشده است، در ‌این  رابطه دلالان بازار اسکناس به ایسنا اعلام کردند که این ‌اسکناس‌ها را مستقیما از کارمندان بانک‌ها دریافت کرده‌اند. کارمندان محدودیتی برای دریافت اسکناس نو ندارند، این در حالی است که افراد عادی تنها می‌توانند یک بسته صدتایی اسکناس ۵۰۰ و هزار تومانی از بانک دریافت کنند.
منبع: ایسنا
برچسب ها: تقاضا ، ارز ، بازار
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین