کد خبر: ۱۵۷۴۶۸
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۲:۴۵
خشم يك هيجان پيچيده است كه در روابط بين فردي اختلال ايجاد مي كند.
ناطقان: مسوول واحد سلامت روان مرکز بهداشت شهدای انقلاب شیراز، با معرفی دو نوع كلامي – عملي و منفعلانه پرخاشگری، گفت: پرخاشگري در نوع «كلامي – عملي» به صورت توهين، سر و صدا و پرتاب اشياء و آسيب به ديگران ديده مي شود، اما در پرخاشگري «منفعلانه» فرد خشم خود را فرو برده و به مرور زمان دچار افسردگي مي شود.

«ندا محمدي» عوامل بيروني ايجاد كننده خشم را شامل ناكامي، مورد استهزا واقع شدن، محروميت، يادگيري مشاهده اي، تبعيض و حسادت برشمرد و عوامل رواني را به خصيصه هاي ذاتي و مراحل مختلف رشدي و جنسيتي مرتبط دانست.

شیوه های صحیح و غلط بروز خشم کدامند؟

او اضافه کرد: در نخستین گام درمان پرخاشگري كودكان، باید نوع پرخاشگری شناسايي و علت آن بیان شود؛ بايد به كودكان شيوه مهار عصبانيت و خشم و تفاوت اين دو را آموزش داد و كودكان بياموزند در هيچ جا بروز عصبانيت با پرخاشگري، آزار رساندن به ديگران، شكستن اشيا و ايجاد آشوب، پذيرفتني نيست.

مسوول واحد سلامت روان مرکز بهداشت شهدای انقلاب، همچنین بروز خشم با عصبانيت، داد و فرياد، بي اعتنايي و مسخره كردن را از انواع نادرست ابراز خشم برشمرد و افزود: باید ابراز صحيح خشم را با لحنی آرام و مودبانه آموزش داد و نباید با حالت سرزنش، تحقير، توهين و تهديد بيان شود.

«محمدي» روش مقابله با عصبانيت ديگران را آرام کردن خود، سوال كردن، گوش دادن، معذرت خواهي و گفتن نظرات خود عنوان کرد و گفت: به کودکان بیاموزیم در مواقع لزوم از چراغ راهنماي عصبانيت استفاده كنيم، بدين معنا كه در چراغ قرمز به هنگام عصبانيت سكوت کرده، در چراغ زرد صبر و تحمل داشته و نسبت به اتفاقات روي داده فكر كنیم و در چراغ سبز با فرد مقابل در مورد حرف يا رفتاري كه باعث عصبانيت شده، صحبت كنیم.

او شمارش از يک تا 10، تنفس عميق، ترك محل و صحبت با دوست را از عوامل آرام سازي دانست و افزود: يكي از عوامل بسيار مهم مهار خشم در کودکان، آموزش مهارت خودكنترلي است؛ به این معنا كه كودك ياد بگيرد ديگران را با تمام تفاوت هایی که دارند، پذیرا باشد.

مسوول واحد سلامت روان مرکز بهداشت شهدای انقلاب از دیگر عوامل مهم در ايجاد خود كنترلي به مشخص كردن قوانين و اهداف برای كودك اشاره کرد و ادامه داد: وضع قوانين به كودك كمك مي كند بر رفتار خود كنترل داشته باشد؛ در سنين پيش دبستاني دعوا نكند و در سنين مدرسه صحبت ديگران را قطع نکند، قوانين زمان خواب را بپذيرد و در زمان عصبانيت از جيغ و فرياد و كتك كاري، خودداري كند.

نشست آموزشي «مديريت خشم در كودكان»، به همت واحد سلامت روان و همكاري واحد جلب مشاركت های مردمی مرکز بهداشت شهدای انقلاب براي بیش از 30 مربي بهزيستي، برگزار شد.




منبع:سلامت نیوز
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین