کد خبر: ۱۵۷۸۳۷
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۹:۴۵
زیارت غدیریه از جمله زیارتی است که محتوای آن با ارائه بیش از ۳۰ آیه از قرآن کریم جمع آوری شده و به فضایل امیرالمومنین (ع) پرداخته است.
ناطقان: همزمان با عید سعید غدیرخم، پس از این واقعه امامان بسیاری درراستای این رویداد روایات و احادیثی داشته‌اند، که مهمترین آن‌ها زیارت «غدیریه» منسوب به امام هادی (ع) است. در دوره امامت و ولایت این امام عظیم الشأن دشمنان به ویژه عباسیان درصدد برهم زنی نسل شیعه بودند و با اقداماتی، چون کشتار سادات این جریان را به اوج خود رساندند، به همین سبب امام هادی (ع) با بیان دو زیارت، «جامعه کبیره» و «غدیریه» یک بار دیگر جایگاه امامت و سیره ائمه اطهار (ع) را به جامعه معرفی کردند.
 
 
عید غدیر در بین اعیاد اسلامی، جزو بزرگترین اعیاد اسلامی شمرده می‌شود و آن را «عیدالاکبر» می‌نامند، در این راستا پیامبر اکرم (ص) می‌فرمایند: «یَوْمَ غَدِیرِ خُمٍّ أَفْضَلُ أَعْیَادِ أُمَّتِی وَ هُوَ الْیَوْمُ الَّذِی أَمَرَنِی اللهُ تَعَالَى ذِکْرُهُ فِیهِ بِنَصْبِ أَخِی عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ (ع) عَلَماً لِأُمَّتِی یَهْتَدُونَ بِهِ مِنْ بَعْدِی وَ هُوَ الْیَوْمُ الَّذِی أَکْمَلَ اللهُ فِیهِ الدِّینَ وَ أَتَمَّ عَلَى أُمَّتِی فِیهِ النِّعْمَةَ وَ رَضِیَ لَهُمُ الْإِسْلَامَ دِینا»؛ «روز غدیر خم، برترین عید‌های امت من است و آن، روزی است که خداوند بزرگ دستور داد آن روز برادرم، علیّ بن ابی طالب را به عنوان عَلَم امّتم منصوب کنم، تا بعد از من، مردم توسط او هدایت شوند و آن، روزی است که خداوند در آن روز دین را تکمیل و نعمت را بر امت من تمام کرد و اسلام را به عنوان دین برای آنان پسندید.»
 
خواندن ادعیه و زیارات منسوب به ائمه اطهار (ع) بسیار سفارش شده است و فضیلت و اهمیت بسیاری دارد، البته حقانیت و اهمیت خواندن چنین زیارات نیز برکسی پوشیده نیست و برای هر مومن خواندن این زیارات جزو افضل اعمال محسوب می‌شود که برترین و مهمترین آن‌ها زیارت سیدالشهدا امام حسین (ع) است.
 
 
زیارت غدیریه از زیارتنامه‌های امام علی (ع) است که از سوی امام هادی (ع) در روز غدیرخم صادر شده و محور آن تولی و تبری است، که در محتوای زیارت با وجود بیش از سی آیه قرآن، فضایل امیرالمومنین (ع) را بیان کرده است و همچنین در روایات و اسناد شیعی و سنی نیز احادیث معتبری پشتیوانه زیارت غدیریه هستند، زیارتی که با بیان بسیاری از صفات الهی در مدح امام علی (ع) آمده است و بشارت خبری بزرگ «نبأ العظیم» را می دهد.
 
یکی از مهم‌ترین خواص زیارتنامه‌های منتسب به اهل‌بیت (ع) مدح این امامان معصوم (ع) است. به عنوان مثال امام هادی (ع) در زیارت غدیریه خطاب به امیر مؤمنین (ع) می‌فرمایند: «السَّلامُ عَلَیْکَ أَیُّهَا النَّبَأُ الْعَظِیمُ؛ سلام بر تو‌ای خبر عظیم»، از این آیه می‌توان متوجه شد که تفسیر این فراز از آیه قرآن بر امام علی (ع) تطبیق دارد.
 
 
حجت الاسلام والمسلمین سید جلال موسویان سخنران و کارشناس مسائل دینی - قرآنی در گفتگو با خبرنگار  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره صفات روز غدیرخم به ویژه «نبأالعظیم»؛ گفت: آن چیزی که درباره آیه «عمّ یتسائلون عن النبأ العظیم» از قول مفسرین نقل شده است در تفاسیر مختلفی که آقایان علما دارند همه از خبر بزرگ که همان اشاره به روز رستاخیز، قیامت و معاد است، اما هنوز در تفسیر آن جای اختلاف است و همچنان به نظر واحدی دراین‌باره نرسیده‌اند.
 
این سخنران و کارشناس مسائل دینی - قرآنی با اشاره به روایت ائمه اطهار(ع) درباره «نبأ العظیم»، بیان کرد: هم اهل سنت و هم شیعیان بنا به روایت امامان معصوم (ع) هر دو نسبت به «نبأ العظیم» دو مصرف دارد، که یکی از آنها به شخص امیرالمومنین (ع) اشاره دارد و دیگری به مسئله ولایت می پردازد، البته در این‌باره نیز جمع کثیری از اهل سنت و شیعه بایکدیگر اختلاف دارند. درواقع این رویداد را نقل کرده‌اند اما قبول ندارند. در روایتی که از یکی از علمای اهل سنت نقل شده است، از رسول خدا (ص) بیان شده است: «در شرق، غرب، آسمان، زمین و ... کسی نمی میرد و مگر اینکه در قبر و پس از مرگ فرشتگان از او درباره ولایت، امامت، دین و معاد از او سوال می کنند.» همچنین روایتی از امام‌صادق‌(ع) وجود دارد که «نبأ العظیم» را همان ولایت تعبیر می‌کنند.
 
حجت الاسلام موسویان با اشاره به معنی کلمه «نبأ» در زبان عرب اظهار کرد: کلمه «نبأ» در ترجمه زبان عربی به معنی خبر است، اما کلمه خبر از زبان فارسی به عربی چنین معنا و مفهمومی ندارد. درواقع «نبأ» به آن خبری می گویند که هنوز هیچ کسی از آن اطلاع ندارد و درباره آن از او سوال می شود.
 
وی با اشاره به زیارت غدیریه امام هادی (ع)، تاکید کرد: امام هادی (ع) در زیارت غدیریه  بیش از سی آیه از قرآن کریم در وصف امیرالمومنین (ع) آمده است. اما امام هادی را با نام «نبأ العظیم» یاد می‌کنند و  می‌فرمایند: «سلام بر آقایی که خبر بزرگ است.» همچنین در روایتی دیگر امام علی (ع) نیز در خطبه‌ای از نهج‌البلاغه می فرمایند: «یکی از اساس و وسائل رسیدن به قرب الهی من هستم، ای مردم بدانید که من در میان شما مانند «باب الحطه» هستم و هر کس که بخواهد به جهنم یا بهشت وارد شود و خداوند او را ببخشد، باید از من گذر کند و من همان «باب الحطه» هستم.
نظر بزرگان به زیارت غدیریه
درباره زیارت غدیریه علمای بزرگی چون؛ مرحوم شیخ عباس قمی، آیت الله نوری همدانی و وحید خراسانی آن را تایید کرده‌اند و در روایات بسیاری آن را به شرح زیر تشریح کرده‌اند.
 
مرحوم شیخ عباس قمی
شیخ عبّاس قمی در مفاتیح الجنان در مورد این زیارت نوشته‌اند: روایت شده به خواندن آن زیارت، در هر وقت و هر کجا که شخص باشد... ما در کتاب هدیة الزائرین به سند این زیارت اشاره کردیم و این که زیارت را هر روز از نزدیک و دور می‌شود خواند و این فایده جلیله‌ای است که البته راغبان در عبادت و شآئقان زیارت حضرت شاه ولایت آن را غنیمت خواهند شمرد.

مرحوم شیخ عباس قمی، کتاب دیگری به نام «هدیه‏الزائرین‏» دارد. وی در این کتاب در زمینه اتقان سند و استحکام صدور این زیارت می‌نویسد: شیخ جلیل محمد بن المشهدى یکى از بزرگان علما است. وی در مزار کبیر براى این زیارت شریف، سند بسیار معتبرى ذکر نموده که‏ کمتر خبرى به قوت سند او می‌رسد.

از ابى القاسم حسین بن روح و عثمان بن سعید عَمرى از ابى محمد حسن بن على العسکرى از پدرش امام هادى (ع) و این سلسله شریف، همه از اعیان علما و شیوخ‏ طائفه و رؤساى مذهب اند و جناب ابوالقاسم حسین بن روح و عثمان ‏بن سعید، هر دو از نواب امام عصر (عج) هستند و بعد از تأمل معلوم ‏می شود که در تمام زیارات مأثوره، زیارتى به این وجه از صحت و اعتبار و قوت سند پیدا نمی‌شود.

آیت الله العظمی وحید خراسانی
آیت الله العظمی وحید خراسانی عنوان می‌کنند: درک خود این زیارت، بدون مبالغه، از عهده تمام حکما و تمام فقها بالاتر است. چند فراز از این زیارت خوانده می‌شود. منتها آن‌هایی که عُمری در علم و فکر گذرانده اند، باید در جمله به جمله آن دقّت کنند.

آیت الله العظمی نوری همدانی
آیت الله العظمی نوری همدانی هم در دیدار ستاد اعتکاف با معظّم له، ضمن خواستار نگارش شرح بر این زیارت و زیارت جامعه کبیره خاطرنشان کردند: نگارش شرح و توضیح برای این دو زیارتنامه، خدمت بزرگی است؛ بخ ویژه در دنیای کنونی که متأسفانه با سرمایه گذاری‌های دنیای کفر و پول‌های عربستان سعودی و قطر، سلفی‌ها و تکفیری‌ها پر و بال یافته اند.

 
گفتنی است؛ واقعه غدیرخم، در آخرین حج پیامبر اکرم (ص) تحت عنوان «حجة الوداع» با حضور حداکثری کاروانان حجاج در سرزمین غدیرخم رقم خورد و رسول خدا (ص) بنا به رسالت و وحی الهی به آرزوی دیرینه خود رسید و امام علی (ع) را به عنوان امیرمومنان، ولی و جانشین خود معرفی کرد.
برچسب ها: فضیلت ، زیارت ، غدیریه
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین