کد خبر: ۱۵۷۹۳۹
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۵
قیمت ارزهای خارجی در ترکیه که پس از افزایش یک ماه اخیر مقداری کاهش یافته بود، طی روز گذشته و امروز به طور کم سابقه ای افزایش یافت یه طوری که هم اکنون هر دلار به قیمت 6.85 لیر و هر یورو نیز به نرخ 7.98 لیر به فروش می رسد.
ناطقان: از روز دوشنبه این هفته بار دیگر قیمت ارزهای خارجی در ترکیه اوج گرفته و روند صعودی نرخ دلار و یورو در بازار ترکیه همچنان ادامه دارد.

بررسی نرخ ها نشان می دهد که قیمت فروش ارزهای خارجی در بازار ترکیه طی چهار روز اخیر بیش از 15 درصد افزایش یافته و هم اکنون هر دلار آمریکا به قیمت 6.85 لیر و هر یورو نیز به نرخ 7.98 لیر به فروش می رسد که بالاترین رقم در معاملات ارز ترکیه محسوب می شود.

مجموع افت ارزش پول ملی ترکیه طی سال جاری میلادی نیز در برابر دلار به 82.1 درصد و در برابر یورو به حدود 73.4 درصد رسیده است.

اوایل سال جاری میلادی، قیمت هر دلار 3.75 لیر در بازار ترکیه معامله می شد اما این نرخ امروز به رقم کم سابقه 6.85 لیر رسید و با افت ارزش 82.1 درصدی ارزش لیر در برابر دلار، نگرانی ها نسبت به آینده اقتصادی ترکیه را تشدید کرد.

همچنین اول سال 2018، قیمت هر یورو در بازار ترکیه 4.5 لیر بود اما با افزایش چشمگیر به خصوص در چند روز اخیر به رقم کم سابقه 7.98 لیر رسید و ارزش لیر در برابر یورو 73.4 درصد افت کرد.

از صبح روز دوشنبه در پی سقوط چشمگیر ارزش پول ملی ترکیه، رسانه ها و صرافی های این کشور نرخ ارز را به صورت ساعتی اعلام می کنند.

افزایش چشمگیر نرخ ارز در ترکیه پس از تحریم دو وزیر ترکیه در پی بروز تنش در روابط آنکارا ـ واشنگتن به علت زندانی شدن یک کشیش آمریکایی در ترکیه و نیز دو برابر شدن تعرفه وارداتی آلومینیوم تولید ترکیه به آمریکا و اعمال فشارهای جدید علیه آنکارا و اقدام متقابل ترکیه در تحریم برخی کالاهای آمریکایی آغاز شده است.

مقامات دو کشور طی روزهای گذشته برای حل اختلافات فی مابین مذاکره کردند و اما افزایش دوباره نرخ دلار در بازار ترکیه نشان می دهد که این مذاکرات بی نتیجه بوده است.

بازار ارز ترکیه پس از انتخابات اخیر ریاست جمهوری و مجلس که اوایل تیر ماه برگزار شد، شاهد یک ثبات نسبی بود که بروز تنش هفته گذشته در روابط میان آنکارا و واشنگتن به دلیل محکومیت حبس خانگی کشیش برونسون آمریکایی در ازمیر، باعث وارد آمدن شوک جدیدی به این بازار شد.

بسیاری از تحلیل گران ترک به ویژه مفسران نزدیک به حزب حاکم ترکیه بر این باورند که افزایش چشمگیر نرخ ارزهای خارجی در بازار ترکیه که موجب ایجاد نگرانی جدی در میان مسئولان و مردم این کشور شده، فتنه ای جدید علیه اقتصاد ترکیه است.

برخی از تحلیل گران منتقد دولت نیز افزایش نرخ ارز را نتیجه بی تدبیری دولت این کشور دانسته و حتی جلو کشیدن 17 ماهه زمان انتخابات ریاست جمهوری و مجلس را نیز به علت پیش بینی این افزایش احتمالی نرخ ارز و تاثیر آن بر نتیجه آرای مردم اعلام می کنند.

ثبات در بازار ارز و جلوگیری از نوسان نرخ ارز در ترکیه از زمان روی کار آمدن حزب عدالت و توسعه در سال 2002 از جمله دستاوردهای دولت و حزب کنونی ترکیه بوده ولی در یک سال گذشته با افزایش نرخ ارز، این دستاورد به چالش کشیده شده است.
منبع: ایرنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین