کد خبر: ۱۵۸۳۲۲
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۶
خونریزی بلند مدت یا همان هموفیلی یک نوع بیماری است که بایستی به موقع تشخیص داده شود. برای شناخت علائم بیماری هموفیلی این خبر از باشگاه خبرنگاران جوان را از دست ندهید.
ناطقان: بیماری هموفیلی یا خون تراوی از انواع بیماری های ارثی به شمار می رود. بر اثر این بیماری توان بدن جهت ایجاد انعقاد خون و لخته برای جلوگیری از خون ریزی در صورت پاره شدن رگ دچار اختلال می شود. از رایج ترین انواع می توان به هموفیلی آ ( هموفیلی نوع کلاسیک) ( نقص فاکتور انعقادی هشت) اشاره داشت.
 
معمولا از هر پنج تا ده هزار نوزاد پسر در یکی دیده می شود. هم چنین هموفیلی بی ( هموفیلی کریسمس) ( نقص فاکتور نه) از هر بیست تا سی و چهار هزار نوزاد پسر  در یک نوزاد دیده می شود. بیماری هموفیلی در جنس مذکر رخ می دهد  و علت اصلی آن در هشتاد و پنج درصد مواقع بخاطر کمبود VIII است که منجر به هموفیلی A می شود.  
 
اما از کجا بدانیم دچار این بیماری شده ایم یا نه ؟ لازم است "علائم بیماری هموفیلی" را بشناسید. در ادامه با باشگاه خبرنگاران جوان همراه شده و این نشانه ها را شناسایی کنید.
نگاهی به رایج ترین علائم بیماری هموفیلی

علائم بیماری هموفیلی در افراد بستگی به سطح فاکتورهای انعقادی خون دارد . به طوری این عامل خفیف و  شدید بودن را منجر می شود. نشانه شایعی که می تواند به شما اخطار دهد که مبتلا به هموفیلی شده اید این است که خونریزی تان قطع نمی شود. به همین خاطر عده ای به آن خونریزی بلندمدت نیز می گویند.
اما علائم بیماری هموفیلی در افراد مبتلا به این بیماری

    خون ریزی در زخم ها به مدت طولانی
    خون ریزی لثه های دهان
    کبودی پوست
    خون ریزی بینی یا خون دماغ های طولانی
    احساس درد و سفتی در اطراف مفصل هایی مثل آرنج به دلیل خون ریزی داخلی

چه زمانی برای بیماری هموفیلی خود به پزشک مراجعه کنیم؟

با بروز برخی علائم بیماری هموفیلی لازم است به پزشک مراجعه کنید. این نشانه ها می تواند شامل موارد زیر شود که عبارتند از؛

خونریزی طولانی در شما یا کودکتان

به راحتی کبود شدن بدن شما یا کودکتان

دارا بودن علائم خونریزی مفصلی ( سوزن سوزن شدن، احساس درد یا سفتی در مفاصل، حساس و متورم شدن مفصل ها)

ارثی بودن بیماری هموفیلی در خانواده شما و قصد بارداری داشتن

 علائم خونریزی جمجمه در بیماری هموفیلی

در برخی موارد ممکن است که فرد مبتلا به هموفیلی دچار خونریزی جمجمه شود. این خونریزی نیز دارای نشانه های خاصی است که می توان در موارد زیر خلاصه کرد:

    داشتن سردردهای شدید
    سفت شدن گردن
    استفراغ
    تغییر در وضعیت روحی مانند سردرگمی
    مشکلات گفتاری مانند صحبت نامفهوم
    تغییر در بینایی مانند دوبینی
    ازدست دادن هماهنگی و تعادل
    فلج برخی یا تمام عضلات صورت

چنان چه تشخیص شما خونریزی جمجمه است خیلی فوری با اورژانس تماس بگیرید.


مهمترین راه های تشخیص بیماری هموفیلی

با انجام آزمایش خون می توان به وجود این بیماری پی برد و شدت آن را تشخیص داد. به طور کلی زمان تشخیص این بیماری به هنگامی است که کودک شروع به راه رفتن و یا چهار دست و پا رفتن می کند. تشخیص هموفیلی خفیف کمی دیرتر رخ می دهد. مثلا ممکن است بعد از یک عمل جراحی یا کارهای دندان پزشکی آن را فهمید.
اگر می خواهید باردار شوید و از این بیماری ترس دارید بخوانید!

اگر بیماری هموفیلی در خانواده شما ارثی است و می خواهید باردار شوید لازم است کارهای زیر را انجام دهید. برای این که بدانید احتمال این بیماری برای کودک شما چه قدر است ،توصیه می شود که با مشاوره و انجام آزمایش ژنتیک این را بفهمید. با این آزمایش احتمال انتقال بیماری به نوزاد مشخص می شود. این کار می تواند با آزمایش کردن یک نمونه از بافت یا خون شما جهت یافتن علائم جهش ژنتیکی که موجب بیماری هموفیلی می شود، باشد.


اگر باردار هستید باید بدانید که:

با انجام یک سری آزمایش های دوران حاملگی می توان هموفیلی در جنین تشخیص داد. این مجموعه آزمایش شامل موارد زیر می شودکه عبارتند از؛

نمونه برداری از پرزهای جفتی جنین از رحم : در این کار نمونه کوچکی از جفت بیرون آورده می شود تا ژن هموفیلی بررسی گردد. این روش تشخیص در هفته های چهارم تا یازدهم بارداری صورت می گیرد.

آمینوسنتز: برای این کار از مایع آمنیوتیک نمونه برداشته می شود. این روش نیز در هفته های پانزده تا بیست بارداری صورت می گیرد.

نکته!

انجام این روش ها خطر سقط جنین یا زایمان زودرس را در پی دارد، البته به احتمال کم! به همین خاطر حتما حتما با پزشک متخصص مشورت کنید.

چنان چه نوزاد شما  مشکوک به بیماری هموفیلی باشد، آزمایش خون این حدس را رد یا تایید می کند. هم چنین اگر بیماری سابقه خانوادگی داشته باشد، این بیماری با آزمایش خون بند ناف تشخیص داده می شود. امیدواریم با آگاهی از علائم بیماری هموفیلی مواظب سلامتی خودتان باشید.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین