کد خبر: ۱۵۸۴۶۹
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۶
سید حسن رسولی‌ در پاسخ به سئوال خبرنگاران‌ مبنی بر اینکه آیا بازداشت‌ پیمان محسنی شهردار سابق منطقه 12 صحت دارد یا خیر گفت: طبق اطلاعی‌ که از معاون شهردار کسب کردم، شهردار سابق منطقه 12 امروز صبح در جلسه شورای شهرداران حضور داشته و بازداشت نشده است.
ناطقان: مرتضی الویری‌ رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران و اعضای این کمیسیون صبح امروز طی نشست‌ خبری با خبرنگاران‌ به سئوالات‌ آنان پاسخ دادند.

الو‌یری رئیس کمیسیون برنامه و بودجه در ابتدای نشست با بیان اینکه این کمیسیون بالاتری‌ تعداد جلسات را داشته گفت: ما تاکنون 111 جلسه داشته‌ایم و بعد از ما هم کمیسیون شهر‌سازی با 81 جلسه در رتبه دوم است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه با بیان اینکه ما با 124 مصوبه بالاترین تعداد مصوبات را داریم، اظهار کرد: بعد از ما کمیسیون اجتماعی و فرهنگی با 85 مصوبه‌ در رتبه‌ دوم است.

الویری‌ با بیان اینکه ما اولویت‌های 5گانه‌ای را در دستور کار قرار داده‌ایم اظهار کرد: کمیسیون برنامه و بودجه سیاست‌های تدوین‌ برنامه 5 ساله‌ سوم را اصلاح کرده و بعد از تصویب به شورای شهر فرستادیم و الان قرار است که تا آخر شهریور برنامه سوم توسط شهرداری به ما داده شود.

وی با بیان اینکه مقوله‌ دوم تدوین برنامه انضباط مالی بود، اظهار کرد: در اغلب دستگاه‌ها از جمله شهرداری‌، فساد رخنه کرده است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران افزود: سومین موضوعی که به عنوان اولویت‌ ما مطرح است تنوع بخشی به درآمدها با کاهش سهم درآمدهای ناپایدار است و این از نقاط آسیب‌پذیر شهرداری به شمار می‌رود که طی سال‌های گذشته با درآمد ناپایدار انس گرفته و این ناپایداری‌ آثار منفی زیستی و اجتماعی هم دارد.

الویری با بیان اینکه شفاف‌سازی یک مقوله‌ کلیدی است تا امکان نظارت را فراهم آورد و جلوی فساد را بگیرد، اظهار کرد: برای این که این 5 هدف عملیاتی شود 4 کمیته را تشکیل داده‌ایم که یکی از آنها کمیته شفافیت‌ و شهر هوشمند است که متولی آن خانم آروین‌ است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه با بیان اینکه کمیته‌ دیگر کمیته‌ منابع انسانی است گفت: متولی این کمیته به یکی از اهداف 5 گانه برمی‌گردد که متولی آن آقای رسولی است.

وی افزود: کمیته دیگر کمیته بودجه و نظارت است که مسئول آن آقای فراهانی است و کمیته دیگر هم کمیته اقتصادی و تنظیم مقررات است که متولی آن آقای میرلوحی‌ است.

شهردار سابق منطقه 12 بازداشت نشده است
در ادامه این نشست سید حسن رسولی‌ در پاسخ به سئوال خبرنگاران‌ مبنی بر اینکه آیا بازداشت‌ پیمان محسنی شهردار سابق منطقه 12 صحت دارد یا خیر گفت: طبق اطلاعی‌ که از معاون شهردار کسب کردم، شهردار سابق منطقه 12 امروز صبح در جلسه شورای شهرداران حضور داشته و بازداشت نشده است.

وی افزود: هفته گذشته یکی از شهرداران نواحی منطقه 12 به دلیل مباحث حقوقی تحت تعقیب‌ و رسیدگی قضایی‌ قرار گرفته، اما دستگیری‌ و بازداشت در کار نبوده است.

 تلاش کمیسیون برنامه و بودجه برای ایجاد شفافیت در نظارت مالی شهرداری تهران
در ادامه فراهانی عضو دیگر کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با اشاره به اینکه مهمترین کار کمیسیون برنامه و بودجه، ارزیابی و تدوین بودجه 97 بود، اظهار کرد: ‌با همکاری شهرداری این کار انجام شد و با بررسی‌های انجام شده این بودجه با همکاری سایر کمیسیون‌ها نهایی شد.

وی با تأکید بر اینکه وجه تمایز این دوره تلاش فراوان برای ایجاد نوعی شفافیت در نظارت مالی شهرداری بود، اظهار کرد: حسابرسان را به صورت کاملا شفاف و اعلام در روزنامه رسمی انتخاب کردیم و برای اولین بار رقابتی واقعی شکل گرفت که در مقایسه با گذشته هم قیمت‌ها شکسته شد و حسابرسان خبره انتخاب شدند.

شهرداری فاقد تنوع درآمد است
در ادامه سیدمحمود میرلوحی عضو دیگر کمیسیون برنامه و بودجه با تشکر از یاری رسانی رسانه‌ها گفت: آنچه که ما امروز به عنوان شورای شیشه‌ای و شفاف مدعی آن هستیم، بدون همراهی رسانه‌ها هرگز تحقق پیدا نمی‌کرد.

وی با بیان اینکه مسائل اقتصادی اصلی‌ترین نگرانی ماست، گفت: اگر 200 هزار میلیارد تومان بودجه داشتیم، آ‌ن وقت می‌دانستیم که چگونه می‌توان مشکل اتوبوس‌های برقی و بافت فرسوده را حل کرد.

میرلوحی با بیان اینکه جریان اصلاحات از انتخابات 94 همواره اعلام کرده که به دنبال ایجاد رونق اقتصادی است، اظهار کرد: متأسفانه در تهران و اقتصاد شهری مشکلات مشهودتر است.

کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با بیان اینکه بین درآمد و هزینه تعادل نداریم، گفت: ما در شرایط فعلی فاقد تنوع درآمد هستیم.

میرلوحی با تأکید بر اینکه باید ترک تشریفات و استفاده از رانت‌ها به حداقل برسد، گفت: امیدواریم در پایان برنامه در منابع پایدار به 50 درصد برسد. چنانچه تاکنون با تلاشی که داشته‌ایم منابع پایدار را به 34 درصد رسانده‌ایم.

وی در ادامه با بیان اینکه تحقق بودجه بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته، گفت: بودجه غیرنقد 10 درصد و بودجه نقد 103 درصد تحقق پیدا کرده است که در این شرایط در حوزه درآمدهای نقدی جلوتر هستیم.

کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با بیان اینکه در هفته‌ آخر مرداد یک ورودی بالا در خصوص درآمدهای شهرداری داشتیم که دیگر تکرار نخواهد شد، گفت: مشکل اصلی ما بحث غیرنقد است که به دلیل انحلال کارگزاری‌ها و عدم تهاتر سرمایه‌‌های غیرنقد با سازندگان در 5 ماه اول سال 10 درصد این درآمد محقق شده است.

در ادامه الویری رئیس کمیسیون برنامه و بودجه با تأکید بر اینکه درآمد حاصل از طرح ترافیک هنوز وصول نشده است، اظهار کرد: پیش‌بینی ما این است که از این محل 380 میلیارد تومان و از محل پارک حاشیه‌ای خیابان‌ها هم 950 میلیارد تومان به دست آید.

پیشنهاد خطرناک قوای سه گانه درباره مالیات بر ارزش افزوده 
وی در ادامه تصمیم روسای سه قوه برای عدم دریافت مالیات بر ارزش افزوده در شش ماهه دوم سال را خطرناک خواند و گفت:  آنها با فرض اینکه با این تصمیم واحدهای تولیدی از رکود خارج می‌شوند چنین پیشنهاد خطرناکی را مطرح کرده‌اند که اگر این اتفاق رخ دهد ما 2 هزار میلیارد تومان از درآمدهای خود را از دست خواهیم داد.

در ادامه رسولی عضو دیگر کمیسیون برنامه و بودجه با بیان اینکه یکی از اولین طرح‌های مصوب شورای پنجم الزام شهرداری تهران به تهیه و تدوین سند تغییر و تحول مدیریت شهری بوده، اظهار کرد: آقای نجفی موظف شد ظرف 100 روز این گزارش را ارائه دهد و همان زمان هم این گزارش در اختیار رسانه‌ها قرار گرفت.

وی با بیان اینکه بدهی شهرداری تا 11 شهریور 97 به نظام بانکی اعم از بدهی‌های ریالی و ارزی 21 هزار و 647 میلیارد تومان است، گفت: دیون شهرداری تهران تا 29 اسفند 96، 15 هزار و 634 میلیارد تومان است و بدهی‌هایی که از طریق محاکم قضایی مسجل شده و پرداخت آن لازم الاجرا است جزء‌ همین دیون است.

رسولی افزود: پروژه‌هایی هم که ثبت شده اما تمام نشده 14 هزار میلیارد تومان بدهی دارد که جمع آنها مبلغ 52 هزار میلیارد تومان می‌شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه با بیان اینکه نجفی در این موارد به تخلفات محرزی طی مدیریت سابق شهری برخورد کرده، گفت: پرونده‌ها به مراجع قضایی ارسال شده و بخشی از آنها در حال رسیدگی است و بخشی دیگر هم هنوز از طرف دستگاه قضایی پاسخ داده نشده است که آقای افشانی باید موضوع را از دستگاه قضایی پیگیری کند.

رسولی با بیان اینکه این تخلفات در حوزه اموال عمومی شهروندان تهرانی رخ داده، گفت: این موضوع در مرحله اول متوجه شهردار تهران و در مرحله دوم دادستان تهران است.

میرلوحی در ادامه این نشست در خصوص اخبار انتشار یافته مبنی بر بازگشت هولوگرام به شهرداری اظهار کرد: در بخش تخفیفات و مطالبات شهرداری گفتگوهایی  انجام شد و اصلاحیه‌ای در صحن انجام گرفت تا از ابزارهای بانکی به درستی استفاده شود.

عضو شورای شهر تهران با تأکید بر اینکه هولوگرام منابع شهرداری را از بین برد، اظهار کرد: باید از ابزارهای بانکی استفاده کنیم، زیرا فرآیندی که هولوگرام در دوره قبلی داشته توقف یافته و دیگر شاهد آن نخواهیم بود؛ اما می‌توانیم از سیستم بانکی به منظور تسهیل کارها بهره ببریم.

میرلوحی با تأکید بر اینکه کمیته اقتصادی کمیسیون برنامه و بودجه راه‌های کسب درآمد پایدار را به صورت ویژه بررسی کرده و به فکر اصلاح ساختار درآمدی شهر هستیم، اظهار کرد: ما در تهران 14 هزار متر فضای سبز داریم که هزینه نگهداری از آن هزار میلیارد تومان است. سالانه 700 میلیارد تومان هزینه جمع آوری پسماند می‌شود در حالی که باید برای کاهش این هزینه‌ها چاره‌ای اساسی پیدا کرد.

وی افزود: در پنج ماهه اول سال 96 مبلغ دو هزار و 750 میلیارد تومان قرض شد که باید به شیوه‌هایی خاص در روش‌های کسب درآمد پایدار تنوع ایجاد کرد.

عضو شورای شهر تهران در خصوص وضعیت بانک شهر و سخنان یکی از نمایندگان مجلس مبنی بر تحقیق و تفحص از آن اظهار کرد: وضعیت بانک شهر خوب است و من خواهش می‌کنم که به این موضوع دامن نزنید زیرا همگی دیدیم که با همین دامن زدن‌ها چه گرفتاری‌هایی شروع شد.

در ادامه الویری رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر به بخش‌نامه شهردار تهران در مورد برگزاری نمایشگاه عطر سیب پرداخت و گفت: زمانی که من شهردار بودم این بودجه در حدود 7 میلیارد تومان بود و اکنون این بودجه به 67 میلیارد تومان رسیده است.

وی افزود: ما در بودجه 97 مبلغ 2 هزار و 360 میلیارد تومان تحت عنوان کمک به اجرای مراسم‌های آیینی در نظر گرفتیم که این نمایشگاه‌ می‌تواند ذیل همین بودجه برگزار شود و ما حق نداریم پول‌هایی را که در دستمان است را در مسیری که ردیف بودجه دارد خرج کنیم.

الویری با تأکید بر اینکه من با دولتی کردن دین و مذهب مخالف هستم، گفت: این مسائل همواره به همت مردم انجام شده است و نباید آن را دولتی کنیم.

وی در ادامه با رد اخبار انتشار یافته مبنی بر تعدیل سه هزار نفر از کارکنان شهرداری،‌ گفت: ‌این خبر درست نیست.

در ادامه سیدحسن رسولی عضو دیگر کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با بیان اینکه در چند ماه اخیر مبلغی حدود هزار و 340 میلیارد تومان از مطالعات بانک شهر از شهرداری به صورت تهاتر ملک تسویه شده، اظهار کرد: 14 نفر به بانک مرکزی معرفی شدند که از میان آنها 9 نفر برای هیئت مدیره بانک انتخاب می‌شوند و پس از تعیین اعضای هیئت مدیره مدیر عامل هم انتخاب خواهد شد.

در ادامه این نشست میرلوحی عضو دیگر کمیسیون برنامه و بودجه گفت: 50 درصد تخلفات در حوزه قراردادها با ترک تشریفات انجام شده است.

وی با بیان اینکه بازگرداندن اموال عمومی برای ما نسبت به انتشار اسامی کسانی که به این اموال تعرض کرده‌اند دارای اولویت است، گفت: تاکنون 150 حکم قضایی گرفته ایم که به وسیله آن‌ها توانسته‌ایم املاکی را از افرادی که نسبت به بازگردان آن مقاومت می‌کردند پس بگیریم.

رسانه‌ها هرجا که دیدند سرمایه‌ای هدر می‌رود به آن بپردازند
در ادامه فراهانی عضو دیگر کمیسیون برنامه و بودجه با بیان اینکه کاهش هزینه‌ها در شهرداری حساسیت شورا و رسانه‌ها را می‌طلبد، گفت: ما از رسانه‌ها انتظار داریم هرجا که دیدند سرمایه‌ای هدر می‌رود به آن بپردازند چنانچه اگر پیگیری اصحاب رسانه نبود هرگز بخشنامه مربوط به ممنوعیت ساعات آبیاری صادر نمی‌شود.

وی با بیان اینکه مدیریت مصرف آب و برق در بوستان‌های شهری در دستور کار است، گفت: با یک شرکت که می‌تواند هزینه مصرف برق را با لامپ‌های جدید ابداعی خود تا 60 درصد کاهش دهد، مذاکره کرده‌ایم.

فراهانی افزود: هزینه‌های پیمانکاری ساخت و ساز در مدیریت گذشته بیش از سه برابر استاندارد نظام فنی و اجرایی بوده است که می‌توانستند تا با یک سوم هزینه‌ها پروژه‌ها را به اتمام رسانند و هنگامی که ما از آنها سوال کردیم چرا با این مبلغ بالا قرارداد بسته‌اید، گفتند چون شهرداری پول پیمانکاران را دیر پرداخت می‌کند لذا مبلغ قراردادها تا سه برابر افزایش یافته است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه در ادامه با اشاره به دستاوردهای سامانه شفافیت گفت: این سامانه موجب قیمت شکنی شده است و هنگامی که شهردار منطقه می‌داند قرارداد در سامانه ثبت می‌شود، در چارچوب استانداردها عمل خواهد کرد.

وی با اشاره به بازدیدی که از یکی از مناطق شهرداری داشت، گفت: شهردار منطقه برای پروژه‌های مختلف 600 میلیون تومان هزینه اجاره داربست می‌داده است؛ در حالی که می‌توانسته با 150 میلیون تومان برای همیشه داربست بخرد و عده‌ای از نیروهای مازاد شهرداری را مشغول به کار کند.

فراهانی با بیان اینکه شهرداری تهران دارای 18 هزار پست سازمانی و 68 هزار نیرو است،‌ گفت: طی یک سال اخیر این تعداد افزایش نداشته و هزار و 200 نفر هم از شهرداری جدا شده‌اند و در ازای آن 173 نفر جذب شده‌اند که 11.5 درصد آنها دارای مدرک دکترا هستند.

وی ادامه داد: شورای چهارم شهرداری را موظف کرده بود که 4 درصد نیروهای خود را کاهش دهد و معادل این تعداد از میزان نخبگان نیرو جذب کند.

فراهانی با اشاره به اولین لایحه بودجه‌ای که شهرداری به شورا داد، گفت: ما در این لایحه 4 درصد را به 6 درصد افزایش دادیم و اعلام کردیم که باید نیروها 6 درصد کاهش یابند و 3 درصد هم از طریق آزمون جذب شوند و شهرداری را موظف کردیم که سالانه 10 درصد نیروها را از طریق مهندسی جدید سازمانی کاهش دهد تا به سطح متعادلی برسند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه با تأکید بر اینکه نباید شهرداری را به بنگاه کاریابی برای اقوام خود تبدیل کنیم، اظهار کرد: شهرداری مسئول تأمین شغل نیست و رشد نیروی انسانی بر خلاف مصالح مردم است.

انتشار نام رسانه‌های دریافت کننده طرح ترافیک  از سال بعد
در ادامه این نشست بهاره آروین رئیس کمیته شفافیت شورای شهر تهران گفت: پس از راه اندازی سامانه شفافیت شوراهای شهرهای دیگر هم سامانه مشابهی را راه اندازی کردند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری؛ مبنی بر اینکه چرا  علی رغم تأکید مصوب مبنی بر انتشار اسامی رسانه خبرنگارانی که طرح ترافیک دریافت کرده‌اند، تاکنون این کار انجام نشده است، گفت: انتشار اسامی رسانه‌ها موضوعی نبوده که در کمیته شفافیت پیگیری شود و این طرح ذیل طرحی بوده که در مورد تردد وسایل نقلیه در محدوده مرکزی شهر انجام شده است و خبرنگاران هم بخشی از آن بوده‌اند.

آروین افزود: پس از آن که خبرنگاران این نکته را به ما گفتند مقرر شد نحوه توزیع سهمیه رسانه‌ها ان شاءالله در سال آینده به صورت شفاف انجام شود.

ماجرای قرارداد دو میلیاردی شهرداری تهران با مرکز مطالعات ریاست جمهوری
رئیس کمیته شفافیت شورای شهر تهران در ادامه در خصوص قرارداد دو میلیاردی شهرداری تهران با مرکز مطالعات ریاست جمهوری که ریاست آن بر عهده مسعود نیلی است، ‌گفت: ما اصرار داشتیم که در تمامی قراردادها نام دو طرفی که امضا می‌کنند در سامانه قید شود اما این انتشار نام نباید موجب سوء‌استفاده شود.

وی در خصوص علت اینکه چرا این قرارداد با ترک تشریفات انجام شده، اظهار کرد: قراردادهای مطالعاتی محدود است و از سوی دیگر هر قراردادی که با ترک تشریفات باشد خلاف قانون نیست.

مرتضی الویری رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در پاسخ به سوال دیگر در خصوص اخبار انتشار یافته مبنی بر پولشویی 70 میلیاردی توسط چند تن از کارکنان شهرداری تهران که به موجب آن شهردار ناحیه 4 منطقه 12 بازداشت شد، گفت: من در مورد پولشویی اطلاعاتی ندارم.

وی در خصوص قرارداد دو میلیاردی معاونت ترافیک شهرداری به منظور انجام مطالعات ترافیکی اظهار کرد:‌ این قرارداد با آقای مسعود نیلی بسته نشده، بلکه با موسسه پژوهشی و مطالعاتی ریاست جمهوری بسته شده که رئیس آن آقای نیلی است.


نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین