کد خبر: ۱۵۸۶۱۴
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۹
روحانی:
رئیس‌جمهور گفت: امکان ندارد که بدخواهان ما موفق شود ما را به قبل از سال 57 برگرداند و تسلیم شویم و نعوذبالله بگوییم اشتباه کردیم که میخواهیم روی پای خود بایستیم و شما را از کشور بیرون کردیم و اشتباه کردیم که میگوییم ما به عنوان ایران میخواهیم در منطقه تاثیرگذار باشیم.
ناطقان: حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح امروز در مراسم بهره‌برداری از چند طرح بزرگ پتروشیمی که در عسلویه برگزار شد، گفت: هر کاری که بتوانیم در آن اشتغال و ارز‌آوری بیشتری را فراهم کنیم مایه افتخار همه ماست.

وی ادامه داد: صنعت نفت و گاز و در کنار آن پتروشیمی در طول بیش از صد سال گذشته نه تنها در تولید کشور بلکه حتی در تحولات مهم سیاسی کشور هم تاثیرگذار بودند. همه حوادث تاریخ سیاسی کشور ما در طول دهه‌های گذشته انقلاب اسلامی و دوران دفاع مقدس نقش بسیار ارزشمندی کارکنان،‌کارگران و مهندسین صنعت نفت داشته‌اند و کمتر حادثه بزرگ در کشور است که نام، کار و تلاش این عزیزان آشکار و روشن نباشد.

روحانی افزود: در سال 57 انقلاب ما وقتی پیروز شد که صنعت نفت در کنار انقلاب و انقلابیون قرار گرفت. در دوران دفاع مقدس اگر کارگران پرتلاش این صنعت نبودند به راحتی مردم از انرژی مورد نیازشان محروم می‌شدند.نه تنها زندگی،‌حرارت و روشنایی خانه مردم حتی ابزار جنگی ما هم نمی‌تواند به حرکت دربیاید.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: هر کجا صنعت نفت ما آسیب می‌دید بلافاصله همه کارگران و مهندسین مشغول آن می‌شدند که بازسازی و بازآفرینی کنند.

روحانی با اشاره به دوران حضور خود در پدافند هوایی گفت: در آنجا هر وقت بمبارانی می‌شد شاهد حضور عزیزان صنعت نفت بودم. امروز ما با یک مرحله جدیدی در برابر توطئه‌های بیگانگان قرار گرفتیم. همان‌هایی که می‌خواستند مانع پیروزی ما در انقلاب شوند و ناموفق بودند همان‌ها که می‌خواستند مانع پیروزی ما در دفاع 8 ساله شوند و ناموفق بودند امروز هم در روز شکوفایی این کشور در برابر این مردم و عظمت ملت ایران توطئه‌های جدید خودشان را آغاز کردند.

وی اظهار داشت: در هر توطئه‌ای مشکل برای ما درست می‌کنند، مسیر و جاده همواری که برای حرکت ما آماده بوده را با مشکلاتی مواجه می‌کند اما امکان ندارد ملت ایران را از حرکت، تلاش و پیشرفت بازدارند. این کار امکان پذیر نیست.

رئیس‌قوه مجریه تاکید کرد: برخی از طرح‌ها و پروژه‌هایی که امروز افتتاح شد در دوران تحریم شروع و آغاز شده و امروز هم در دوره‌ای که دشمن در فکر تحریم‌های جدید و اجرای تحریم‌های جدید است، افتتاح شده و پروژه‌هایی آغاز شد که امضا شد.

روحانی بیان داشت:‌ اساس پیروزی و شکست اینجاست. دشمن اگر بتواند امید را از ما بگیرد و تلاش و حرکت را از ما بگیرد، برای اهداف ناصحیح و نادرست و ظالمانه‌اش موفق شد.

وی خاطرنشان کرد: اگر امید ما باقی بماند و اگر حرکت و تلاش ما ادامه پیدا کند حتما دشمن ما ناموفق خواهد بود. در این که مردم ما امروز با مشکلات جدیدی مواجه هستند همه ما در زندگی آن را لمس می‌کنیم پس دشمن می‌تواند برای ما مشکل ایجاد کند. در اینکه دشمن قادر نیست به اهدافش برسد باز هم برای ما مثل روز روشن است.

رئیس‌جمهور ادامه داد: دشمن می‌گوید ایران عزتمند آقای مستقل تاثیرگذار در منطقه و جهان را من نمی‌پسندم. ایرانی می‌خواهم که در اختیار و مشت من باشد و با اراده من مسیرش را انتخاب کند. سودش در اختیار من باشد. از نو سلطه بر ایران را بتوانم به دست آورم. این هدف از محالات است و امکان ندارد که بدخواهان ما موفق شود ما را به قبل از سال 57 برگرداند و تسلیم شویم و نعوذبالله بگوییم اشتباه کردیم که می‌خواهیم روی پای خود بایستیم و شما را از کشور بیرون کردیم و اشتباه کردیم که می‌گوییم ما به عنوان ایران می‌خواهیم در منطقه تاثیرگذار باشیم.

روحانی افزود: دشمن می‌خواهد ما بگوییم اشتباه کردیم مردم سالاری دینی را می‌خواهیم. این چنین آرزویی برای دشمن هیچ وقت محقق نخواهد شد. ما از مشکلات عبور خواهیم کرد و دلیلش به ثمر نشستن تلاش‌های چند ساله شما امروز در عسلویه است.

وی خاطرنشان کرد: امروز همه شما می‌بینید سه واحد مهم به بهره‌برداری رسیده. یک واحد پتروشیمی مهم  به نام مرجان که محصول یک میلیون و 650 هزار تن را به عنوان محصول دارد، فاز سوم یک واحد پتروشیمی مهم به نام پردیس که مجموعه محصولاتش بیش از یک میلیون و 700 هزار محصول آن است و یک نیروگاه دماوند که 650 مگاوات برق را تولید می‌کند که می‌تواند تامین کننده خدمات جانبی واحدهای مختلف پتروشیمی باشد.

رئیس‌جمهور گفت: خود این افتتاح‌ها نشان می‌دهد ما در مسیر تلاش، فعالیت، ایثار و فداکاری هستیم. اشتغال در کشور ما افزوده خواهد شد. همین سه طرح بیش از 1200 تا 1300 نفر اشتغال مستقیم و تعداد زیادی اشتغال غیرمستقیم به وجود می‌آورد. یعنی ما در مسیر اشتغال و تولید حرکت می‌کنیم. میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری کردیم و انشاالله سود میلیاردها دلار سال‌های آینده پیش روی ملت ایران است.

روحانی افزود: هر فاز، طرح و پروژه که امروز کلنگ آن زده شده و آغاز شود به معنای انقلابی‌گری است و این به معنای تلاش برای عزت ملت ایران است. هر پروژه‌ای هم که افتتاح شود معنایش این است که این ملت در مسیر تلاش و فعالیت خودش هیچ گاه نمی‌ایستد و به تلاش خود ادامه می‌دهد.

وی اضافه کرد: همیشه برای ما خوشحال کننده است که در کشور ما یک واحد تولیدی شروع به فعالیت کند اما اینکه در یک روز آن هم در شرایطی که بدخواهان ودشمنان ما در فکر خودشان در روزهای فشار و تحریم غیر قانونی و ظالمانه به مردم و ملت ایران هستند ما در این ایام می‌توانیم سه طرح مهم را امروز پرده‌برداری و افتتاح کنیم. به معنای پیروزی ملت ما در برابر نقشه‌های دشمن است.

رئیس‌قوه مجریه گفت: شکی نداریم که کشور بزرگ ما ایران و ملت بزرگ ما مشکلات زیادی در طول تاریخ دیده است،‌ مشکلات به صورت جنگ، خشکسالی، دعواهای منطقه‌ای بوده است اما مردم ما عزت خودشان را نفروخته‌اند. ممکن است باران کم آمده و قنوات کشور ما نشان می‌دهد ایران کشوری بوده که از دیرباز باران کم مواجه بوده  است. اینکه بخشی از کشور ما به صورت کویر در طول قرن‌ها بوده معنایش این است که بارندگی به اندازه کافی نیست. ما همیشه در این زمینه مشکلاتی داشته‌ایم وهمیشه هم در مقابل آن ایستادگی کرده و عزت خود را حفظ کردیم و هیچ وقت نبوده ملت ایران دست نیازش را به سمت دیگران برای نان، زندگی و عزتش دراز کند.

روحانی تصریح کرد: امروز هم ممکن است مشکلاتی داشته باشیم. از این مشکلات با وحدت، اتحاد، تلاش و فعالیت عبور خواهیم کرد و دلیلش این است که در همین آماری که آقای زنگنه اعلام کرد از سال 92 تا امروز به غیر از دو فاز پتروشیمی که افتتاح کردیم 12 پروژه قبلا افتتاح شده و دو پروژه هم امروز افتتاح شده که جمعا 14 طرح بزرگ پتروشیمی از سال92 تا امروز یعنی در طول این 5 سال افتتاح شده و به بهره‌برداری رسیده. باز هم تا پایان سال افتتاح خواهیم داشت.باز هم در سال‌ آینده افتتاحاتی داریم. حدود 6 طرح دیگر در سال 98 افتتاح می‌شوند پس کاروان تلاش و فعالیت و سازندگی ما متوقف نمی‌شود و این مسیر ادامه پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: صنعت نفت، گاز و پتروشیمی از صنایع مهم و تاثیرگذار ماست. درست است ملت بزرگی هستیم و جغرافیای مهمی داریم، تاریخ پرافتخاری داریم و فرهنگ بسیار قوی و بلندی داریم و اسلام عزیز و عشق به خاندان رسالت داریم،‌ همه اینها سر جای خودش درست است اما خود انرژی و اینکه می‌توانیم روی پای خود بایستیم نفت و گاز‌مان را می‌توانیم تامین کنیم. ماهی که در آب است قدر آب را کمتر می‌داند. اگر بنزین‌مان را همه‌اش را وارد می‌کردیم، گازوئیل و گازمان را از خارج می‌آوردیم، اگر نیروگاه‌های ما می‌بایست مصارف سوختش از خارج تامین شود اما ما روی پای خود ایستاده و نفت و گاز را خودمان داریم. بنزین و پتروشیمی خودمان را داریم پس خداوند یک نعمت بزرگی به ما داده و این نعمت را باید روزافزون کنیم. برکت یعنی همین روزافزون کردن.

وی تاکید کرد: حال اینکه ما چگونه این نفت و گاز را تبدیل کنیم و از خام فروشی بتوانیم فاصله بگیریم و محصول پرارزش‌تر به جامعه و دنیا عرضه کنیم و بتوانیم حلقه‌های بعدی را در اینجا ایجاد کنیم، الان هم باید سرمایه خارجی و داخلی را جذب کنیم. ممکن است یک مقدار سخت‌تر شده باشد اما باید سرمایه خارجی را جذب کنیم.

رئیس‌جمهور گفت: من از همه تلاشگرانی که باعث شدند امروز روز خبر خوشحال کننده برای ما و ملت ایران با افتتاح این سه طرح باشد، چه آنها که طراحی کردند، سرمایه‌گذاری کردند، کارگران و مهندسین در اینجا شبانه‌روز تلاش کردند تا امروز توانستیم به این نتیجه برسیم از همه آنها قدردان هستیم و از خداوند می‌خواهیم توفیق روزافزون به آنها اهدا کند.

روحانی اظهار داشت: موفقیت‌های بسیار خوبی در این چند سال اخیر در تولید نفت و هم در مورد حق‌مان از نفت در اوپک هم در گاز هم در خودکفایی از که دیگر در زمستان نیازمند دیگران نشدیم و هم در پتروشیمی، داشته‌ایم. امروز روز جنگ اقتصادی و جنگ روانی در برابر ملت ایران است. در صف مقدم این جنگ بخش‌هایی است که بار اقتصاد را بر دوش دارد. از مهمترین آنها صنعت نفت،‌گاز و پتروشیمی است ودلیلش آن است که وقتی دشمن می‌خواهد ما را تحریم کند نفت و صادرات نفت  و پتروشیمی رادست می‌گذارد . معنی‌اش این است که در این مبارزه شما در خط مقدم هستید.

رئیس جممهور یادآور شد:‌ما با همه تلاش‌مان ادامه می‌دهیم و هم نفت‌مان را تولید و صادر می‌کنیم. ممکن است یک پیچ و خم‌هایی داشته باشد اما صادر می‌کنیم. هم پتروشیمی را تولید و هم صادر می‌کنیم. امروز برای تامین نیازمندی‌های ارز کشورمان پتروشیمی بار سنگینی را بر دوش گرفته و بقیه ارز ما در بازار ثانویه بر عهده پتروشیمی‌ها است. اینکه سالانه شما می‌توانید 12 یا 14 میلیارد، کمتر یا بیشتر ارزآوری محصول‌تان داشته باشد معنایش این است که در خط مقدم مبارزه هستیم و دشمن می‌خواهد در همین زمینه‌ها به ما فشار وارد کند.

وی خطاب به بخش دولتی افزود: هر واحدی که به ثمر می‌رسانید وقتی کامل کردید به محض آنکه تکمیل شد بلافاصله به فکر فروش باشید. امیر حاتمی در پایان صحبت‌هایشان نکاتی را خطاب به آقای زنگنه و دولت گفتند همه آنها که به صنعت پتروشیمی امروز فعال هستند می‌خواهند آینده روشن‌تری برایشان ترسیم شود تا در بازار بورس فعالیت‌شان تسهیل شود و راحت‌تر بتوانند سهام‌شان را واگذار کنند و با پولی که به دست می‌آورند پروژه‌های نیمه تمام دیگر را تکمیل کنند. این حرف درست است اگر مشکلی در این زمینه هست آن را باید حل کنیم. اگر اطمینان و تردیدی نسبت به قیمت و به آینده وجود دارد باید این تردیدها را رفع کنیم تا این کار به خوبی انجام گیرد.

رئیس‌جمهور بیان داشت: نکته دیگر امروز امضای قرارداد بسیار خوب برای فلرها و گازهایی که می‌سوزد و آنچه نصیب مردم می‌کند، آلودگی است و آنچه نصیب صاحبان آنها می‌کند این است که محصولشان می‌سوزد و موجب آزار دیگران می‌شود. مسئله محیط زیست بسیار مهم است و کاری که اینجا انجام می‌دهیم برای منطقه استان بوشهر چندان دیر بسیار مهم است.اما در عین حال از لحاظ محیط زیستی باید به فکر مردم باشیم تا آزار نبینند. همه اقدامات محیط زیستی که لازم است باید انجام دهیم و این دو قراردادی که امروز امضا شد و عمدتا مربوط به خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد بود، انجام گیرد.

روحانی خاطرنشان کرد: مسئله محیط زیست برای ما مهم است و همین قراردادی که امروز امضا شد آقای زنگنه در صحبت‌هایشان گفتند محصول گازی که از این فلرها به دست می‌آوریم در روز 22 میلیون متر مکعب است و این مقدار را استحصال می‌کنیم. پس هم از لحاظ اشتغال،محیط زیست برای ما مهم است.

وی خاطرنشان کرد: مردم این مناطق که مرکز گاز ایران است مردم خود این منطقه باید از این حرکت اقتصادی به خوبی بهره گیرند. اینکاری که آقای زنگنه گفتند و در اینجا کلاس‌هایی برای تحصیلات تقویتی بچه‌ها گذاشتند و توانستند با این کلاس‌ها در کنکور رتبه‌های بالایی را کسب کنند و همین ها به دانشگاه بروند و چند سال دیگر در همین محیط‌های صنعتی مدیریت را بر عهده گیرند کار خوبی است. 

روحانی افزود:‌ هر مقدار کاری که مردم بومی می‌توانند انجام دهند اولویت منطقه است ما باید کار را به اینها واگذار کنیم. از ابتدای دولت یازدهم به آقای زنگنه 2 الی 3 نکته گفتم که خوشحالم همه اینها دارد انجام می‌شود. اولی گازرسانی به روستاها بود و باید گازرسانی به روستاها در این دولت تمام شود. مسئله دوم  که به ایشان گفتم همین گازهایی است که در فلرها می‌سوزد. سومین مورد هم فروش نفت بیرون خلیج فارس در دریای عمان است. این برای من بسیار مهم است و یک امر بسیار استراتژیک باید بخش زیادی از فروش نفت ما به جای خارک به جاسک برود و این کار هم آغاز شده و باید انجام گیرد. همه اینها در دولت دوازدهم به پایان برسد تا بتوانیم به وعده و قولی که به مردم دادیم وفادار باشیم.
منبع: فارس
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین