کد خبر: ۱۵۸۸۱۹
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۲
پلیس لندن روز چهارشنبه هویت دو فرد روس را به ‌عنوان عاملان مسمومیت سرگئی اسکریپال با ماده سمی نوویچوک در خاک انگلیس، فاش کرد.
ناطقان: پلیس و دادستانی انگلیس عنوان کردند که شواهد کافی برای اتهام این افراد به نام‌های 'الکساندر پتروف' و 'روسلان بوشیروف' وجود دارد. براساس گزارش‌ها آن‌ها در حدود 40 سال سن داشته و این احتمال وجود دارد نام‌ آن‌ها برای عبور از مرز مستعار بوده باشد.

پلیس پس از بررسی دوربین های مدار بسته و تطبیق آن با داده های مرزی به این نتیجه رسیده که افراد یاد شده پس از اجرای نقشه خود، خاک انگلیس را ترک کرده اند.

سرگئی اسکریپال جاسوس پیشین روس به همراه دخترش یولیا اسفندماه گذشته براثر تماس با ماده‌ای سمی در شهر سالزبری انگلیس دچار مسمومیت شده و به بیمارستان منتقل می‌شوند.

دولت انگلیس، مسکو را به مسمومیت اسکریپال با ماده نوویچوک ساخت روسیه متهم و به‌موجب آن 23 تن از دیپلمات‌های این کشور را اخراج می‌کند. روسیه نیز که هرگونه دخالت در این حادثه را رد کرده، ده‌ها تن از دیپلمات‌های انگلیسی را از خاک این کشور اخراج کرد.

علاوه بر انگلیس، آمریکا و شمار زیادی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا ضمن حمایت از موضع لندن، تعدادی از دیپلمات‌های روسیه را عنصر نامطلوب معرفی کرده، از کشور خود اخراج کرده‌اند.

سرگئی اسکریپال سال 2010 هنگام تبادل جاسوسان میان واشنگتن و مسکو به انگلیس پناهنده شد که در آن، روسیه چهار جاسوس خود را با 10 جاسوس آمریکا مبادله کرد.

وی پیش‌تر مأمور اطلاعاتی روسیه بود که به دلیل جاسوسی برای دولت انگلیس درسال 2006 ( 1385)به 13 سال حبس در مسکو محکوم شد. او متهم بود که هویت جاسوسان روس را در اروپا به سازمان جاسوسی‌ ام.آی.6 گزارش داده است.

خردادماه گذشته نیز دو تبعه انگلیسی در منطقه امزبری در نزدیکی سالزبری براثر تماس با ماده‌ای به سرنوشت اسکریپال ها دچار شده و بعداً اعلام شد که یکی از این افراد جان‌ باخته است. پلیس در این پرونده معتقد است که این افراد بر اثر تماس با نوویچوک مسموم شده‌اند.

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه چندی پیش‌گفته بود که دولت انگلیس آگاهانه و عمدا خط‌مشی تخریب روابط با روسیه را در پیش ‌گرفته است.

«ترزا می» نخست‌ وزیر انگلیس قرار است در این رابطه بیانیه ای را در مجلس عوام قرائت کند.
منبع: ایرنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین