کد خبر: ۱۵۹۳۲۸
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۴
وزیر فرهنگ و اسلامی با اشاره به افزایش شاخص‌های کمّی در تولیدات فرهنگی و هنری کشور در چهل سال اخیر، درباره وضعیت گیشه سینمای ایران گفت: اکنون تغییراتی درباره شرایط اکران فیلم‌ها هم در فضای شورای عالی اکران هم در آیین‌نامه اکران به وجود آمده است. در تلاش هستیم تا با افزایش نظارت فضای اکران را قابل دفاع‌تر و عادلانه‌تر کنیم.
ناطقان: سیدعباس صالحی شامگاه شنبه (۱۷ شهریورماه) با حضور در برنامه تهران ۲۰ شبکه پنج سیما، به بیان توضیحاتی درباره شرایط سینما، تئاتر، نشر کتاب و مجلات و همچنین وضعیت کاغذ و بیمه هنرمندان پیشکسوت پرداخت.

او در ابتدای صحبت‌های خود درباره ارزیابی‌اش از تولیدات آثار فرهنگی هنری بر اساس محتوا، کمیت و کیفیت در چهار دهه گذشته بیان کرد: ما بر اساس شاخص‌های کمّی در حوزه تولیدات فرهنگی هنری پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای را در این چهار دهه داشتیم. در سال گذشته حدود صد هزار کتاب چاپ اول و دوم منتشر کردیم. اکنون توان تولید حدود ۸۰ تا ۱۰۰ فیلم سینمایی را در یک سال داریم و حدود ۴۵۰۰ فیلم سینمایی بلند، کوتاه، انیمیشن و مستند در یک سال تولید می‌شود. بعد از انقلاب ۲۰۰ فیلم کودک و نوجوان تولید شده این در حالی است که قبل از انقلاب به ۱۰ فیلم هم نمی‌رسید. در سال گذشته حدود ۷هزار تئاتر با ۱۰۰ و یک هزار اجرا در کشور داشتیم و در حوزه رسانه هم حدود ۷هزار مجوز رسانه مکتوب داده شده که از این تعداد سه هزار و ۸۰۰ رسانه فعال هستند. حدود ۲۳۰۰ پایگاه خبری و خبرگزاری داریم که از بین آنها ۱۳۰۰ پایگاه فعال هستند. اینها همه در حالی رخ داده‌اند که جمعیت نسبت به پیش از انقلاب دو برابر شده است اما تولیدات ما رقم قابل توجهی رشد پیدا کرده‌اند. در حوزه منابع انسانی نیز تقریبا یک و نیم میلیون فارغ التحصیل رشته هنر داریم.

با افزایش نظارت، فضای اکران را قابل دفاع‌تر و عادلانه‌تر می‌کنیم

وزیر ارشاد درباره حوزه سینما توضیح داد: در حوزه زیرساخت‌های سینمایی همه به خاطر داریم که در دوره سال‌های ۷۰ و ۸۰ شاهد بسته شدن بسیاری از سینماها بودیم اما اکنون نهضت سینماسازی پدید آمده و به این ترتیب ما در سال گذشته حدود ۱۰۰ سینما و از ابتدای سال تاکنون بیش از ۳۰ سینما افتتاح کرده‌ایم.

او ادامه داد: ما در سال ۹۲، ۳۰میلیارد تومان فروش سینمایی داشتیم و در سال گذشته ۱۸۶ میلیارد تومان. این رقم در چهار ماه اول امسال هم به ۱۱۰ میلیارد تومان رسیده است. البته از نظر تعداد مخاطب نیز افزایش داشتیم.

صالحی با اشاره به حضور بخش خصوصی در سینما و همچنین لزوم تنوع در ژانرهای سینمایی گفت: بخش خصوصی هم به حوزه سالن‌سازی و هم سینمای خانگی وارد شده و سرمایه جدیدی از این طریق به سینما وارد شده که به پایداری این هنر کمک خواهد کرد. سینمای ما باید مثل یک سوپرمارکت باشد به این معنا که باید ژانرهای مختلف به صورت مکمل در آن وجود داشته باشد. اگر توازن ژانرها به هم بخورد در درازمدت سینما ضربه خواهد دید.

او همچنین ضمن تاکید بر این که "نباید سطح کارهای سینمایی را فقط برای این که مخاطب عام را به سینما جذب کنیم، پایین بیاوریم"، درباره تفاوت و میزان فروش گیشه فیلم‌های سینمایی یادآور شد: ممکن است فیلمی به جهت فروش نسبت به دیگر آثار در قله و با فاصله قرار بگیرد اما این طور نیست که فیلم‌های پرفروش در سینما کم باشد. اکنون تغییراتی درباره شرایط اکران فیلم‌ها هم در فضای شورای عالی اکران هم در آیین‌نامه اکران به وجود آمده است. در تلاش هستیم تا با افزایش نظارت فضای اکران را قابل دفاع‌تر و عادلانه‌تر کنیم.

نباید سالن‌های خصوصی به بنگاه‌های اقتصادی تبدیل شود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه این مصاحبه درباره شرایط تئاتر، میزان مخاطبان و گردش‌های مالی اندک آن بیان کرد: تعداد مخاطب نسبت به سال‌های گذشته افزایش داشته این در حالی است که افزایش تعداد نمایش نداشتیم. در سال ۹۶ پنج و نیم میلیون و در سال ۹۵ چهار میلیون و ۷۰۰ نفر مخاطب تئاتری داشتیم. این نشان می‌دهد که مخاطبان این هنر در حال افزایش است. اکنون اصلاحاتی در حوزه حمایت از گروهای تئاتری نیز در حال انجام است به این صورت که ما چگونه می‌توانیم از گروه‌های تئاتری حمایت کنیم. این حمایت هم مالی است و هم این که چگونه می‌شود به بقا و پایداری بیشتر این گروه‌های کمک کرد.

او با اشاره به کمبود سالن‌های تئاتری و زیرساخت‌ها در تهران و شهرستان‌ها گفت: خوشبختانه در سال‌های اخیر تعداد تماشاخانه‌های خصوصی رشد داشته است. در این زمینه هم آیین‌نامه و دستورالعمل‌هایی در حال نهایی شدن است اما باید حواسمان باشد که این سالن‌ها تبدیل به دکان‌های صرفا اقتصادی نشوند. بنابراین گسترش کمی و تحت نظارت بودن آنها کمک می‌کند که زیرساخت‌ها فراهم شود.

در حوزه مطبوعات با چالش‌هایی مواجه هستیم

صالحی در ادامه صحبت‌های خود درباره وضعیت نشر کتاب، مجلات و مطبوعات نیز اظهار کرد: در حوزه کتاب کودک و نوجوان و تصویرپردازی آنها، نشر مجلات موضوعی و تخصصی و مطبوعات مکتوب شرایط خوبی داریم اما نمی‌توان گفت که در بین آنها کتاب‌سازی یا کتاب‌های ضعیف وجود ندارد.

وزیر فرهنگ در پاسخ به این که چرا فقط نیمی از تعداد مجوزهایی که در حوزه مطبوعات صادر شده است، فعال هستند، گفت:  ما در حوزه مطبوعات دچار چالش‌هایی هستیم. روزنامه‌خوانی در ایران نسبت به کشورهای توسعه‌یافته بسیار کم است. فضای شبکه‌های اینترنت، شبکه‌های مجازی، موبایل هوشمند و در نهایت ترکیب اینها بر رسانه‌های مکتوب ما تاثیرگذار بوده است. در کنار آن گرانی کاغذ هم به وجود آمده. ما یک بستر و زیرساختی داشتیم و این عامل هم به آن اضافه شد و شوک مضاعفی به آن داد. البته به لحاظ گرانی و کم‌یابی در حوزه کاغذ و نشر کتاب و مطبوعات در شرایط سختی نیستیم. این که کالایی مثل کاغذ بتواند در کنار دیگر اقلام اساسی قرار بگیرد و با همان نرخ وارد شود، کار بسیار سختی بود. ما اکنون موجودی کاغذ در گمرکات را تخلیه و ترخیص کرده‌ایم، انبارها دارایی خود را اعلام کرده‌اند و کارگروهی در وزارت تشکیل شده تا ثبت سفارشات در آن اتفاق افتاده بیفتد. بنابراین کاغذ به اندازه نیاز تامین شده و نرخ آن هم با فاصله کمی از مبنا قرار دارد.

او درباره نگاه حمایتی این وزارتخانه در حوزه ادبیات و رمان نیز بیان کرد: نگاهمان به این شکل است که ادبیات و رمان جانمایه اتفاقات بعدی فرهنگ و هنر است بنابراین هم قبل چاپ و هم پس از چاپ از آثار ادبی حمایت می‌شود. آثاری هم که در جوایز ادبی برنده می‌شوند، مورد خرید و حمایت ما قرار می‌گیرند.

نیمی از برنامه‌های وزارت ارشاد در تهران برگزار می‌شود

سیدعباس صالحی با تاکید بر شعار "تهران ایران نیست" و "عدالت توزیعی در فرهنگ و هنر" تصریح کرد: ما در این وزارتخانه با همین نگاه به استان‌های مختلف سفر کرده‌ و در حوزه زیرساخت‌ها، رویدادها و برنامه‌های استان‌ها توجه ویژه داشتیم. به طور مثال در این هشت استان بر اساس تفاهمنامه‌هایی که با استانداران برای اجرای برنامه‌های سه ساله بسته شده، برای ایجاد زیرساخت‌ها حدود ۴۶۰ میلیارد تومان با این استانداری‌ها توافق کردیم. اقدام دیگر بحث توجه به مفاخر فرهنگی استان‌هاست تا از این راه بتوانیم نوعی هویت‌سازی انجام دهیم. در استان تهران هم این نکته توجه شده و سفرهای مختلفی به توابع استان تهران داشتیم تا به مشکلات آنها هم رسیدگی شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره برنامه‌هایی برای ایجاد نشاط عمومی در شهر تهران توضیح داد: تقریبا نیمی از برنامه‌های مختلف وزارت ارشاد در حوزه جشنواره‌ها و نمایشگاه‌ها در شهر تهران در حال وقوع است. در حقیقت این یک فرصت‌سازی است. از نمایشگاه کتاب که یک فضای خانواده‌محور است تا جشنواره‌های فجر که در پایان سال اتفاق می‌افتد در تهران قرار دارند. تعداد این رویدادها یک اتفاق قابل توجه است که فضای تهران می‌تواند از آن بهره‌مند شود.

مستمری پیشکسوتان درجه یک به ۸۰۰ هزار تومان رسیده است

او همچنین در ادامه با تاکید بر این که "پیشکسوتان و هنرمندانی هستند که سطح منزلتی خوبی از لحاظ مادی و اعتباری ندارند"، گفت: علل مختلفی باعث ایجاد چنین شرایطی شده است. حمایت‌های ما هم محدود است و خودمان هم از آن راضی نیستیم. تا کنون مستمری پیشکسوتان درجه یک رقم بسیار محدودی بوده و اکنون آن را به ۸۰۰ هزار تومان رسانده‌ایم. ما با وجود تمام منابع محدودمان آن را از حدود ۲۰۰ هزار تومان چند برابر کرده‌ایم و از شهریور به ۸۰۰ هزار تومان خواهد رسید. در حوزه بیمه هنرمندان هم در حوزه سینما شرایط مناسب است و در حوزه‌های دیگر هم بحث‌هایی برای فراگیر کردن آن انجام شده است.

صالحی در پایان درباره برنامه‌های ماه محرم وزارت فرهنگ و ارشاد هم خاطرنشان کرد: به صورت آماری در ایام محرم در ۳۲ استان ایران، ۳۸۵ مراسم شب شعر، ۲۶۴ تئاتر عاشورایی، ۳۸۸ تعذیه، ۱۸۱ نمایشگاه کتاب عاشورایی، ۴۱ فیلم متناسب با فضای عاشورا، مسابقات عکس و ۷۶ همایش و نشست عاشورایی خواهیم داشت و سازمان اوقاف هم مانند هر سال در امامزاده‌ها و بقعه‌ها برنامه‌هایی را برگزار خواهد کرد.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین