کد خبر: ۱۵۹۵۶۱
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۶:۴۳
بسیاری از گیاهان وحشی و خودرو بر روی زمین وجود دارند که خواص گهرباری را به دنبال خود می کشند.
ناطقان: هر کدام از گیاهان وحشی و خودرو  با کاربردی ویژه، یک سری از خصوصیات درمانی را در طب سنتی به خود اختصاص داده اند.

جوز هندی چیست؟

جوز هندی درختی است دوپایه، به ارتفاع ۸ تا ۱۰ متر و دارای برگ‌های دائمی که در جزائر ملوک به صورت وحشی می‌روید، شکل ظاهری آن بی شباهت به درخت نارنج نیست، زیرا بر روی شاخه‌های متعدد آن برگ‌هایی متناوب، ساده، کامل، موجدار، بیضوی، نوک تیز، بدون استیبول و چرمی شبیه برگ درخت نارنج به وجود می‌آید.


سطح فوقانی پهنک برگ به رنگ سبز تیره، و سطح تحتانی آن روشن‌تر و به رنگ سبز مایل به سفید است.

در طول شاخه‌های آن گل‌های نر و ماده بر روی دو پایه به وجود می‌آید.

جوز هندی معرب گوچ هندوک پارسی یا جوز بویا ( نوعی ادویه ) است. این گیاه وحشی تخم سخت و خوشبوی درخت جوز بویا است که پس از آرد شدن، مصرف آن به عنوان ادویه خشک شده در مناطق گرمسیری رواجی بسیار دارد.

آنچه جوز هندی را به یکی از طعم دهنده‌ها و ادویه‌های پرمصرف در غذا، به خصوص در مناطق گرمسیری تبدیل کرده، عطر و بوی تند و مطبوع آن است. سطح بیرونی هر دانه را پوسته ای سخت به رنگ قهوه‌ای متمایل به خاکستری با شیار‌هایی عمیق  در بر گرفته که با جدا کردن این پوسته، دانه آن ظاهر می‌شود.

دانه با سطحی چین خورده، رنگی متمایل به خاکستری دارد و به طور کلی طولی حدود ‎۵/۲ سانتی متر، قطری حدود ‎۵/۱ سانتی متر و شکلی شبیه به تخم مرغ دارد.

منشا جوز هندی از از شرق اندونزی و شرق هند در جزایر ملوک است و در آن مناطق یکی از پایــــه‌های اقتصاد به شمار می‌رود.


از جوز هندی در این مناطق به صورت خشک شده و بیشتر برای چاشنی غذا استفاده می‌شود.

در واقع باید گفت؛ پوسته‌ی خشک شده‌ی اطراف دانه جوز هندی، لذیذترین چاشنی برای غذا به کار می‌رود، البته مقادیر زیاد آن موجب ایجاد حالت رخوت و سستی و سپس اعتیاد به ماده‌ی آلکالوئیدی آن می‌شود.


جوز هندی از نظر طب سنتی

جوز هندی برای درمان و تسکین بسیاری از درد‌ها مفید شناخته شده است. در طب سنتی، دانه و روغن جوز هندی را برای درمان بیماری‌های مربوط به اعصاب و سیستم گوارش تجویز می‌کنند.

از روغن جوز هندی مانند روغن دانه میخک برای کاهش موقتی درد‌های دندان نیز می‌توان استفاده کرد؛ کافی است چوب پنبه‌ای را به مقداری روغن جوز هندی آغشته کرده و روی دندان دردناک قرار دهید. در کشور فرانسه  علاوه بر مصرف آن به عنوان ادویه  مخلوط جوز هندی و عسل را برای درمان ناراحتی‌های گوارشی و تنفسی مورد استفاده قرار می‌دهند.


التهابات و درد‌های مفصلی و رماتیسمی با مصرف خوراکی جوز هندی و همچنین ماساژ موضع با روغن آن تسکین می‌یابد.

جوز هندی به حفظ سلامت دستگاه ایمنی بدن کمک می‌کند. برای کاهش علائم آلرژی نیز می‌توانید جوز هندی بخورید.

به رغم خواص باارزش جوز هندی، مصرف زیاد آن سبب ایجاد مشکل در بخش کنترل احساسات در مغز شده و پس از مصرف بیش از حد، احساس نشاط به همراه سستی و رخوت در انسان پدید می‌آورد که شبیه نوعی مسمومیت است.

خواص جوز هندی

جوز هندی برای درمان و تسکین بسیاری از درد‌ها مفید شناخته شده است. در طب سنتی، دانه و روغن جوز هندی را برای درمان بیماری‌های مربوط به اعصاب و سیستم گوارش تجویز می‌کنند.

 از روغن جوز هندی مانند روغن دانه میخک برای کاهش موقتی درد‌های دندان نیز می‌توان استفاده کرد؛ کافی است چوب‌پنبه‌ای را به مقداری روغن جوز هندی آغشته کرده و روی دندان دردناک قرار دهید.


در کشور فرانسه   علاوه بر مصرف آن به‌عنوان ادویه- مخلوط جوز هندی و عسل را برای درمان ناراحتی‌های گوارشی و تنفسی مورد استفاده قرار می‌دهند.

التهابات و درد‌های مفصلی و رماتیسمی با مصرف خوراکی جوز هندی و همچنین ماساژ موضع با روغن آن تسکین می‌یابد.

 جوز هندی به حفظ سلامت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند.

برای کاهش علائم آلرژی نیز می‌توانید جوز هندی بخورید.



 به‌رغم خواص باارزش جوز هندی، مصرف زیاد آن سبب ایجاد مشکل در بخش کنترل احساسات در مغز شده و پس از مصرف بیش از حد، احساس نشاط به همراه سستی و رخوت در انسان پدید می‌آورد که شبیه نوعی مسمومیت است.

جوز هندی آرام‌کننده درد معده

برای درمان قولنج روده، جوزهندی را امتحان کنید چرا که سال‌ها برای درمان سوءهاضمه، اسهال و باد روده مصرف می‌شده است.

گیاه‌شناس معروف، آندرو گدرت، نویسنده کتاب «درمان بیماری‌های گوارشی» در این‌باره می‌گوید:

اسانس و سایر ترکیبات شیمیایی که در جوزهندی پیدا شده به فرد کمک می‌کند تا دستگاه گوارشش منظم کار کند.

برای بهبود هضم، مقداری (نباید از نصف قاشق چای‌خوری بیشتر باشد ـ. چرا که مصرف مقدار زیاد جوز موجب تهوع می‌شود) جوزهندی را در یک کاسه شوربای آرد جو ریخته و به مدت چند هفته هرروز صبح میل کنید.
جوز هندی مسکن دندان‌درد

روغن جوزهندی مانند روغن دانه میخک سالیان سال برای درمان دندان‌درد و درد لثه مصرف می‌شده است.

سارا اسنو، نویسنده کتاب «زندگی تازه» در این‌باره می‌گوید:

این مطلب را از دست ندهید: عوارض وحشتناک مصرف بیش از حد ادویه‌های پرطرفدار

سعی کنید یک یا دو قطره از روغن جوزهندی را روی لثه بمالید. روغن جوزهندی را می‌توانید از عطاری‌ ها تهیه کنید.

تحقیقات نشان دده است که ترکیبات روغن جوزهندی به مبارزه باکتری‌های دهان و دندانی می‌رود که موجب ایجاد حفره در دندان می‌شوند.
لکه زدایی از پوست با جوز هندی

جوش‌های چرکی در حال ظهور را با این داروی خانگی، از بین ببرید: در یک کاسه، مقداری جوزهندی را با شیر ترکیب کنید تا به شکل خمیری ضخیم درآید، کرم به دست آمده را روی قسمت مورد نظر پوستتان قرار دهید، کرم باید چند دقیقه روی جوش بماند، پس از گذشت زمان کافی، ان را تمیز کنید. گفته می‌شود که جوزهندی، خاصیت ضد التهابی دارد که همراه با شیر غنی از ویتامین، پوستی لطیف و شاداب را به شما هدیه خواهد کرد.


جوز هندی تسهیل‌کننده خواب

در صورتی که هنگام بستن چشم و خواب با مشکل مواجه می‌شوید، یک فنجان شیر داغ را با جوزهندی مخلوط کرده و میل کنید.

شیر حاوی تریپتوفان، اسید آمینه‌ای است که به سروتونین برای ترویج خواب در بدن تبدیل می‌شود.

جوزهندی موجب می‌شود که اثر سروتونین در بدن طولانی‌تر باقی بماند (بنابراین در مغز به مدت طولانی‌تری می‌ماند).
خواص جوز هندی برای پوست

جوش‌های چرکی در حال ظهور را با این داروی خانگی، از بین ببرید:

در یک کاسه، مقداری جوزهندی را با شیر ترکیب کنید تا به شکل خمیری ضخیم درآید، کرم به دست آمده را روی قسمت مورد نظر پوستتان قرار دهید، کرم باید چند دقیقه روی جوش بماند، پس از گذشت زمان کافی، ان را تمیز کنید.


گفته می‌شود که جوزهندی، خاصیت ضد التهابی دارد که همراه با شیر غنی از ویتامین، پوستی لطیف و شاداب را به شما هدیه خواهد کرد.
خواص جوز هندی در بارداری

می‌تواند باعث سقط جنین خود به خود شود؛ اما با استفاده کم در آشپزخانهٔ دوران بارداری سالم درنظر گرفته می‌شود. با این حال مهار تولید پروستاگلاندین و حاوی hallucinogens که اگر به مقدار زیاد استفاده شود، ممکن است به جنین آسیب برساند.

مضرات جوز هندی

از دوز هندی در مقادیر زیاد استفاده نکنید، چون می‌تواند سمی بشود. هر روز بیشتر از یک دوم قاشق چایخوری دوز هندی استفاده نکنید.



پریشان حالی، توهم، مسمومیت، حالت تهوع شدید، استفراغ، اسهال، تپش قلب، سرگیجه و خشکی دهان از عوارض استفاده‌ی زیاد از دوز هندی می‌تواند باشد.

جوز هندی را در یک ظرف دربسته که هوا به آن نفوذ نمی‌کند، به دور از رطوبت و گرما و تابش مستقیم خورشید نگهداری کنید تا بو و طعم آن از بین نرود.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین