کد خبر: ۱۵۹۶۳۸
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۷
۶۵ روز است که آتش سوزی هورالعظیم به بحرانی اساسی در شهرهای مجاور این تالاب تبدیل شده و طبق اعلام محیط زیست شهرستان آبادان امروز دود آتش‌سوزی در آسمان این شهر منتشر شده است.
ناطقان: با یک جستجوی کوچک در اینترنت و شبکه‌های اجتماعی می‌بینیم که از 14 تیر ماه خبر آتش سوزی هورالعظیم سایت‌ خبرگزاری‌ها و تیتر روزنامه‌های استان را گرفته است و تا به امروز گزارش‌ها در این باره ادامه دارد. با یک حساب سرانگشتی نیز می‌فهمیم آتش65 روز است که مهمان ناخوانده‌ی تالاب هور العظیم شده است و قصد رفتن ندارد.

طبق رایزنی‌های صورت گرفته در همان روزهای ابتدایی آتش سوزی با کشور همسایه برای اطفای حریق علی الظاهر مشخص شد که عراق توان و تجهیزات کافی برای اطفای آتش سوزی را ندارند بر همین اساس معین شد تا سازمان حفاظت محیط زیست خوزستان، مدیریت بحران استانداری و دستگاه‌های متولی امر خوزستان؛ این مهم را به سرانجام برسانند و مردم را از شر دود و محیط زیست را از زبانه‌های بی‌رحم آتش نجات دهند.

مدیر کل محافظت محیط زیست خوزستان در جلسه مدیریت بحران در تاریخ 7 مرداد اظهار می‌کند: دود منتشر شده در آسمان اهواز و برخی شهرستان‌های استان خوزستان مربوط به آتش سوزی در بخش جذابه است.

همچنین وی گفته است: به علت وجود ریزگرد در آسمان آن روز تصاویر ماهواره‌ای واضح نیست اما مسیر و منشاء دود معلوم بوده و مسیر دود از مرز عبور کرده و تا جنوب اهواز رسیده است. دود ناشی از این حریق پس از آن به سمت جنوب شرق اهواز نیز منتقل و کاملا شهرستان اهواز را فرا گرفته است.

لاهیجان‌زاده تصریح کرده است که براساس انفعلات شیمیایی پیش آمده امکان آتش سوزی مجدد در بخش‌های که آتش اطفا شده وجود دارد و این سخن وی گویای تولد بحرانی دیگر در آسمان خوزستان است.

وی اضافه کرده است: باید مجددا تقاضای هواپیمای آب پاش داده شود و عملیات اطفای حریق به طور مداوم در چند شبانه روز استمرار داشته باشد همچنین رفع بحران ایجاد شده درخصوص دود منتشر شده در شهرستان‌های استان تنها مختص به مدیریت بحران و اداره کل محیط زیست خوزستان نیست و این اتفاق در کشور دیگر رخ داده و تمام دستگاه‌ها باید در مهار آتش سوزی کمک کنند.

دود آتش سوزی اینبار در چشم آبادانی‌ها

امروز طبق اعلام رئیس محیط زیست آبادان بوی دودی که در آبادان منتشر شده از هورالعظیم است که در حال گسترش نیز است.

همچنین وی یادآور شده است که با شمالی شدن جریانات هوای منطقه و جهت باد، دود ناشی از آتش سوزی تالاب هورالعظیم به شهرهای آبادان و خرمشهر منتقل می‌شود و اکنون بخش عمده‌ای از شهر را فرا گرفته است.

به دلیل داشتن مرزهای زمینی و آبی بسیار با کشور عراق؛ دود ناشی از حریق هورالعظیم در کشور همسایه در چشم اهالی خوزستان نیز می‌رود و شرایط را برای بیماران تنفسی و گروه‌های سنی حساس ساکن در شهرستان اهواز، آبادان، دشت آزادگان و سایر شهرستان‌های مجاور به تالاب بحرانی‌تر می‌کند.

با توجه به نابسامانی‌های سیاسی عراق در منطقه و نبود امکانات کافی در این کشور همکاری برای کمک به اطفای حریق در منطقه امری طبیعی است همچنین به دلیل شباهت اقلیمی خوزستان و مشترک بودن و گستردگی این تالاب با عراق؛ تاثیرهای زیست محیطی بسیار زیادی را به اقلیم کل تالاب چه در بخش خوزستانی و چه در بخش عراقی آن خواهد گذاشت و کمک برای خاموش کردن آتش به امری لازم تبدیل خواهد شد.

مسئولان و دستگاه‌های خوزستان با رایزنی‌های لازم با کشور عراق باید تلاش خود را برای اطفای حریق مضاعف کنند تا هر چه سریعتر این امر به سرانجام برسد و نگذارند با اهمال و کم کاری همتاهای عراقی خود زبانه‌های آتش هورالعظیم بیشتر شوند و آتش بی‌توجهی هورالعظیم را بخشکاند چرا که دود آتش در چشم هر دو کشور می‌رود.

مسئولان باید توجه داشته باشند که وجود بحران زیست محیطی و آلودگی تازه برای خوزستان به ضرر تمام مردم خوزستان و شرایط خاص جوی و محیط زیستی استان خواهد شد و زخم جدیدی را بر پیکر خسته‌ی خوزستان به وجود می‌آورد.
منبع: تسنیم
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین