کد خبر: ۱۵۹۸۸۷
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۲:۲۳
حتما شما هم اسم قیمه نجفی به گوشتون خورده و شاید هم طعم این غذای خوشمزه عربی را تجربه کردید ولی در این مطلب دستور تهیه این غذای خوشمزه را آماده کردیم که امیدوارم لذت ببرید.
ناطقان: قیمه نجفی در زمره معروف‌ترین نذری‌های عاشورا و محبوب‌ترین غذاهای عراقی‌هاست. هرچند که اسم این غذا قیمه است و با برنج سرو می‌شود اما هیچ شباهتی به خورش قیمه سیب‌زمینی ما ایرانی‌ها ندارد.

قیمهٔ نجفی که با نام‌های قیمهٔ علاچی و قیمهٔ عربی نیز شناخته می‌شود نوعی خورش رایج در شهر نجف و بغداد، کاظمین، کربلا و شهرهای بزرگ کشور عراق است. برای پختن این قیمه، لازم است گوشت و نخود کاملاً آب‌پز شوند. گوشت پخته با استفاده از گوشت‌کوب‌های بزرگ له می‌شود و ادویه‌هایی مانند دارچین، نمک و لیمو عمانی را به همراه رب گوجه فرنگی به نخود در حال پخت و گوشت کوبیده شده اضافه می‌کنند تا غذا کاملا پخته شود.


مواد لازم برای قیمه نجفی :

گوشت گوسفندی بدون استخوان ۲۵۰ گرم

نخود۱۵۰ گرم

پیاز متوسط ۱ عدد

رب گوجه فرنگی ۳ قاشق غذاخوری

زعفران آب زده۵ قاشق غذاخوری

کره۵۰ گرم

دارچین به میزان لازم

زردچوبه به میزان لازم

نمک و فلفل به میزان لازم

طرز تهیه قیمه نجفی :

گوشت را به همراه پیاز نمک و فلفل وکمی زردچوبه کاملاً پخته تا کم آب شود. برای بهتر له شدن گوشت می توانید از زودپز استفاده نمایید. نخود را حداقل ۱۲ ساعت خیسانده و کاملاً پخته و به گوشت کم آب شده اضافه کرده تا کامل جا افتاده شود. رب را در کره تفت داده سپس به مواد گوشتی اضافه نمک و فلفل را اندازه کرده به همراه دارچین وزعفران دم کرده اضافه و با گوشت کوب کوبیده (مانند گوشت کوبیده).

این خورش را می توان با برنج سفید سرو کرد.

نکاتی برای تهیه قیمه نجفی :

این غذا پس از پخت کامل باید له له و یک دست شود.
می توانید با گرد لیمو کمی چاشنی آن را اضافه نمایید.

اطلاعات دقیق تر:

برای آماده کردن این غذا باید از شب قبل، نخود را حداقل به مدت 24 ساعت با آب جوش خیس کنید و حداقل 3 بار آب آن را دور بریزید. سپس، گوشت و نخود را همراه 1 پیاز خام متوسط و خردشده، بپزید. هنگامی که نخود و گوشت در حال پختن بودند، 1 پیاز درشت را خلالی خرد و با 2 قاشق روغن سرخ‌کردنی، سرخ کنید. بعد از طلایی شدن پیازها، نمک، فلفل و زردچوبه را حدود 20 ثانیه در پیاز تفت دهید. حالا رب گوجه‌فرنگی را اضافه کنید و 2 دقیقه دیگر به تفت دادن خود ادامه دهید. حدود 5 قاشق غذاخوری آب به این مخلوط اضافه کنید و 3 دقیقه دیگر این مواد را با هم تفت دهید تا هم رنگ رب باز شود و هم آب، تبخیر! این مخلوط را از روی حرارت بردارید و سپس، زعفران دم‌کرده را داخل آن بریزید. مایه را کنار بگذارید و سراغ گوشت و نخودی که پخته است، بروید. گوشت و نخود را آبکش کنید و آب صاف آن را داخل قابلمه کنار بگذارید. گوشت و نخود را تا حدی که مایه گوشتی‌تان کش بیاید و دیگر هیچ نخود درسته‌ای داخل آن باقی نماند، بکوبید. این مایه گوشتی را به سس خود اضافه کنید و ظرف آن را روی حرارت بگذارید. کم‌کم آب گوشت را به قیمه خود اضافه کنید و آن را هم بزنید تا خورشتان در نهایت، کمی شل‌تر از گوشت‌کوبیده و سفت‌تر از قیمه شود. 2 دقیقه قبل از خاموش کردن حرارت، هل دم‌کرده و پودر دارچین را هم با سایر مواد ترکیب کنید و با هم زدن مداوم، اجازه دهید طعم تمام مواد با هم آمیخته شود.

دستور آشپزی این هفته به طرز تهیه غذای نذری کشور همسایه‌مان، عراق، اختصاص دارد. زائرانی که تجربه کربلا رفتن در ماه محرم و صفر را داشته‌اند، حتما غذای نذری مخصوص این ایام که همان قیمه نجفی باشد را خورده‌اند و می‌دانند که این غذا، هرچند ظاهری شبیه قیمه ما ایرانی‌ها ندارد، اما طعمش به قیمه ما نزدیک است و عطر خوشی دارد. قیمه نجفی برخلاف قیمه ما ایرانی‌ها، کمتر شبیه خورش و بیشتر شبیه گوشت‌کوبیده است. عطر و طعم خاص این غذا، آن را میهمان «دستور آشپزی» این هفته کرده تا اگر کسی قصد دارد محرم امسال، نذری متفاوتی به عزاداران بدهد، با طرز تهیه آن آشنا شود.

مقدار کالری این غذا

مجموع مواد غذایی یادشده 950 کیلوکالری دارند و در صورت تقسیم آن میان 4 نفر، به هر یک 237 کالری انرژی خواهد رسید. از آنجایی که این غذا با برنج خورده می‌شود، به ازای هر 5 قاشق غذاخوری برنج80 کیلوکالری دیگر نیز به عدد یادشده اضافه خواهد شد.

همراهان این غذا

این غذا می‌تواند همراه زرشک‌پلو، سبزی خوردن و دوغ خنک سرو شود. اگر نگران بو گرفتن دهانتان نیستید، همراه کردن این غذا با پیاز خام هم طعم متفاوت و جذابی به آن می‌دهد. قیمه نجفی برخلاف قیمه ایرانی، لیمو عمانی ندارد بنابراین می‌توانید هنگام سرو، کمی آب لیموی تازه هم روی خورش خود بچکانید تا تجربه طعم نزدیک‌تری به قیمه خودمان را داشته باشید. اگر می‌خواهید این غذا را با نان سرو کنید، نان سنگک بهترین همراه آن از نظر طعم است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین