کد خبر: ۱۶۰۰۱۱
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۰
پارسیون درد در اطراف گوش، فک و سر و گردن را از علائم دندان قروچه دانست و درباره علل و درمان آن توضیحاتی داد.
ناطقان: محمد پارسیون جراح و دندان پزشک درباره دندان قروچه  یا براکسیسم گفت: دندان قروچه عادت ساییدن دندان ها روی همدیگر است و چون این اتفاق بیشتر در خواب می افتد، فرد از آن خبر ندارد.
آسیب هایی که دندان قروچه ایجاد می کند

پارسیون در باره عوارض ناشی از این رفتار غیر طبیعی گفت: دندان قروچه باعث ساییدگی، حساسیت یا شکستگی و آسیب دیدن مینای دندان شده و نیاز به درمان و ترمیم آنها را ایجاد می کند.

وی اظهار کرد: ممکن است به دلیل فشار و ساییدگی دندان ها، به مرور زمان لثه ها و استخوان های حمایت کننده دندان  تحلیل رفته و با از بین رفتن آنها، دندان ها لق و آسیب پذیر شوند و از این رو زمینه بروز بیماری هایی دیگر برای فرد ایجاد شود.

پارسیون افزود: فشارهای حاصل از دندان قروچه به عضلات فک و سر و گردن منتقل شده و با عوارضی چون سردردهای شدید، آسیب به مفصل فک و علائم خستگی در این نواحی همراه شود.
علل ایجاد دندان قروچه

این جراج و دندان پزشک با اشاره به استرس و اضطراب به عنوان مهم ترین علت این بیماری، گفت:  تنش های عصبی و آسیب های روحی و روانی نیز ممکن است به صورت دندان قروچه خود را نشان دهند.

وی افزود: علت دیگر دندان قروچه، مشکلات دندانی است؛ وقتی فرد دندان هایش به طور صحیح روی هم قرار نگیرد (افتادن زودتر از موعد یک دندان یا وجود یک دندان اضافی در دهان)، شرایط بروز دندان قروچه ایجاد می شود.

وی اظهار کرد: معمولا انگل های گوارشی علت ایجاد دندان قروچه در کودکان است، بعضی از کرم های گوارشی می توانند در بچه ها موجب بروز دندان قروچه شوند.

علائم دندان قروچه

این جراح و دندان پزشک در ادامه گفت: چون این حالت در خواب اتفاق می افتد فرد از آن خبر نداشته و تنها اطرافیان صدای ساییدگی دندان ها را می شنوند، اما درد در اطراف گوش، فک، سر و گردن، دردهای عضلانی، خستگی و کوفتگی علائمی است که فرد بعد از بیدار شدن از خواب با آن مواجه می شود.
روش های درمانی دندان قروچه

پارسیون با اشاره با عدم نیاز به دارو در مراحل اولیه و ابتدایی تشخیص این بیماری گفت: این مشکل در کودکان با افزایش سن برطرف می شود، اما در میانسالان و افرادی که دندان قروچه در آن ها تداوم پیدا می کند نیاز به درمان است.

وی افزود: در موارد پیشرفته دندان قروچه، دندان پزشک داروهای شل کننده عضلات یا آرام بخش تجویز می کند.

پارسیون اظهار کرد: یکی از درمان های محافظتی دندان قروچه ساختن یک پروتز محافظ شب است که فرد شب ها آن را داخل دهان قرار می دهد تا از ساییده شدن دندان ها جلوگیری شود.


این جراح و دندان پزشک گفت: ماساژ عضلات ناحیه سر، صورت و فک، همچنین گرم کردن عضلات این ناحیه با کمپرس آب گرم بسیار مفید بوده و احتمال بروز دندان قروچه در هنگام خواب را کاهش می دهد.

وی افزود: مشاوره های پزشکی و روان درمانی هم از دیگر درمان های دندان قروچه است؛ زیرا با حل شدن مشکلات روحی و روانی دندان قروچه هم به مرور درمان می شود.

پارسیون بیان کرد: در افرادی که به جویدن های غیر طبیعی عادت دارند (مداد یا خودکار را گاز می گیرند یا زیاد آدامس می جوند) احتمال بروز دندان قروچه افزایش می یابد پس باید این عادت را ترک کنند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین