کد خبر: ۱۶۰۰۲۰
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۸
تولید بنزین در ایران روی مدار ثبات در حرکت است و بررسی جدیدترین اخبار نشان می‌دهد به زودی شاهد افزایش تولید بنزین خواهیم بود. با این حال همچنان بوی کمبود بنزین سوپر در برخی جایگاه‌های سوخت به مشام می‌رسد که گفته شده این مشکل نیز به‌زودی برطرف خواهد شد.
ناطقان: نگرانی‌ها درمورد تامین بنزین مورد نیاز کشور با تکمیل فازهای پالایشگاه ستاره خلیج فارس نسبت به سال‌های گذشته کم‌رنگ شده و با خبر آغاز عملیات احداث فاز ۴ این پالایشگاه می‌توان گفت تامین بنزین یکی از مواردی است که در زمان تحریم هم با مشکل مواجه نخواهد شد.

به طور کلی پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس با تولید روزانه ۲۷.۵ میلیون لیتر بنزین، نزدیک به ۳۰ درصد نیاز کشور در این زمینه را تأمین می‌کند. بر اساس آخرین آمار منتشرشده، تولید روزانه بنزین کشور ۹۳ میلیون لیتر در روز است و چندی پیش علیرضا صادق آبادی، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی از تولید ۱۰۰ میلیون لیتر بنزین در کشور تا اذرماه خبر داد و  گفت: ٨٠ میلیون لیتر از ١٠٠میلیون لیتر طبق استاندارد یورو ٤ و یورو ٥ است.

کمبود بنزین سوپر در جایگاه‌ها

هرچند در زمینه تامین بنزین کشور مشکلی وجود ندارد اما حدود سه ماه است که شاهد کمبود بنزین سوپر در برخی جایگاه‌های سراسر کشور بودیم که علل مختلفی برای این کمبود لیست شد. گاهی گفته شد علت این موضوع قطع واردات بنزین سوپر به دلیل خودکفایی کشور در تولید این بنزین است و گاهی علت کمبود بنزین سوپر تعمیرات پالایشگاه شازند اعلام شد. گاهی گفته شد به دلیل تعمیر خط لوله انتقال بنزین سوپر با تاخیر مواجه شده است و گاهی اخباری هم منتشر شد مبنی بر اینکه وزارت نفت درحال ذخیره سازی بنزین برای زمان تحریم است و اولویت اول کشور تامین بنزین معمولی مردم است.

در هر صورت کمبود بنزنی سوپر در برخی از جایگاه‌ها توسط وزیر نفت هم تایید شد. بیژن زنگنه در این مورد گفت: ما در کشور مشکل کمبود بنزین نداریم اما ممکن است بنزین سوپر در یک جایگاهی کم باشد.

هرچند به نظر می‌رسد قرار است این مشکل با آغاز فصل پاییز و اتمام سفرهای تابستانی مردم برطرف شود. زیرا آنطور که سخنگوی کمیسیون انرژی اعلام کرده است از ابتدای مهرماه عرضه مجدد بنزین سوپر در جایگاه های سوخت آغاز می شود. شنیده‌ها حاکی از آن است که مجلس قصد دارد اگر عرضه بنزین سوپر آغاز نشد از شرکت ملی پالایش و پخش در این باره سؤال کند.

آمار مصرف بنزین در ایران

هرچقدر کفه ترازوی تولید بنزین در کشور سنگین شود، کفه مصرف سنگین‌تر می‌شود. البته شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی که میزان مصرف بنزین در کشور را به صورت ماهیانه اعلام می‌کرد این ماه از اعلام آن خودداری کرد. با این حال آخرین آماری که در این زمینه موجود است می‌گوید مصرف بنزین در تیرماه به مرز سه میلیارد لیتر رسیده است. بر این اساس ایرانی‌ها در تیرماه دو میلیارد و ۸۴۰ میلیون لیتر بنزین سوزاندند. مصرف بنزین از ابتدا تا انتهای تیرماه در سال جاری ۹۱ میلیون و ۷۰۰ هزار لیتر بوده که  نسبت به مدت مشابه سال گذشته (۸۴ میلیون و ۵۰۰ هزار لیتر)  ۸.۵ درصد رشد داشته است.

پیش از این به طور متوسط روزانه ٣.٥میلیون لیتر بنزین سوپر در کشور توزیع می‌شد که این میزان ممکن بود با توجه به شرایط به ٣.٣ یا ٣.٧برسد. بنابراین میزان مصرف بنزنی سوپر در کشور بین سه تا چهار لیتر در روز است.

منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین