کد خبر: ۱۶۰۱۵۸
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۴
پلیس هند و رهبران برخی احزاب سیاسی که در مناطق مسلمان نشین از نفوذ زیادی برخوردارند، مسلمانان را از قمه زنی در دهه اول ماه محرم منع کردند.
ناطقان: به نقل از رسانه های هند در روز پنجشنبه، پلیس در ایالت های مختلف هند اعلام کرد که با هدف حفظ آرامش مردم در شهرهای مختلف از تمام نیروهای خود برای حصول اطمینان از اینکه قمه زنی در ملا عام و در مقابل چشمان همگان انجام نخواهد شد به کار خواهد گرفت.

پلیس در اطلاعیه های مختلف توضیح داد که این تصمیم بر اساس سیاست کلی این نیرو برای حفظ امنیت اجتماعی در جریان برگزاری مناسبت های مذهبی و ملی تمامی مذاهب موجود در هند اتخاذ شده است.

پلیس تاکید کرد همین سیاست های حفاظتی درباره دست اندرکاران یک جشنواره متعلق به دین هندو موسوم به گانش که همزمان با دهه محرم برگزار می شود، اعمال می شود.

پلیس به دست اندرکاران هر دو نوع مراسم که توسط هندوها و مسلمانان برگزاری می شود، رهنمودهایی درباره حفظ نظم و خودداری از نمایش هر نوع سلاح سرد در ملا عام ارائه کرده است.
ماه محرم و مراسم مذهبی مربوط به دهه اول آن از سه شنبه شب در سراسر هند آغاز شد.

در طول این ایام دسته های عزاداری برای گرامیداشت شهادت امام حسین (ع) و یارانش در محلات به راه می افتند. شیعیان چندین مراسم عزاداری در محرم به خصوص شب های هشتم تا دهم برگزار می کنند.

دیروز رهبران حزب تی ام سی هند و اعضای پارلمان به خصوص در ایالات مسلمان نشین از شیعیان خواستند از قمه زنی در مراسم عزاداری محرم خودداری کنند.

چند تن از نمایندگان پارلمان هند با رهبران جامعه اقلیت در کلکته ملاقات و از آنها خواستند که در برنامه ریزی های خود تجدید نظر کنند تا احساسات کسانی که در این مراسم مشارکت ندارند اما نظاره گر آن هستند ، جریحه دار نشود.

ادریس عضو حزب لک صبحا و عضو پارلمان در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: ما به برادران مسلمانمان می گوییم که در محرم عزاداری کنند نه قمه زنی. اسلام این را قبول ندارد.

وی افزود مردم باید به روح شریعت احترام بگذارند. وی اخطار داد که برخی احزاب سیاسی افراطی با بهره گیری از این رفتار درصدد صدمه زدن به مسلمانان است.

این عضو حزب لک صبحا یادآور شد که سال گذشته یک وزیر هند مذهب که از نمادهای اتحاد ادیان در هند است از هندوها خواست تا انجام مراسم دورگا پوجا را که با نمایش سلاح همراه بود، متوقف کنند.

این رهبر سیاسی مسلمان افزود: محرم باید به گونه ای باشد که مردم از آن لذت ببرند.

وی تاکید کرد : هیچ دلیلی برای قمه زنی و استفاده از شمشیر در محرم وجود ندارد. اسلام دینی خالص است که به جهانیان پیام های خوب میفرستد.

مولانا شفیق قاسمی امام جماعت مسجد ناخدای کلکته نیز در همین رابطه گفت: قمه زنی هیچ ربطی به اسلام ندارد و شریعت شدیدا با آن مخالف است.
منبع: ایرنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین