کد خبر: ۱۶۰۲۸۲
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۷
یک مقام آلمانی گفت که کشورش به همراه شرکای اروپایی می‌کوشند تا سیستمی برای پرداخت به ایران پس از اعمال تحریم‌های آمریکا ایجاد کنند.
ناطقان: یکی از سخنگویان وزارت اقتصاد آلمان امروز جمعه گفت که کشورش در حال بررسی سیستم پرداختی به ایران است که به این وسیله ضمن تبادلات بازرگانی توافق هسته‌ای با این کشور هم حفظ شود.

بنابر گزارش خبرگزاری رویترز، این مقام آلمانی در جریان کنفرانسی خبری گفت: «آلمان و شرکای اروپایی‌اش در حال بررسی ایجاد ساختار پرداخت به ایران هستند که امکان رابطه بازرگانی با ایران را پس از اعمال تحریم‌ها فراهم می‌کند.»

وی افزود: «همانطور که شما می‌دانید موضوع امنیت در روند پردازش معاملات هدف اصلی اتحادیه اروپا و دولت آلمان است و (به این منظور) همه گزینه‌ها در نظر گرفته شده‌اند.»

امروز همچنین نشریه آلمانی اشپیگل اعلام کرد که اتحادیه اروپا در تازه‌ترین اقدام به منظور دور زدن تحریم‌های آمریکا قصد دارد تا  نهاد مالی مستقل تاسیس کند.

از این رو «اولاف شولتس» و همتایان انگلیسی و فرانسوی وی در تلاش هستند که شرکت‌های اروپایی را از عواقب ناشی از این تحریم‌ها در امان نگه دارند. آنها می‌خواهند تا اول نوامبر یک موسسه مالی  تاسیس کنند که تنها وظیفه آن  دور زدن کانال‌های مالی معمول و پرداخت برای معاملات بازرگانی با تهران باشد.

قرار است این موسسه جدید بانک نباشد بلکه در قالب حقوقی، مستقل فعالیت کند. چنین ایده‌ای که به ابتکار عمل فرانسه پیگیری می‌شود این مزیت را دارد که نیازمند سرمایه و یا بودجه عمومی نیست. همچنین چنین تاسیساتی باید در اختیار تمامی کشورهای عضو اتحادیه اروپا قرار گیرد. سه وزیر اروپایی چنین نهادی را به عنوان عاملی برای حفظ حاکمیت اتحادیه اروپا ارزیابی کرده‌اند.

علاوه بر اینها، این سه کشور در نظر دارند که بر خلاف آمریکا همچنان به توافق هسته‌ای با ایران (برجام) پایبند بمانند و به دادوستد با تهران ادامه دهند. شولتس تاکنون چندین بار با همتایان اروپایی خود دیدار کرده است که یکی از این دیدارها در اواسط جولای گذشته و در حاشیه نشست وزرای دارایی گروه ۲۰  در بوینس‌آیرس بوده است. دولت ایتالیا هم ابراز تمایل کرده است که به همراه این سه‌کشور در تاسیس نهاد یاد شده همکاری کند.

از اول ماه نوامبر دولت آمریکا قصد دارد تا تحریم‌های جدید علیه ایران را اجرایی کند که این اقدام مانع از روابط بازرگانی میان اتحادیه اروپا و ایران خواهد شد. از این رو آلمان و دیگر کشورهای اروپایی تلاش می‌کنند تا نگذارند چنین وضعیتی به وجود آید.
منبع: فارس
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین