کد خبر: ۱۶۰۵۰۱
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۷
وی افزود: موارد دیگری هم در این میان وجود دارد که بیانگر شکل‌گیری بزرگ‌ترین توده رانتی کشور پیرامون پتروشیمی‌ها است. اخیرا نیز موضوع عدم ورود ارز پتروشیمی‌ها به بازار دوم مورد تذکر رییس‌جمهور قرار گرفت.
ناطقان: امیر خجسته رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس شورای اسلامی، در واکنش به احتمال خروج صنایع پتروشیمی از بورس، بزرگترین منبع رانت در کشور را اتفاقات پیرامون صنایع پتروشیمی در کشور توصیف کرد و خواستار انجام تحقیق و تفحص فوری شد و گفت: پس از ایجاد بورس کالا برای مدیریت منابع ارزی و الزام ورود صنایع به این بورس اکنون صنایع پتروشیمی به دنبال خروج از آن هستند تا به نحوی از زیر بار حداقل شفافیت‌ها برعملکرد مالی خود شانه خالی کنند. لذا با توجه به سهم کلان تعریف شده از پتروشیمی در بورس لازم است در مورد نحوه عملکرد آن تحقیق و تفحص شکل گیرد.



او ادامه داد: باید مشخص شود محصولات پتروشیمی‌ها و صنایع اولیه کشور دقیقا در دستان چه کسانی قرار گرفته است که امروز صنایع کوچک و پایین دستی با کمبود مواد روبه رو شده‌اند. مسئولان به صورت مستمر از نقش اخلالگر دلالان در این بازار می‌گویند بنابراین باید موضوع شفاف شود که این افراد چه کسانی هستند. بدون شک این افراد از شهروندان عادی نیستند و باید از طریق تحقیق و تفحص ماهیت آن‌ها مشخص شود.

 

عضو هیئت رئیسه کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی با انتقاد از شکل گیری بزرگترین منابع رانتی کشور پیرامون پتروشیمی‌ها، این مسئله را ناشی از عدم نظارت توصیف کرد و گفت: متاسفانه پتروشیمی‌ها در برهه‌های مختلف زمان با بهانه خدمت به کشور و دور زدن تحریم‌ها از انواع منابع رانتی استفاده می کنند و اکنون حتی قادر یا مایل به عرضه مواد لازم برای تهیه کیسه‌های پلاستیکی نیستند.

 

امیر خجسته تاکید کرد: این شرکت‌های خصولتی تبدیل به معضل بزرگی برای اقتصاد کشور شده‌اند و گویا به هیچ نهاد و فردی پاسخگو نیستند. آنها ارز دولتی بر مبنای قیمتی 3800 تومان برای تهیه خوراک می‌گیرند اما حاضر به عرضه بخشی از درآمدهای خود برای بهبود وضع بازار نیستند. شرکت های پتروشیمی 30 هزار میلیارد تومان و حق استفاده رایگان از آب و برق را در اختیار دارند اما حاضر به انجام حداقل تمهیدات محیط زیستی برای مردم منطقه نیستند.

 

او در ادامه گفت: موارد دیگری هم در این میان وجود دارد که بیانگر شکل‌گیری بزرگ‌ترین توده رانتی کشور پیرامون پتروشیمی‌ها است. اخیرا نیز موضوع عدم ورود ارز پتروشیمی‌ها به بازار دوم مورد تذکر رییس‌جمهور قرار گرفت.


منبع:  «اعتمادآنلاین»
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین