کد خبر: ۱۶۰۵۰۹
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۰
رئیس سازمان حج و زیارت با اعلام اینکه شرایط عربستان برای عمره مهیا نیست، از ادامه مذاکرات ایران با عربستان برای برگزاری حج ۹۸ خبر داد.
ناطقان: حمید محمدی در نشست خبری که همزمان با پایان موسم حج ۹۷ پیش از ظهر امروز 25 شهریور ماه برگزار شد، درباره سرانجام عمره با توجه به پیش‌نویسی که ایران به عربستان داده است، اظهار کرد: نمی‌توان حج را با عمره مقایسه کرد. حج فریضه واجب است که باید انجام شود. ما در حج نگرانی‌هایی داشتیم که در مذاکرات طولانی با عربستان به نتیجه رسیدیم، سعودی‌ها دو سال است که بندهای مورد توافق از جمله تامین امنیت، عزت و کرامت زائران را اجرا می‌کنند.

وی یادآور شد: رابطه دوجانبه‌ای بین ایران و عربستان وجود ندارد که این مسئله به نتیجه رساندن عمره را سخت می‌کند هر چند که هنوز نمی‌توان با قطعیت درباره سرانجام عمره سخن گفت اما شرایط حال عربستان برای اعزام زائران ایرانی به عمره مهیا  نیست.

وی افزود: ایران برای اطمینان پیدا کردن از تحقق مطالبات خود به ویژه در حوزه کنسولی و تامین امنیت زائران در عربستان امسال همزمان با حج پیش‌نویس عمره را به سعودی‌ها تحویل داد اما اگر این کشور ساز و کاری را مشخص نکند، نمی‌توان عمره را اجرا کرد.

وی در پاسخ به سوال ایسنا در باره وضعیت حج ۹۸ و قیمت آن با توجه به نوسانات زیاد ارز گفت: مذاکرات حج طبق روال عادی در دی ماه انجام می‌شود برنامه‌ریزی‌های حج ۹۸ از حالا آغاز شده اما عملیات اجرایی آن به نتیجه مذاکره با عربستان و امضای توافقنامه با آن منوط است.

او با بیان اینکه نوسانات ارز تفاوت فاحشی را در قیمت حج آینده ایجاد خواهد کرد، گفت: هر حاجی به طور میانگین ۳۳۰۰ تا ۳۵۰۰ دلار هزینه ارزی در سفر حج دارد. امسال با توجه به تامین ارز مورد نیاز حج در اسفندماه به نرخ ۳۹۰۰ تومان قیمت حج افزایش زیادی نداشت اما اگر سال آینده با همین نوسانات و به نرخ ارز ثانویه قیمت‌ها محاسبه شود، تفاوت زیادی را شاهد خواهیم بود، البته باید منتظر بمانیم ببینیم چه عددی در بازار ثانویه تعیین می‌شود.

رئیس سازمان حج و زیارت همچنین در پاسخ به سوال دیگر ایسنا درباره سرنوشت ۱۱ تن از زائران شهید فاجعه منا که همچنان مجهول‌الهویه در عربستان هستند، توضیح داد: امسال ۱۱ تن از خانواده‌های شهدای منا همزمان با موسم حج برای انجام آزمایش DNA به عربستان اعزام شدند. متاسفانه دولت این کشور از ابتدای ماه محرم تعطیل است بنابراین اعلام نتیجه این آزمایش‌ها را به پس از تعطیلات موکول کرده‌اند.

محمدی افزود: البته عده‌ای از خانواده این شهدا حج گذشته نیز به عربستان اعزام شدند اما برای اطمینان خاطر و انجام دوباره آزمایش‌ها نفر دومی از آن خانواده امسال نیز اعزام شد.

به گفته او همچنان ۱۱ تن از زائران ایرانی فاجعه منا، مجهول‌الهویه در عربستان به خاک سپرده شده‌اند.

وی با اشاره به پیگیری پرونده‌های منا و مسجدالحرام در مذاکره‌های متعدد با مسئولان عربستان گفت: پاسخ سعودی‌ها همچنان مثل گذشته است. درباره منا می‌گویند کمیته‌ای که تشکیل شده باید به نتیجه برسد و اعلام کردند موضوع (غرامت)  مسجدالحرام در حال اجراست.

محمدی در ادامه این نشست درباره هزینه سفر اربعین با توجه به اختلافات ارزی اظهار کرد: قرار شده با هماهنگی ستاد اربعین و بانک مرکزی ارز مورد نیاز ویزای عراق (به قیمت ۴۱ دلار) از طریق سامانه نیما تامین شود.

به گزارش ایسنا، در حال حاضر نرخ این ارز حدود ۹۰۰۰ تومان برای هر دلار در سامانه نیما تعیین شده که به طور کل قیمت امروز هر ویزا بیش از ۳۶۰ هزار تومان می‌شود.

محمدی همچنین در پاسخ به سوال ایسنا درباره اینکه با توجه به اینکه شکل محاسبه روزانه ارز با در نظر گرفتن نرخ بازار ثانویه قیمت‌ها هر روز تغییر کند، گفت: هر قیمتی که این سامانه اعلام کند ما بر آن اساس نرخ ویزا را اعلام خواهیم کرد. سامانه «سماح» که برای ثبت نام سفر اربعین طراحی شده روی این سیستم تنظیم شده و مشکلی برای محاسبات وجود ندارد.

به گفته او ثبت نام سفر اربعین به زودی انجام خواهد شد.

رئیس سازمان حج و زیارت درباره برگزاری دوباره سفرهای سوریه نیز اظهار کرد: مدتی است این موضوع مطرح شده ما هم مترصد فرصتی هستیم. اما مبنای اعزام تامین امنیت است، باید در این زمینه اطمینان کامل پیدا کنیم. هر وقت اعتماد نسبت به تامین امنیت ایجاد شد، این شرایط را برقرار می‌کنیم.

منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین