کد خبر: ۱۶۰۵۷۲
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۲
مدیرکل کمیسیون پزشکی بنیاد شهید و امور ایثارگران با تشریح فرآیندهای افزایش درصد جانبازی در کمیسیون‌های تخصصی بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: با سازوکارهای طراحی‌شده اعمال‌نفوذ برای افزایش درصد جانبازی بدون ارائه مدارک و مستندات قانونی امکان‌پذیر نیست.
ناطقان: غلامرضا طائبی مدیرکل کمیسیون پزشکی بنیاد امروز یکشنبه در نشست خبری با خبرنگاران، در خصوص امکان افزایش درصد جانبازی در کمیسیون‌های تخصصی بنیاد گفت: در آیین‌نامه کمیسیون‌های پزشکی بنیاد برای افزایش درصد جانبازی دو روش وجود دارد که در روش اول جانباز احساس می‌کند که مجروحیت جدیدی به او اضافه‌شده است و در نتیجه درصد جانبازی وی افزایش‌یافته است به‌عنوان نمونه درگذشته ترکش در بدنش وجود داشته و هم‌اکنون دچار مجروحیت شیمیایی نیز شده است بر این اساس جانباز مدارک پزشکی جدید خود را ارائه می‌کند و در کمیسیون احراز موردبررسی قرار می‌گیرد و در صورت تأیید موضوع به‌عنوان ناحیه جدید جانبازی به کمیسیون پزشکی برای تعیین درصد اعلام می‌شود.

وی در مورد روش دوم افزایش درصد جانبازی افزود: ممکن است جانباز پس از مدت‌ها احساس کند که عوارض مجروحیت وی افزایش‌یافته به‌عنوان نمونه شیمیایی بوده ولی ریه‌اش درگذشته بهتر عمل می‌کرده و اکنون وضعیت بدتری پیداکرده و یا شرایط چشمانش به دلیل عوارض ناشی از جنگ بدتر شده است که در این صورت جانباز با مراجعه به بنیاد استان مدارک خود را تکمیل کرده و درصد جانبازی با نظر پزشکان و کمیسیون افزایش پیداکرده و یا ثابت خواهد ماند.

طائبی در روش دیگر افزایش درصد جانبازی به اعزام تیم‌های تخصصی کمیسیون پزشکی بنیاد به استان‌ها اشاره کرد و گفت: در برخی زمان‌ها کمیسیون برای افزایش درصد جانبازی، طرح غربالگری را در استان‌ها پیگیری می‌کند به این صورت که جانبازان با ضایعه‌ای خاص در هر استان شناسایی‌شده و پس از معاینه نسبت به افزایش درصد جانبازی آنها تصمیم گرفته می‌شود، افرادی که کمیسیون‌های پزشکی بنیاد به آنها مراجعه و مورد معاینه قرار می‌دهد احتمال افزایش درصد جانبازی‌شان بیشتر خواهد بود، زیرا همیشه جانبازان برای افزایش درصد مراجعه نمی‌کنند بلکه به دلیل نیازهایی که برای تأمین آنها در قانون به درصد جانبازی تأکید شده است به کمیسیون‌ها مراجعه می‌کنند.

وی ادامه داد: ممکن است به دلیل تغییر قوانین مراجعه جانبازان برای افزایش درصد جانبازی افزایش یابد که البته بسیاری از موارد این افزایش مورد تأیید قرار نمی‌گیرد به‌عنوان‌مثال در سال گذشته 33 هزار پرونده افزایش درصد جانبازی به کمسیون‌های پزشکی ارجاع داده شد که تنها 30 درصد آنها به افزایش درصد منجر شد و بقیه آرا ثابت ماند ولی زمانی که کمیسیون‌های تخصصی پزشکی بنیاد به استان‌ها مراجعه و غربالگری می‌کنند احتمال افزایش درصد جانبازی بیشتر خواهد بود.

طائبی تعیین درصد جانبازی را منوط به ارائه مدارک عوارض حاصل از حضور در جنگ تحمیلی اعلام کرد و بیماری‌های عمومی را غیرمرتبط با موضوع تعیین درصد دانست و گفت: حوادثی که در راستای مأموریت‌های ستاد کل نیروهای مسلح تعریف‌شده و بنیاد آنها را پذیرفته و در آیین‌نامه کمیسیون پزشکی وجود دارد به دریافت درصد جانبازی منجر می‌شود و جانبازان باید با مراجعه به بیمارستان‌ها و یا پزشک مشاور بنیاد در کلینیک‌ها مدارک خود را تکمیل کنند و کمسیون‌های پزشکی تنها وظیفه بررسی این مدارک را به عهده‌دارند.

مدیرکل کمیسیون پزشکی بنیاد با بیان اینکه امکان نفوذ در کمیسیون‌های پزشکی بنیاد وجود ندارد، اظهار داشت: کمیسیون پزشکی بنیاد یک گروه تخصصی است و اعمال‌نظر برای افزایش درصد جانبازی بدون ارائه مدارک و مستندات قانونی امکان‌پذیر نیست و سیستم به‌گونه‌ای طراحی‌شده که احتمال نفوذ وجود ندارد، متخصصین کمیسیون در استخدام بنیاد نبوده و از دانشگاه‌های شهید بهشتی، علوم پزشکی ارتش و بقیه الله سپاه هستند و در راستای ادای دین و خدمت به ایثارگران، پرونده‌ها را در استان‌ها بررسی می‌کنند و هیچ‌کس قدرت اعمال‌نظر و نفوذ در آرای آنها را ندارد و نظارت همه‌جانبه نیز از تشکیل پرونده در یگان نظامی تا ابلاغ رأی انجام می‌شود.

وی در تشریح فرایند درخواست افزایش درصد جانبازی افزود: مراجعه جانبازان برای اعلام درخواست افزایش درصد ابتدا به کمیسیون‌های پزشکی استان و شهرستان صورت می‌گیرد و این درخواست در سیستم سجایا ثبت می شود و وجود اصل مدارک برای بررسی پرونده ضروری است.

طائبی با اشاره به آیین‌نامه کمیسیون پزشکی بنیاد خاطرنشان کرد: در این آیین‌نامه تمامی مجروحیت‌ها با جزئیات کامل قیدشده و نزدیک به 1500هزار کد وجود دارد و با در نظر گرفتن آیین نامه های حق پرستاری و حالت اشتغال حدود 2000 کد تعریف می شود که هر متخصصی برای رأی یکی از کدها را باید قید کند و مدارک پزشکی آن کد نیز باید در پرونده موجود باشد.

مدیرکل کمیسیون پزشکی بنیاد با تأکید بر اینکه این کمیسیون هر نوع سفارش، نفوذ و اعمال‌نظر خارج از ضوابط پزشکی را تکذیب می‌کند، اظهار داشت: در دو دوره مسئولیت اخیر در این کمیسیون فردی برای افزایش درصد جانبازی و تسریع در پرونده سفارش نشده و اگر مدارک در پرونده تکمیل نباشد امکان صدور رأی افزایش درصد وجود ندارد. سازمان بازرسی کل کشور نیز هر 3 تا 4 سال، در کمیسیون حضور یافته و بررسی پرونده‌ها به‌ویژه پرونده‌های مسئولان و مدیران را در اولویت قرار می‌دهد.

طائبی در خصوص پرونده رییس فدراسیون فوتبال در زمینه درصد جانبازی تصریح کرد: سال 1385، آقای تاج 45 درصد جانبازی دریافت کردند و بعدازآن هیچ‌گونه مراجعه‌ای و درخواستی از سوی وی در سیستم سجایا ثبت‌نشده است، هر فردی به‌عنوان جانباز حق دارد با توجه به گذشت زمان درخواست خود را ثبت کند و پرونده‌اش برای افزایش درصد جانبازی مجدداً بررسی شود و ایشان به‌عنوان بسیجی مجروحیتشان سال 1385 در سامانه ثبت شد و اگر مجدداً درخواست خود را ثبت کنند بررسی خواهد شد.

وی با اشاره به وجود حدود 600 هزار جانباز در کشور گفت: در پرونده‌های کمیسیون پزشکی بنیاد بانک مدیران جانباز وجود ندارد، از ائمه جمعه تا وزرا و نمایندگان مجلس و هر مسئولی بدون عنوان حقوقی درصد جانبازی‌اش در پرونده مشخص‌شده و تنها با عناوین حقیقی شناخته می‌شوند.

وی در خصوص شائبه‌هایی مبنی بر این‌که برخی مدیران بازنشسته جانباز برای این‌که مشمول طرح عدم اشتغال افراد بازنشسته نشوند به دنبال افزایش درصد جانبازی هستند گفت: از زمانی که قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان در دستگاه‌های اجرایی به تصویب رسید هیچ پرونده جدیدی برای افزایش درصد جانبازی به ما ارجاع نشده و هیچ فردی از مدیران فعلی درخواستی در این خصوص ارائه نداده است.

طائبی بابیان این‌که برای درصد جانبازان بالای 50 درصد شورای عالی پزشکی با حضور تعدادی از پزشکان متخصص تصمیم‌گیری می‌کند، گفت: پرونده افراد متقاضی در این شورا بررسی می‌شود و پس از تأیید نهایی، شورا مهر تأیید برای درصد بالای 50 درصد را ثبت خواهد کرد.

رییس کمیسیون پزشکی بنیاد در خصوص احتمال کاهش درصد جانبازی پس از بررسی مجدد پرونده‌ها تصریح کرد: بر اساس دستور رییس جمهوری وقت، کاهش درصد جانبازی وجود نداشته و آرا یا ابقا و یا افزایش درصد بوده است، مگر در پرونده‌هایی که یگان نظامی قسمتی از مجروحیت را باطل کند و پس از مدتی متوجه شود که بیماری مادرزادی یا هر مسئله‌ای به‌غیراز عوارض جنگی بوده است که در این صورت پرونده برای بررسی مجدد به کمیسیون ارجاع داده خواهد شد.

وی با اعلام بررسی 13 هزار پرونده توسط کمیسیون پزشکی بنیاد در شش‌ماهه اول سال 97، گفت: از این تعداد 2400 نفر برای بار اول تشکیل پرونده دادند و 11 هزار نفر درخواست تجدیدنظر در درصد داشتند، حدود 500 نفر متقاضی حالت اشتغال و ازکارافتادگی، 1000 پرونده کمسیون ماده 15، 3600 پرونده حق پرستاری، 29 نفر درخواست پست‌های هم‌تراز و 70 نفر پرونده تقلیل ساعت کاری بودند.

مدیرکل کمیسیون پزشکی بنیاد همچنین به آمار عملکرد این کمیسیون در سال 96 اشاره کرد و اظهار داشت: در سال گذشته به 37 هزار پرونده حق پرستاری والدین شهدا و ایثارگران رسیدگی شد که 33 هزار نفر در نیمه دوم سال 96، حق پرستاری شان تایید شد  و 3000 پرونده باقی‌مانده در 6 ماه اول سال 97 مورد بررسی قرار گرفت.

وی افزود: در سال 1396، 45 هزار شرکت‌کننده در کمیسیون داشتیم که 7800 نفر برای بار اول تشکیل پرونده دادند و 33 هزار نفر درخواست تجدیدنظر در درصد داشتند و 2300 نفر پرونده درخواست حالت اشتغال، 2600 پرونده کمیسیون ماده 15، 3500 نفر پرونده کمیسیون عالی و 5800 نفر پرونده حق پرستاری بررسی شد.

وی بابیان اینکه در سال 1396، از 2600 پرونده کمیسیون ماده 15، 17 نفر شهید شناخته شدند گفت: در سال 1396 از 37 هزار نفر پرونده تجدیدنظر، 9800 افزایش درصد داشتیم که 350 نفر بالای 25 درصد، 706 نفر بالای 50 درصد و 196 نفر به بالای 70 درصد رسیدند، همچنین از 7800 نفر آمار مراجعه‌کنندگان به کمیسیون برای بار اول در سال 96، 63 درصد آنها درصد گرفتند.

طائبی در پایان گفت: تیم‌های تخصصی کمیسیون پزشکی بنیاد در شهرهای کهنوج، سیرجان، جیرفت، مریوان، سردشت و مناطق زلزله‌زده ثلاث باباجانی، زرده و گیلان غرب به صورت ویژه تشکیل جلسه داده و پرونده‌های زیادی را بررسی کردند و این روند در طول سال در استان‌های مختلف ادامه دارد.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین