کد خبر: ۱۶۰۶۸۳
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۰
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران گفت: پلیس به طرح دوچرخه‌های اشتراکی ایراداتی گرفته است که احتمال شکست این طرح وجود دارد چرا که قبل از اجرا تعامل و همفکری لازم را با کارشناسان شورا نداشته است.
ناطقان: علیخانی در نشست خبری گزارش عملکرد یک ساله شهرداری تهران اظهار داشت: تاکنون این کمیسیون 62 جلسه رسمی داشته و به 600 درخواست رسیدگی کرده است و 32 طرح و لوایح و همینطور 26 تذکر در صحن علنی داشته است.

وی ادامه داد: همانطور که دیروز در صحن علنی شورا اشاره کردم دو حوزه اصلی معاونت فنی عمرانی و همینطور حمل و نقل و ترافیک بر عهده کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران است که در بخش معاونت فنی و عمرانی هر گونه اطلاعاتی که نیاز داشتیم با همکاری معاونت در اختیار ما قرار گرفته است و در دوره‌های مختلف مدیریتی همکاری خوبی با ما داشته است.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران افزود: در حوزه حمل و نقل و ترافیک همکاری و تعامل خوبی با کمیسیون انجام نشد و باید هر معاونت در مبنای سیاست‌ها و اولویت‌هایی که مشخص شده‌اند فعالیت خود را پیش ببرد که در بعضی از زمینه‌ها این هماهنگی و تعامل با معاونت حمل و نقل و ترافیک وجود نداشت و دغدغه‌های ما را در حوزه حمل و نقل و مترو جدی نگرفتند.

علیخانی بیان داشت: ما ناچار شدیم در صورتی که شورا وظیفه‌ای در اجرا ندارد ولی جلسات متعددی را در خصوص پروژه‌های مترو برگزار کنیم ولی اتفاق جدی را از سوی دیگر مشاهده نکردیم.

وی افزود: شرکت مجتمع‌های ایستگاهی که در مترو ایجاد شده بود و تامین کننده منابع مترو بود به زیرمجموعه معاونت اقتصادی شهرداری رفته بود که مصوب کردیم به جایگاه قبلی خود بازگردد و در تامین منابع مالی به مترو کمک کند که متاسفانه این موضوع جدی گرفته نشد و به متروی تهران بازنگشت و در زیرمجموعه معاونت حمل و نقل و ترافیک قرار گرفت.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران گفت: یک سال از عمر شورا می‌گذرد ولی متاسفانه بعضی از تغییرات صورت گرفته نقشی در پیشبرد اهداف و پروژه‌ها نداشته است.

علیخانی گفت: اگر کارها بر اساس برنامه‌ها پیش می‌رفت قطعا پیشرفت‌های زیادی داشتیم و خللی ایجاد نمی‌شد.

وی افزود:‌ما بر روی اولویت‌های تامین شده تاکید داریم و دنبال اجرای آن هستیم ولی متاسفانه هنوز به مکاتبات و اطلاعات ما پاسخ  مناسبی داده نمی‌شود و حتی در موضوعی در خرداد ماه تذکری داده بودیم ودرخواست اطلاعات داشتیم که در شهریور ماه به آن پاسخ داده شد و حتی پاسخگویی آنها نیز ناقص بود و اگر به سؤالات درست پاسخ داده شود قطعا تشکر می‌کنیم.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران درباره فروش اوراق مشارکت 1300 میلیارد تومانی برای توسعه مترو اظهار داشت: 1300 میلیارد تومان اوراق مشارکت برای توسعه مترو هنوز تعیین تکلیف نشده است و شهریور ماه مهلت قانونی آن به پایان می‌رسد و امکان دارد این ویژگی را از دست بدهیم.

علیخانی ادامه داد: با توجه به مشکلات منابع مالی باید از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم و تمام تلاش را می‌کنیم که هر کسی در آن حوزه که مسئولیت دارد اقدامات مناسب را انجام دهد. قطعا کار اجرایی را دیگر شورای شهر نباید پیگیری کند و معاونت‌های شهرداری باید پیگیر امور اجرایی باشند.

وی بیان داشت: 1300 میلیارد تومان اوراق مشارکت کمک بسیار مهمی است که امروز دیگر فرصتی برای انتشار آن وجود ندارد و هنوز محقق نشده است.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران درباره لایحه نرخ سرویس مدارس نیز اظهار داشت: لایحه شهرداری برای تعیین نرخ سرویس مدارس در کمیسیون‌های مختلف مورد بررسی قرار گرفت و در لایحه پیشنهادی شهرداری، سرویس مدارس استثنایی‌ها را رایگان اعلام کرده بود که یکی از اعضای شورای شهر پیشنهاد داده بود 50 درصد باشد که این موضوع رای آورد.

علیخانی گفت:‌هزینه سرویس مدارس 12 میلیارد تومان در سال پیش‌بینی شده که امسال 6 و نیم میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده که با کسری مواجه هستیم.

وی گفت: بنده نیز در قرائت لایحه اعلام کردم که با بعضی از بندهای آن مخالف هستم و پیش‌بینی می‌کنم کلیت شورا با رایگان شدن سرویس مدارس استثنایی موافق هستند و مانند گذشته رایگان خواهد شد و سه نفر از اعضای شورای شهر در خصوص رایگان شدن سرویس مدارس استثنایی پیشنهاداتی را ارائه دادند و این مشکل حل خواهد شد.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران افزود: سرویس مدارس استثنایی را بخش خصوصی انجام می‌دهد و این بخش هزینه و پول خود را دریافت خواهد کرد و سرویس دهندگان باید تامین شوند.

علیخانی درباره اخذ عوارض در محدوده زوج و فرد تهران اظهار داشت: قانون فقط مختص طرح ترافیک است در صورتی که قبلا این عوارض مشترک بوده است و در مصوبه جدید فقط به موضوع طرح ترافیک اشاره کرده و زوج و فرد حذف شده است البته پلیس می‌تواند جریمه کند اما عوارضی بابت آن اخذ نمی‌شود.

وی افزود: برای اینکه جریمه نشوند باید طرح ترافیک دریافت کنند و هر آنکسی که مجوز طرح ترافیک را داده است باید در خصوص زوج و فرد هم تصمیم‌گیری کند.چراکه در این خصوص تناقض‌هایی وجود دارد.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران افزود: شورای ترافیک تهران مصوب کرد که بعد از 6 ماه از طرح ترافیک گزارشی ارائه دهد و مجددا این موضوع مورد بررسی قرار گیرد و در این زمینه شورای شهر وظیفه نرخ‌گذاری دارد.

علیخانی گفت:‌به دلیل نبود مدیریت یکپارچه شهری تصمیمات جزیره‌ای اتخاذ می‌شود و اگر همه این موارد را بر عهده شهرداری می‌گذاشتند قطعا با مشکلات کمتری مواجه می‌شدیم.

وی درباره دوچرخه‌های اشتراکی اظهار داشت: سرمایه‌گذاری در بخش دوچرخه تاکنون در تهران جواب نداده و تجربه‌های گذشته خیلی خوب نبوده است.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران بیان داشت: ایستگاه‌هایی احداث شده که بعضا از بین رفته و هزینه‌های نگهداری آن بالا بوده و در حال حاضر چند هزار دوچرخه در پارکینگ خلیج نگهداری می‌شود که حتی دوچرخه‌های نو و شکسته را یکجا دپو کرده‌اند. اخیرا مجددا دوچرخه‌هایی خریداری شده است.

علیخانی گفت:‌در بودجه سال جاری 180 میلیارد تومان برای خرید دوچرخه وموتورسیکلت برقی اختصاص یافته که با توجه به اینکه خرید دوچرخه سهولت بیشتری دارد به این سمت حرکت کردند و امیدوارم این طرح به طرح‌های دیگر دچار نشود. البته تا اینجا که موفق نبوده است و شنیده‌ام پلیس هم ایراداتی به این طرح گرفته که ایمنی و مسیر اختصاصی لازم را ندارد.

وی افزود: در خصوص دوچرخه‌های مشترک مخالفت‌هایی صورت گرفته است و ممکن است شکست بخورد. این عدم هماهنگی‌ها و اینکه می‌گوییم تعامل و همکاری نیست موجب شکست پروژه‌ها می‌شود و در این خصوص کارشناسان کمیسیون حمل و نقل و عمران می‌توانستند نظر بدهند و باید نظر آنها را می‌شنیدیم.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در خصوص نوسازی ناوگان اتوبوسرانی گفت: در بخش اتوبوس دولت مستقیما وارد شده است و بسته‌های حمایتی را برای نوسازی ناوگان درون شهری و برون شهری مطرح کرده واخیرا نیز اعضای شورای شهر تهران نامه‌ای به رئیس‌جمهور نوشتند و نوسازی اتوبوس‌های درون شهری را یادآور شدند و تاکید کردند که وعده‌های داده شده عمل می‌شود.

علیخانی گفت: نوسازی ناوگان اتوبوسرانی با وزارت کشور است که برای همه شهرها این اقدام انجام می‌شود و فقط مختص تهران نیست.

وی گفت: در بخش تزریق اتوبوس به شهر تهران و نوسازی و جایگزینی خودروهای فرسوده اقدام جدی را شاهد نبوده‌ایم. ظاهر و کیفیت اتوبوس‌ها را نیز طی جلساتی بررسی کرده‌ایم و قرار شد قبل از آغاز سال تحصیلی بخشی از این اتوبوس‌ها نوسازی شود.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران ادامه داد: 300 اتوبوس در این طرح اشکالات آنها برطرف شد و تا قبل از سال تحصیلی وارد ناوگان شوند و اتوبوس‌هایی نیز ویژه حمل و نقل دانش‌آموزان مستقر کرده‌ایم که 50 درصد تخفیف دارد و در هر منطقه یک خط با 6 اتوبوس در این خصوص پیش بینی شده و اگر طرح خوبی بود توسعه و پیشرفت پیدا می‌کند.

* پیش‌بینی سه خط LRT برای شهر تهران

علیخانی افزود: موضوع LRT به عنوان یکی دیگر از مدهای حمل و نقل است که تا پایان شهریور مطالعات آن به پایان می‌رسد که بر اساس مطالعات صورت گرفته 3 خط LRT برای شهر تهران پیش‌بینی شده است که طرح آن را تا پایان شهریور به شورا ارائه می‌دهیم و اگر تصویب شد به شورای هماهنگی ارسال می‌شود.

وی بیان داشت: در جلسه هماهنگی که دولت با اعضای شورا داشت رئیس‌جمهور به نوسازی اتوبوس‌ها تاکید داشتند و قرار شد یارانه بلیت مترو و اتوبوس که تاکنون پرداخت نشده برای امسال که 70 میلیارد تومان پیش‌بینی  شده، پرداخت شود.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران بیان داشت: هزینه بلیت مترو برای شهرداری تهران حدود 3 هزار تومان است که هزار تومان آن را شهروندان پرداخت می‌کند و دولت تا کنون سهم خود را در این خصوص پرداخت نکرده است.

علیخانی درباره توسعه مترو از طریق ارز دولتی گفت: تاکنون سیگنالینگ مترو جزو ردیف‌های ارز دولتی قرار نگرفته و شهردار تهران به این موضوع اشاره کرده است که باید در مترو از ارز دولتی استفاده شود.

وی  در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا هزینه‌های طرح ترافیک به خزانه شهرداری واریز می‌شود، گفت: درآمدهای طرح ترافیک تاکنون به خزانه واریز نشده است وهنوز جواب تذکر بنده در این خصوص را نیز نداده‌اند.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران درباره طرح پارک حاشیه‌ای گفت: موضوع پارک حاشیه‌ای بسیار مهم است در دهه 70 حدود 15 هزار پارکومتر دیجیتالی خریداری و نصب شد که به دلیل اختلافات صورت گرفته با راهنمایی و رانندگی در حوزه درآمدها با مشکلاتی مواجه شد و شهرداری به سمت پارکبان‌ها رفت که مستقیم از مردم پول می‌گرفت و پارک حاشیه‌ای را با به هم ریختگی مواجه کرده بود.

علیخانی ادامه داد: موضوع پارک حاشیه‌ای را در شهر نمی‌توان رها کرد و این موضوع بسیار مهم است و طبیعی است هر چه سریع‌تر طرح پارک حاشیه‌ای اجرایی شود و فضاها به صورت انحصاری در اختیار افراد نباشد و یک نوع درآمد پایدار نیز برای شهر محسوب می‌شود.

وی تاکید کرد: 350 میلیارد تومان از عدم اجرای پارک حاشیه‌ای خسارت دیده‌ایم و  این هم یکی از ناهماهنگی بین شورا و شهرداری است و ما نیز جز تذکر و نظارت و پیگیری اقدام دیگری نمی‌توانیم انجام دهیم.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در خصوص تاکسی‌های اینترنتی اظهار داشت: پدیده جدیدی به عنوان تاکسی‌های اینترنتی چند سالی است وارد شهر شده و الگو گرفته از برخی کشورها است و قوانین خاص خود را دارد.

علیخانی گفت: مقررات نمی‌گذارد این موضوع تبدیل به معضل شود و سال‌هاست این موضوع در تهران اجرایی شده است و اخیرا در وزارت کشور آئین‌نامه تاکسی‌های اینترنتی تنظیم شده است و شهرداری‌ها نیز در خواست کرده‌اند در این آئین‌نامه‌ها دیده شوند.
منبع: فارس
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین