کد خبر: ۱۶۰۷۷۹
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۰
پژوهشگران آمریکایی در بررسی جدیدی علت کاهش وزن پس از جراحی معده را کشف کردند.
ناطقان: پژوهش جدیدی که در دانشگاه‌های "بینگهمتون"(Binghamton University) و "دانشگاه ایالتی نیویورک"(SUNY) انجام شده، نشان می‌دهد جراحی معده "روکس- ان- وای"(Roux-en-Y) که نوعی از جراحی‌های مربوط به چاقی است، موجب کاهش میل افراد به برخی‌ طعم‌ها مانند شیرینی یا غذاهای چرب می‌شود.

چاقی، به یک مشکل همه‌گیر در سراسر جهان تبدیل شده و در کنار بیماری‌های قلبی و سیگار کشیدن، از دلایل عمده مرگ و میر محسوب می‌شود. جراحی‌های مربوط به چاقی از جمله "روکس- ان- وای"، از موثرترین درمان‌های چاقی هستند.

"پاتریشیا دی‌لورنزو"(Patricia DiLorenzo)، استاد روانشناسی دانشگاه بینگهمتون گفت: افرادی که این جراحی را انجام داده‌اند، ‌دچار چاقی مفرط هستند، اضافه وزن آنها، حداقل به 100 پوند می‌رسد و بسیاری از آنها به دیابت مبتلا می‌شوند. در نتیجه، اضافه وزن برای آنها، نوعی چالش مرگ و زندگی به شمار می‌رود.

در جراحی روکس- ان- وای، معده کوچک‌تر می‌شود و به شکل یک کیسه کوچک در می‌آید. این کیسه کوچک، از بخشی از روده کوچک عبور می‌کند؛ در نتیجه غذا وارد معده کوچک‌تر می‌شود و همان موقع به روده کوچک انتقال می‌یابد. در نتیجه، این افراد نمی‌توانند وعده‌های غذایی مفصلی مصرف کنند و وزن زیادی از دست می‌دهند.

دی‌لورنزو و گروهش، تغییرات میل به غذا را پس از انجام این جراحی مورد بررسی قرار دادند و نتیجه را با تغییرات درونی بدن مقایسه کردند.

آنها برای ارزیابی غذا و ترجیح دادن بو پس از جراحی، از بیماران خواستند پرسش‌نامه‌ "مانیکین"(Manikin) را پر کنند. این پرسش‌نامه، واکنش‌های مربوط به لذت، تحریک و تسلط بر پاسخ‌های عاطفی را ارزیابی می‌کند. در این بررسی، علاوه بر چهار نوع بو، تصاویری از غذاهایی با پنج طعم شیرین، ترش، شور، تلخ و اومامی، به بیماران ارائه شد. سپس، پژوهشگران از بیماران خواستند تا ترجیح‌های خود را مشخص کنند.

دی‌لورنزو ادامه داد: پیش از جراحی، تمایل بیشتر افراد، خوراکی‌هایی مانند بستنی، سیب‌زمینی سرخ شده، همبرگر و پیتزا بود اما پس از جراحی، بیشتر به مصرف غذاهای ساده‌تری از جمله سالاد تمایل داشتند و 20 درصد آنها گفتند که غذای مورد علاقه‌شان، سبزیجات است.

پژوهشگران دریافتند افرادی که پس از عمل، بیشتر به مصرف قهوه علاقه نشان می‌دهند، بیشترین کاهش وزن را دارند. قهوه و سبزیجات، طعم تلخ‌تری دارند و نشان می‌دهند که میل افراد پس از جراحی روکس- ان- وای، از غذاهای چرب و شیرین، به غذاهای تلخ‌تر تغییر می‌کند. بیمارانی که این اثر را تجربه می‌کنند، وزن بیشتری از دست می‌دهند و شاخص توده بدنی پایین‌تری دارند.

مقاله کامل این پژوهش، در مجله "PLOS One" به چاپ رسید.
برچسب ها: کاهش وزن ، جراحی ، معده
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین