کد خبر: ۱۶۰۹۸۹
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۲
در تماس تلفنی وزیر خارجه ترکیه با ظریف درباره «توافق ادلب» گفت‌وگو و طرفین توافق کردند که جزئیات توافق را در نشست سه جانبه وزرای خارجه ایران، روسیه و ترکیه در نیویورک پیگیری کنند.
ناطقان: محمدجواد ظریف و مولود چاووش اوغلو وزیران امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و ترکیه تلفنی گفت‌وگو کردند.

در تماس تلفنی مولود چاووش اغلو وزیر امور خارجه ترکیه با محمدجواد ظریف، طرفین در خصوص جزئیات «توافق ادلب» که به دنبال مذاکرات در آنکارا، تهران و سوچی حاصل شد، گفتگو و تبادل نظر کردند.‌

طرفین همچنین توافق کردند تا جزئیات توافق را در نشست سه جانبه وزرای امور خارجه ایران، روسیه و ترکیه در نیویورک پیگیری کنند.

دیروز (دوشنبه) 26 شهریور ماه «سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه  در پی اعلام توافق آنکارا و مسکو برای ایجاد منطقه غیرنظامی با وسعت 15 کیلومتر بین نیروهای ارتش سوریه و شبه‌نظامیان مسلح این کشور در استان ادلب اعلام کرد که هیچ عملیات نظامی در این استان انجام نخواهد شد. 

 

این توافق امروز (سه‌شنبه) با استقبال ایران روبرو شد و بهرام قاسمی با استقبال از توافق به دست آمده بین دو کشور ترکیه و روسیه در نشست سوچی در خصوص وضعیت خاص ادلب که در پی اجلاس سه جانبه سران سه کشور ایران، ترکیه و روسیه در تهران صورت گرفت، اظهار داشت: نشست سران دو کشور روسیه و ترکیه و اعلام توافق حاصل شده پیرامون چگونگی حل و فصل مسئله ادلب در سوریه گامی مهم و اساسی در زدودن بقایای تروریست‌ها در سوریه است که می‌تواند از طریق مساعدت‌های مورد نیاز برای حل و فصل سیاسی مسائل سوریه و در نظر گرفتن تمام جوانب انسان‌دوستانه، به روند استقرار صلح در سوریه و پایان بخشیدن به حیات گروه های تروریستی در این کشور کمک کند.

سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: توقف هرگونه خشونت و خونریزی در عین پاکسازی منطقه از تروریسم مستقر در این نقطه از اساسی‌ترین و اصولی‌ترین ارکان سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است. 

وی همچنین در جمع خبرنگاران خاطرنشان کرد: ما همواره در جریان تحولات سوریه و در مشورت‌های مستمر بین سه کشور قرار داشتیم و موضوعات بدون اطلاع دیگری انجام نشده است و از این توافق استقبال می‌کنیم ، امیدواریم این تفاهم و اتفاقات پیش رو که موفقیت دیپلماسی  در مذاکرات است، به نتایج خوبی در ادلب برسد و شاهد سوریه دیگر و جدیدی باشیم.


*ظریف: ما همیشه در مرکز مشورت‌ها قرار داشتیم

از سوی دیگر محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه نیز امروز (سه‌شنبه) 27 شهریور ماه در جمع خبرنگاران و درباره توافق روسیه و ترکیه درباره ادلب هم گفت: ما درباره ادلب تمام تلاشمان از ابتدا این بود که جنگ صورت نگیرد و  مبارزه با تروریست‌ و پاکسازی سوریه از تروریست‌ها بدون درگیری و تلفات صورت گیرد. این کار را در آنکارا و بعد در سفرم به دمشق دنبال کردم، هم در اجلاس سران در تهران و هم در مذاکرات حاشیه اجلاس سران همین بحث دنبال شد، یعنی محورهایی که دیروز مورد توافق اولیه قرار گرفته، همان محورهایی بود که بحث و دنبال کردیم که بتوانیم ادلب را از حضور تروریست‌ها خارج کنیم، بدون اینکه تاثیری بر زندگی مردم گذاشته شود.

رئیس دستگاه دیپلماسی یادآور شد: امیدواریم با مذاکرات بیشتر به شکلی بتوان این را (توافق) اجرا کرد که حاصلش هم حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه و هم مقابله با تروریسم و هم حفظ جان غیرنظامیان باشد.

وی تصریح کرد: ما همیشه در مرکز مشورت‌ها قرار داشتیم.

منبع: فارس
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین