کد خبر: ۱۶۱۴۷۸
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۷ - ۰۵:۳۰
محققان پژوهشکده زخم دانشگاه علوم پزشکی تهران در سومین کنگره بین‌المللی و پنجمین کنگره ملی زخم و ترمیم بافت که از چهارم تا ششم مهر ماه جاری به همت واحد جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران برگزار می‌شود، راهکار جدیدی را برای درمان زخم پای دیابتی ارائه خواهند کرد.
ناطقان: پروین منصوری، دبیر علمی سومین کنگره بین‌المللی و پنجمین کنگره ملی زخم و ترمیم بافت در نشست خبری که امروز (یکشنبه) در ساختمان مرکزی جهاد دانشگاهی برگزار شد، درباره این کنگره توضیح داد: حیطه زخم بسیار گسترده است و تمام قسمت‌های بدن انسان ممکن است زخم شود، بنابراین کل متخصصین در علوم پایه، بخش بالینی، پرستاران و متخصصین رشته‌های دیگر مانند مهندسی بافت و نانو تکنولوژی با آن درگیر هستند.

وی ادامه داد: با توجه به تحقیقات و مطالعات گسترده‌ای که در حیطه زخم در سطح کل دنیا انجام شده، شاهد استقبال زیادی برای ارسال مقالات به دبیرخانه کنگره بودیم و حدود ۲۲۰ مقاله علمی برای بررسی به دبیرخانه ارسال شد که از بین آن‌ها حدود ۱۱۰ مقاله برای ارائه سخنرانی و پوستر برگزیده شده است.

افزایش ۴۰ درصدی مقالات ارسالی به دبیرخانه کنگره زخم و ترمیم بافت

دبیرعلمی سومین کنگره بین‌المللی و پنجمین کنگره ملی زخم و ترمیم بافت با بیان اینکه امسال نسبت به سال گذشته تعداد مقالات ارسالی ۴۰ درصد رشد داشته است، اظهار کرد: حدود ۶۵ درصد از مقالات متعلق به علوم پایه یعنی مهندسی بافت، نانوتکنولوژی، ساخت پانسمان‌های جدید و ۳۵ درصد از این مقالات مربوط به حوزه علوم بالینی می‌شود. افزایش ۴۰ درصدی مقالات این نوید را برای ما داشت که تا حد زیادی رسالتی را که این کنگره برای جذب متخصصین جهت ترمیم و مدیریت زخم بر عهده دارد، انجام داده‌ایم.

وی ادامه داد: حدود ۵۳ سخنرانی در طول این سه روز ارائه خواهد شد و باقی مقالات به شکل پوستر ارائه می‌شود. کنگره به صورت پنل‌های مختلف با توجه به موضوعات طبقه‌بندی شده است که شامل درماتولوژی، طب داخلی در زخم و مدیریت زخم، راهکارهای جدید برای ترمیم بافت، استفاده از نانوتکنولوژی برای ترمیم زخم و زخم پای دیابتی می‌شود.

منصوری با تاکید بر اهمیت توجه به دیابت و زخم‌های ناشی از آن، افزرود: با توجه به شیوع دیابت در کشور و جهان برای زخم پای دیابتی پنل جداگانه‌ای را در نظر گرفتیم که خوشبختانه قرار است در این پنل راهکار جدیدی برای درمان زخم پای دیابتی در ایران توسط گروه پژوهشکده زخم دانشگاه علوم پزشکی تهران در دانشگاه شریعتی ارائه و رونمایی شود.

وی ادامه داد: در این کنگره در خصوص پرستاری، طب مکمل در زخم، راهکارهای جدید در ترمیم زخم، مهندسی بافت و طب بازساختی، پانسمان‌های نوین،  داربست‌های جدید، علوم پایه و راهکارهای غیر تهاجمی برای مدیریت زخم نیز مطالبی ارائه خواهد شد.

دبیرعلمی سومین کنگره بین‌المللی و پنجمین کنگره ملی زخم و ترمیم بافت تصریح کرد: بخش دیگری که دو سال است در کنگره زمانی به آن اختصاص داده‌ایم، سخنرانی حدود ۵ الی ۱۰ دقیقه‌ای برای دانشجویان علاقه‌مند به حوزه پژوهش است که به سه نفر برتر جوایزی نیز اهدا خواهد شد.

منصوری ادامه داد: امسال در کنگره، نرم‌افزار جدیدی برای مدیریت و شناسایی علائم ترمیم زخم نیز معرفی خواهد شد. در کنار کنگره سه کارگاه آموزشی نیز با عناوین استفاده از حشرات برای درمان زخم، روش‌های نوین پیشگیری از اسکار و مدیریت زخم فشاری برگزار می‌شود.

وی درباره امتیاز بازآموزی شرکت‌کنندگان در این کنگره، توضیح داد: توسط مسئولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امتیازی معادل ۱۹.۲۵ برای متخصصان جراحی عمومی، ترمیمی، پلاستیک و سوختگی در نظر گرفته شده است. برای متخصصین پوست، دکتری فیزیوتراپی و جراحان عروق ۱۳.۵ امتیاز بازآموزی اعطا می‌شود. برای کارشناسان فیزیوتراپی، متخصصین طب کار، آسیب‌شناسی و فوق تخصص روماتولوژی نیز ۶ امتیاز تخصیص داده شده است.

دبیر علمی سومین کنگره بین‌المللی و پنجمین کنگره ملی زخم و ترمیم بافت با بیان اینکه برگزارکنندگان این کنگره در حال مذاکره با وزارت بهداشت برای تخصیص امتیاز بازآموزی به پرستاران هستند، گفت: پرستاران از بخش‌های اصلی درمان بیماران مبتلا به زخم‌های مزمن هستند و امیدواریم برای آنان نیز موفق به تخصیص ۵ الی ۶ امتیاز بازآموزی شویم.

مهدی طبایی، رئیس سومین کنگره بین‌المللی و پنجمین کنگره ملی زخم و ترمیم بافت نیز با بیان اینکه این کنگره سومین سالی است که در سطح بین‌المللی برگزار می‌شود، اظهار کرد: امسال این کنگره علاوه بر متخصصان، محققان و دانشجویان داخلی میزبان مهمانانی از کشورهای ایتالیا، کانادا، پاکستان و سنگاپور خواهد بود.

رئیس سومین کنگره بین‌المللی و پنجمین کنگره ملی زخم و ترمیم بافت درباره محل برگزاری این کنگره در سال جاری، توضیح داد: امسال محل برگزاری کنگره تغییر پیدا کرده، زیرا با توجه به استقبال گسترده شرکت‌کنندگان در سال‌های گذشته، محل قبلی پاسخگوی تعداد شرکت‌کنندگان نبود.

حضور مجمع خیرین زخم و ترمیم بافت در کنگره

طبایی با اشاره به ضرورت پرداختن خیرین به حوزه زخم و بیماری‌های صعب‌العلاج زخم‌های مزمن، گفت: در کنار این کنگره برای اولین بار مجمع خیرین زخم و ترمیم بافت برگزار می‌شود و در روز چهارشنبه، چهارم مهرماه ساعت ۶ عصر تعداد زیادی از خیرین و مسئولان کشور حضور خواهند داشت و امیدواریم حرکتی که واحد جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران آغاز کرده با کمک خیرین به ثمرات بیشتری برسد و مردم نیازمند این حوزه بتوانند از خدمات این مجموعه بهره ببرند.

وی افزود: کنگره امسال از فعالیت‌های شاخص پژوهشکده زخم و ترمیم بافت جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران است و امیدواریم در طی سه روز برگزاری این کنگره بتوانیم قدم کوچکی را در حل معضلات درمانی در این حوزه برداریم.

محسن فاتح، دبیر اجرایی این کنگره نیز با بیان اینکه با توجه به استقبال گسترده از این کنگره در سال‌های گذشته امسال محل برگزاری کنگره به سالن همایش‌های رازی دانشگاه ایران منتقل شده است، گفت: امیدواریم در کنگره امسال نیز شاهد حضور متخصصین علاقه‌مند در این حوزه باشیم، تلاش زیادی انجام دادیم تا برای گروه‌های مخاطب این کنگره امتیاز بازآموزی در نظر گرفته شود، با توجه به استقبال خوبی که در سال‌های گذشته صورت گرفته‌ است انتظار داریم امسال نیز تعداد حضار افزایش یابد. از متخصصین و محققانی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، دعوت می‌کنیم که از این فرصت بهره ببرند و ما میزبان آن‌ها در این کنگره باشیم.

در پایان این نشست منصور جمالی زواره، یکی دیگر از دبیران علمی این کنگره نیز با بیان اینکه بیماری دیابت در جهان و کشور بسیار شایع است، گفت: کسانی که بیماری دیابت به صورت ارثی در خانواده‌شان وجود دارد، بسیار باید برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری هوشیار باشند و اقدامات لازم را انجام دهند تا دچار این بیماری نشوند. در صورت ابتلا نیز باید همواره تحت مراقبت باشند تا دچار زخم دیابت نشوند.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین