کد خبر: ۱۶۱۶۳۷
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۴
سخنگوی تعزیرات با اشاره به تشکیل ۴۰۰ پرونده احتکار، گفت: میلگرد و لوازم خانگی در صدر احتکارها بوده است.
ناطقان: سید یاسر رایگانی در جمع خبرنگاران بااشاره به پرونده های اخیر در ۶ ماهه نخست سال، اظهارداشت: ۱۵میلیارد تومان در حوزه کالا و خدمات به شاکیان از طرف متشاکی برگردانده شده است.

رایگانی به پرونده های احتکار اشاره و تصریح کرد: ۱۵۵پرونده مربوط به میلگرد، ۱۵۱پرونده لوازم خانگی، ۹۸پرونده احتکار برنج، ۳۸پرونده کولر، ۳۵پرونده شکر، ۱۹پرونده چای، ۱۷پرونده روغن های خوراکی، ۱۵پرونده نخود و ۱۴پرونده پوشک بوده است. ارزش ریالی پرونده های پوشک ۱۱۷ میلیون برآورد شده است.

سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی گفت: بیشترین انرژی ما در چند ماه گذشته صرف موضوع احتکار شده است و ۶۶۸ پرونده با عنوان احتکار داشتیم که ۱۰ هزار میلیارد تومان ارزش این پرونده‌ها بوده است. ۴۹۶ پرونده مختومه شدند که بیشترین پرونده پس از مرداد ماه تشکیل شدند.

وی ادامه داد: جمعا در ۶ ماهه نخست سال ۲۸ پرونده حکم به الزام عرضه صادر شده که ارزش ریالی کالاهای کشف شده در این پرونده ها ۵۱۷ میلیارد ریال بوده است. این پرونده ها مربوط به استان های لرستان با ۹ پرونده، آذربایجان شرقی۳، زنجان۲، گلستان۲، خراسان رضوی۲، همدان۲، خراسان شمالی۲، سیستان و بلوچستان۱، آذربایجان غربی۱، اصفهان۱، قم۱، قزوین با یک پرونده بوده است.

اعلام اسامی چند محتکر 

سخنگوی سازمان تعزیرات به نمونه پرونده های احتکار عرضه شده اشاره کرد و گفت: شعبه ۱۰ تبریز در استان آذربایجان شرقی به ۲ فقره پرونده احتکار رسیدگی و رای محکومیت صادر کرده که این پرونده ها اجرای حکم شده است. یکی از این پرونده ها مربوط به احتکار ۴۰ هزار کیلوگرم برنج بوده که حکم به الزام عرضه و پرداخت ۳۰ میلیارد ریال جزای نقدی در حق صندوق دولت محکوم شده است. (شرکت صباپیشرو با ۳ متهم)

وی ادامه داد: پرونده بعدی که شعبه ۱۰ تبریز در استان آذربایجان شرقی رسیدگی کرده مربوط به احتکار ۱۰ هزار تن میلگرد است که علاوه بر الزام به عرضه، ۲ متهم به پرداخت ۴ میلیارد و ۹۰۰ میلیون ریال محکوم شده (حسین دباغ و قربانعلی فرخ زاد) محموله ماشین لباسشویی یخچال و کولر در استان آذربایجان شرقی با ارزش یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان در بازار عرضه شده و آقای مهدی جلالی به عنوان متهم به پرداخت ۱۵ میلیون تومان جزای نقدی جریمه شده که حکم صادره اجرا شده است. هزار باکس سیگار به ارزش ۷۳۹ میلیون تومان و ۹۹۰ پکیج به ارزش ۲ میلیارد تومان و انواع پودر شوینده به ارزش ۴۲ میلیون تومان در قزوین توزیع شده است و محموله لوازم خانگی به ارزش ۲۹۵ میلیون تومان به زودی عرضه می شود.

وی با اشاره به آمار تماس به سامانه ۱۳۵گفت: ۱۱ هزار و ۵۰۰ تماس در ۶ ماهه نخست در سامانه ۱۳۵ ثبت شده و تعداد ۶۱ هزار گشت مشترک داشتیم که ۲۲ هزار و ۸۴۸ پرونده تشکیل شد و ۲۲ میلیارد ۶۱۷ میلیون ریال محکوم شدند.

رایگانی گفت: در بحث فروش دارو و گرانفروشی آن خصوصا در بیمارستان‌های خصوصی مواردی وجود داشته است و کمیته‌ای را در سازمان تعزیرات از ۲ هفته قبل ایجاد کردیم و با حضور و همراهی وزارت بهداشت قطعا این تخلفات را رصد، بررسی و رسیدگی می‌کنیم.

قیمیت حداقلی و حداکثری بیلط هواپیما مشخص شود

وی در خصوص افزایش قیمت بلیت هواپیما در ایام اربعین گفت: اگر کف و سقف قیمت ها مشخص باشد، تعزیرات می تواند برخورد کند اما متاسفانه از مراجع ذیربط قیمت گذاری موضوع آزادسازی و رها سازی را تفکیک داده و کف و سقف قیمت ها مشخص شود.

 وی ادامه داد: در حوزه کالا و خدمات در ۶ ماهه نخست سال جاری تعداد ۱۷۷ هزار و ۲۸۶ فقره پرونده تشکیل شده و مقایسه این رقم با تعداد وارده ۱۶۵ هزار و ۹۲۲ فقره پرونده وارده سال گذشته نشانگر رشد ۷ درصدی تعداد پرونده های وارده به سازمان است. میزان محکومیت متخلفان در حوزه کالا و خدمات در ۶ ماهه نخست سال جاری ۷۱۱ میلیارد تومان بوده که این رقم در مدت زمان مشابه سال گذشته ۳۵۶ میلیارد تومان بوده است و این رقم بیانگر رشد ۱۰۰ درصدی میزان محکومیت در حوزه کالا و خدمات است.

رایگانی به جزئیات پرونده های مرتبط با بهداشت و درمان اشاره و تصریح کرد: در حوزه بهداشت، دارو و درمان تعداد ۲۳ هزار و ۴۳۷ فقره پرونده در ۶ ماهه نخست سال جاری تشکیل شده که این رقم در مقایسه با ۲۱ هزار و ۷۱۲ فقره پرونده مدت زمان مشابه سال گذشته نشانگر رشد ۸ درصدی پرونده های وارده در این حوزه است و میزان محکومیت نیز با جریمه ۹ میلیارد و ۹۷۲ میلیون تومانی در ۶ ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۸۳ درصد رشد داشته است.

افزایش ده درصدی پرونده های قاچاق

وی از افزایش ده درصدی پرونده های حوزه قاچاق خبرداد و گفت: همچنین در حوزه قاچاق کالا و ارز تعداد ۳۱ هزار و ۴۲۹ فقره پرونده تشکیل شده و این رقم نشان دهنده رشد ۱۰ درصدی در مقایسه با تعداد ۲۹ هزار و ۶۰۷ فقره پرونده تشکیل شده در مدت زمان مشابه سال گذشته است. متخلفان در این حوزه ۲۶ هزار میلیارد ریال جریمه شده اند که این رقم در مدت مشابه سال گذشته ۱۱ هزار میلیارد ریال بوده و مقایسه این آمار عملکرد نشان دهنده رشد ۱۲۶ درصدی محکومیت ریالی در حوزه قاچاق کالا و ارز است.

سخنگوی سازمان تعزیرات در خصوص آمار اجرای احکام پرونده های شعب عادی و تخصصی ۶ ماهه نخست ۹۷ گفت: در حوزه کالا و خدمات تعداد ۱۷۷ هزار و ۳۵۹ پرونده اجرای حکم شده و ۳۹ میلیارد ریال مبلغ جرائم وصولی در این حوزه است. همچنین ۱۵ میلیارد تومان حق شاکی نیز به مردم در اجرای احکام این حوزه بازگردانده شده است.

گرانفروشی مواد خوراکی تولید داخل در یکی از فروشگاه ها

 وی  درباره ارائه لیست به روز از کالاهای اساسی در سامانه ۱۲۴ سازمان حمایت و نظارت بر تخلفات گفت: ما در این باره لیستی از خود سازمان حمایت تهیه کردیم و آن را با نرخ عرضه در یک فروشگاه معتبر که در سراسر کشور نمایندگی دارد، مقایسه کردیم. به عنوان مثال قیمت زعفران درجه یک گرمی ۳۸ هزار تومان در سایت سازمان حمایت اعلام شده در حالی که در این فروشگاه ۴۲ هزار و ۵۰۰ تومان عرضه می‌شود یا نبات شاخه درشت یک کیلوگرم ۵۲ هزار تومان اعلام شده که حدود ۴ برابر بیشتر از قیمت واقعی در این فروشگاه عرضه می‌شود. همچنین مویز بدون هسته هر کیلو ۳۵ هزار تومان است و دراین فروشگاه ۵۳ هزار تومان عرضه می‌شود یا نخودچی دوآتشه کیلویی ۱۸ هزار تومان است که دراین فروشگاه کیلویی ۲۶ هزار تومان به فروش می‌رسد. همچنین لیمو عمانی هر کیلو ۱۷ هزار است که در این فروشگاه ۶۶ هزار تومان و ادویه کاری کیلویی ۱۷ هزار تومان که ۲۶ هزار تومان در این فروشگاه عرضه می‌شود .

این مقام مسئول در تعزیرات اظهارداشت: جمع قیمت عرضه شده اقلام مورد اشاره در سایت سازمان حمایت ۱۲۷ هزار تومان است، این درحالی است که این کالاها در فروشگاه معتبر بزرگ مذکور به مبلغ ۲۳۴ هزار تومان به مردم عرضه می‌شود.

سازمان حمایت به کیفیت محصول توجه بیشتری کند

سخنگوی سازمان تعزیرات ضمن انتقاد از عملکرد سازمان حمایت از مصرف کننده و تولید کننده گفت: به دلیل اینکه سازمان حمایت این ارقام را به تعزیرات اعلام نکرده است ما نمی‌توانیم در بحث تخلف به آن ورود کنیم درحالی که اقلام مورد اشاره صددرصد تولید داخل است که صادر می‌شود. خواهشی از مسئولان در سازمان استاندارد داریم مبنی بر اینکه کیفیت محصول را بیشتر مورد توجه قرار داده و تخلفات را به تعزیرات گزارش دهند.به عنوان مثال در برخی از کالاهای خوراکی مثل پنیر یا رب گوجه فرنگی که تولید داخل هستند، موضوع خالص فروشی و حجم کالا گاها نادیده گرفته می شود. 


منبع: مهر
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین