کد خبر: ۱۶۱۶۹۴
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۷ - ۰۰:۴۲
در این مطلب با برخی از پیامد‌های ناخوشایند مالش چشم آشنا می شوید.
ناطقان: همه ما گاهی اوقات و به هر دلیلی از خارش تا ورود جسم خارجی که موجب تحریک می‌شوند، چشم‌های خود را با دست مالش می‌دهیم.

به واسطه مالش، احتمالا حسی خوشایند و همچنین تسکین خارش را تجربه می‌کنیم. اما حقیقت آن است که در حال انجام کاری اشتباه هستیم و ممکن است آسیب بیشتری را به چشم‌های خود وارد کنیم، زیرا مالش چشم می‌تواند پیامد‌های جدی مانند تغییر شکل قرنیه را به همراه داشته باشد. در ادامه با برخی از پیامد‌های ناخوشایند مالش چشم بیشتر آشنا می‌شویم.


تغییر شکل قرنیه چشم

بسیاری از مشکلات بینایی به واسطه شکل قرنیه شکل می‌گیرند. باید به این مساله توجه داشته باشید که مالش چشم نه تنها به نازک شدن قرنیه، بلکه به تغییر شکل آن نیز می‌تواند منجر شود. قرنیه شبیه یک مخروط است و تغییر شکل در آن می‌تواند تاثیر چشمگیری بر بینایی داشته باشد. در برخی موارد حتی ممکن است به عمل جراحی برای اصلاح این شرایط نیاز باشد.

پیری صورت

اگر به ظاهر خود توجه ویژه‌ای دارید، بهتر است از مالش چشم‌ها با دست پرهیز کنید، زیرا پوست دور چشم نازک‌تر و لطیف‌تر از بخش‌های دیگر است و مالش زیاد می‌تواند به شکل گیری راحت چین و چروک در اطراف چشم‌ها منجر شود.

قرمز شدن چشم‌ها

مالش چشم‌ها با توجه به میزان نیروی وارد شده می‌تواند به آسیب دیدن رگ‌های خونی منجر شود و در نتیجه آن، قرمزی شدید چشم‌ها را تجربه کنید.

ایجاد عفونت

باکتری‌ها و میکروب‌های بسیاری روی دست‌های شما ساکن هستند و هنگامی که چشم‌ها را مالش می‌دهید، این موجودات می‌توانند آزادانه وارد چشم‌ها شده و در موارد شدید عفونت چشم‌ها و شکل گیری گل مژه یا التهاب ملتحمه را موجب شوند.

آسیب چشم

با مالش چشم‌ها توسط دست‌ها ممکن است سطح قرنیه را خراش دهید که غشائی بسیار شکننده و حساس است و در بدترین سناریو ممکن است نیاز به پیوند قرنیه نیز وجود داشته باشد.

تبدیل شدن به عادت

هنگامی که مالش چشم با دست را آغاز می‌کنید، احتمالا قادر به توقف آن نخواهید بود و این کار می‌تواند به یک عادت تبدیل شود. هر چه بیشتر این کار را انجام دهید، شرایط وخیم‌تر می‌شود. در نتیجه مالش زیاد چشم با احساس پف کردگی و خشکی چشم‌ها مواجه خواهید شد.

مالش چشم عادتی شایع بین مردم است، اما همان گونه که اشاره شد می‌تواند پیامد‌های جدی به همراه داشته باشد و از این رو، تا حد ممکن باید از انجام این کار پرهیز کرد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین