کد خبر: ۱۶۲۰۹۷
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۹:۴۹
وزیر خارجه چین:
وانگ یی در نشست شورای امنیت گفت: برجام یک توافق معتبر بوده و چین از ایران می‌خواهد که به تعهداتش پایبند بماند و همه کشورها حق دارند روابط تجاری و اقتصادی با ایران را داشته باشند تا بتوانیم این توافق هسته‌ای را به توافقی کارآمد تبدیل کنیم.
ناطقان: وانگ یی، وزیر خارجه چین طی سخنانی در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد با تاکید بر اینکه حفظ امنیت و صلح در جهان وظیفه اصلی شورای امنیت است گفت: این مسئولیت تمام اعضا است که با توجه به چالش‌ها به وظایف خود عمل کنند و شورای امنیت چگونه این وظیفه را انجام خواهد داد و نقش خود را ایفا می‌کند.

وی تصریح کرد: شورای امنیت باید منصفانه و عادلانه با این مسائل برخورد کند و اصول و منشور سازمان را بر اساس قواعد بین‌المللی اجرا و بر نقش سازمان ملل در پیشبرد و مباحث روابط بین‌المللی تاکید کند.

وزیر خارجه چین با بیان اینکه شورای امنیت باید به یک راه حل سیاسی برای مدیریت مسائل مختلف برسد گفت:  شورای امنیت بزرگ‌ترین مرجع حل اختلافات از طریق گفت‌وگو و مشورت باید باشد و از صلح و میانجی‌گری برای رسیدن به راه حل‌های سیاسی حفاظت کند و به دنبال ایجاد اتحاد سیاسی باشد.

وانگ یی با اشاره به اینکه اعضای شورای امنیت باید به دنبال مسئولیت خود در جهت رسیدن به اهدافی باشند که شورای امنیت تضمین کند که اهداف خود را دنبال کرده و تقویت می‌کند گفت: منع گسترش سلاح‌های کشتار جمعی و ابزارهای آن خطر بزرگی برای صلح و امنیت جهانی است و چین در سه زمینه پیشنهادات خود را مطرح می‌کند.

وی تصریح کرد: تقویت نظام منع گسترش سلاح‌های کشتار جمعی شامل هسته‌ای، شیمیایی و میکروبی و دیگر قواعد شورای امنیت می‌تواند مبنای حقوقی قرار گیرد و همه باید از جهان‌شمولی آن حمایت کنند و اجازه داده نشود تا تروریست‌ها به سلاح‌های کشتار جمعی و فناوری آن دست پیدا کنند.

وزیر خارجه چین خاطرنشان کرد: باید تدابیری اتخاذ کنیم که این نظام را متعادل اجرا کنیم و هر عضو سازمان ملل هم پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای را به صورت کامل اجرا کند. همچنین باید همکاری‌های بین‌المللی را در این زمینه توسعه داده و ظرفیت منع گسترش سلاح‌های کشتار جمعی را تقویت کنیم و کشورهای مختلف مورد حمایت قرار گیرند.

وی ادامه داد: کشورها باید بتوانند همکاری بیشتری را در جهت تقویت ظرفیت‌هایشان برای منع گسترش سلاح‌های کشتار جمعی انجام دهند و به امنیت برسند.

وزیر خارجه چین خاطرنشان کرد: توافق هسته‌ای با ایران نتیجه یک همکاری  نظام بین‌الملل برای رسیدن به صلح و امنیت بود. هیچ توافقی کامل و عالی نیست اما این توافق‌نامه همصدا توسط اعضای شورای امنیت مورد پذیرش قرار گرفت.

وی تاکید کرد: برجام یک توافق معتبر بوده و چین از ایران می‌خواهد که به تعهداتش پایبند بماند و همه کشورها حق دارند روابط تجاری و اقتصادی با ایران را داشته باشند تا بتوانیم این توافق هسته‌ای را به توافقی کارآمد تبدیل کنیم.

وانگ یی در ادامه سخنان خود گفت: دولت چین از تفاهم‌های کره شمالی و آمریکا هم حمایت می‌کند و همچنین تلاش‌هایی که کره شمالی و کره جنوبی انجام دادند هم مورد حمایت است و  امیدواریم بتوانیم سازوکاری را برای ایجاد  صلح پایدار اتخاذ کنیم.

وزیر خارجه چین تاکید کرد: چین به تعهدات خود و منشور سازمان ملل پایبند است و ما باید با هم کار کنیم و بتوانیم تلاش‌هایمان برای برقراری صلح و امنیت و عدالت را تقویت کنیم. چین همواره پیرو قاعده عدم دخالت در امور کشورهای دیگر بوده است و در امور کشورها دخالت نکرده و نخواهد کرد و اجازه هم نمی‌دهیم که کسی اتهاماتی را به چین وارد کند.


منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین