کد خبر: ۱۶۲۱۱۵
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۸
به مناسبت برگزاری نشست شورای امنیت سازمان ملل در خصوص سلاح‌های کشتار جمعی که روز چهارشنبه به ریاست دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا برگزار شد، جنبش عدم‌تعهد مواضع خود در این زمینه را برای ریاست شوراء، رئیس مجمع عمومی و دبیرکل سازمان ملل ارسال و خواستار انتشار آن‌ها به‌عنوان سند شورای امنیت و مجمع عمومی سازمان ملل شد.
ناطقان: این مواضع شامل بندی در حمایت از انعقاد برجام بین ایران و ۱+۵، محکومیت نوسازی سلاح‌های هسته‌ای که از جمله در راهبرد هسته‌ای آمریکا مورد اشاره قرار گرفته است و انتقاد از عدم پایبندی کشورهای هسته‌ای به تعهدات خود در قالب ان‌.پی‌.تی است.

در این سند، ۱۲۰ کشور عضو جنبش عدم‌تعهد، علاوه بر تاکید بر جهان‌شمولی ان‌.پی‌.تی، خواستار انعقاد کنوانسیون جامع در زمینه سلاح‌های هسته‌ای شده‌اند.

همچنین آن‌ها کسب توانمندی هسته‌ای توسط رژیم اسرائیل را محکوم کرده و با اشاره به تهدید این سلاح‌ها در منطقه خاورمیانه و فراتر از آن، خواستار پیوستن آن به ان‌.پی‌.تی شده‌اند.

اعضای عدم تعهد در این راستا به پیشنهاد ایران مبنی‌بر ایجاد منطقه عاری از سلاح‌های هسته‌ای نیز اشاره کرده و خواستار افزایش تلاش‌ها جهت تسریع در تحقق آن شده‌اند.

طبق این سند، با اشاره به این‌که آمریکا طبق کنوانسیون منع سلاح‌های شیمیایی، موظف بوده کلیه سلاح‌های شیمیایی خود را حداکثر تا سال ۲۰۱۲ منهدم کند که به این تعهد پایبند نبوده است، از این کشور خواسته‌اند تا سریعا باقی‌مانده سلاح‌های شیمیایی خود را نابود کند.

جنبش عدم تعهد همچنین خواستار جلوگیری از تولید نوع جدیدی از سلاح‌های کشتار جمعی و نیز ممانعت از دستیابی تروریست‌ها به این‌گونه سلاح‌ها شده‌اند.

منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین