کد خبر: ۱۶۲۵۲۵
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۷ - ۰۲:۲۳
متخصص گوش و حلق و بینی گفت: لوزه‌ها بافت‌های لنفاوی هستند که در تشکیل و ساخت گروهی از گلبول‌های سفید به کار گرفته می‌شوند.
ناطقان: مهدی خواجوی متخصص گوش و حلق و بینی؛ درباره علت ایجاد سنگ لوزه اظهار کرد: لوزه‌ها بافت‌های لنفاوی هستند که در تشکیل و ساخت گروهی از گلبول‌های سفید به نام لنفوسیت‌ها شرکت می‎کنند که جزو سلول‌های دفاعی بدن هستند.
نحوه عملکرد لوزه‌ها

وی افزود: در سنین پایین و در کودکان بافت لنفاوی لوزه‌ها خیلی فعال است چون سیستم ایمنی بدن باید در معرض عفونت‌های مختلف قرار بگیرد و بدن با این عفونت‌ها آشنا می‌شود و نهایتا سلول‌های دفاعی را تشکیل می‌دهد به تدریج که سن بالاتر می‌رود فعالیت سیستم لنفاوی لوزه‌ها کاهش پیدا می‌کند؛ در نتیجه بافت لنفاوی فروکش می‌کند و کوچک می‌شود ولی شبکه بافت همبندی که لوزه‌ها در آن تشکیل می‌شود، تعییر نمی‌کند.


این متخصص گوش و حلق و بینی گفت: واحدهای کوچک که فولیکول‌های لوزه تشکیل دهنده  آنها هستند پسرفت می‌کنند و حجمشان کم و برآمدگی تبدیل به حفره می‌شود، این حفره‌ها روی سطح لوزه به وجود می آید.


خواجوی ادامه داد: به دلیل اینکه بزاق دهان این قسمت را خوب شستشو نمی‌دهد، نهایتا این حفره‌ها مکانی برای تجمع سلول‌های افتاده و محل رشد باکتری‌ها می‌شوند. حاصل این اتفاق ترشحات سفید رنگی است که در ابتدا رقیق هستند و به تدریج سفت و سفت تر و شبیه به توده می‌شوند، اندازه این توده به اندازه حفره بستگی دارد.


وی در رابطه با علائم این بیماری گفت: این توده‌ها وقتی خیلی بزرگ می شوند فرد احساس می‌کند که یک جسم خارجی در دهانش وجود دارد، از دیگر علائم  بیماری به دلیل منشا عفونی این توده، بوی بد دهان است.


متخصص گوش و حلق و بینی درباره راه‌های درمان سنگ لوزه بیان کرد:" قرقره کردن، تخلیه گاه به گاه این حفره ها، مصرف آنتی بیوتیک‌ها با دوز خیلی پایین فقط جهت ضد عفونیکردن این حفره‌ها از راه‌های درمان استفاده است، این بیماری خطری ندارد زیرا طی آن عفونت  به خون نمی‌رسد و درون بدن پخش نمی‌شود، اگر حفره‌ها فرد بیمار را خیلی اذیت کند، لوزه  فرد را جراحی می‌کنند و مسیری که حالت اسفنجی پیدا کرده است برداشته می‌شود.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین