کد خبر: ۱۶۲۷۹۹
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۷ - ۰۵:۱۲
اگرچه آرد نخودچی بیشتر در شیرینی پزی کاربرد دارد، اما شما می‌توانید از خواص بی نظیر این آرد در تهیه ماسکی مفید برای زیبایی خود استفاده کنید.
ناطقان: شاید شما هم با شنیدن نام آرد نخودچی به یاد شیرینی نخودچی، کتلت، کوکو و ... بیفتید.

آرد نخودچی، آردی است که از نخودچی پوست کنده شده و بی نمک تهیه می‌شود و مصارف فراوانی دارد که شاید برخی از آن بی اطلاع باشند.

یکی از معروف‌ترین کاربرد‌های آرد نخودچی در تهیه شیرینی و غذا است، اما شاید تا بحال به این فکر نکرده باشید که می‌توانید از این آرد بعنوان ماسک صورت نیز استفاده نمایید و از خواص بی نظیر آن بهره ببرید.


معرفی آرد نخودچی و خواص آن

آرد نخودچی؛ آردی است که از نخودچی پوست گرفته شده و بی نمک تهیه می‌شود. نخودچی را کوبیده و یا آسیاب می‌کنند و برای نرم و صاف شدن آن را با الک بسیار ریز، الک می‌کنند.

 آرد نخودچی در شیرینی پزی کاربردی بسیار دارد و یکی از آرد‌هایی است که در آشپزی ایرانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.



تا به حال با خود فکر کرده اید که این آرد چه تفاوتی با آرد‌های دیگر دارد و خاصیت منحصر به فرد آن چیست؟ در پاسخ به این پرسش باید گفت، نخودچی، به عنوان یک ترکیب پرپروتئین توصیه می‌شود. بیشترین مصرف این آرد در صنعت شیرینی پزی و تفاوت عمده آن با سایر آرد‌ها از نظر مواد مغذی، نوع و اندازه نشاسته است. در ترکیب نشاسته آرد غلات، مقدار آمیلوز و آمیلوپکتین، در سطح یکسانی است درحالی که در آرد تهیه شده از حبوبات، میزان آمیلوز نسبت به آمیلوپکتین بیشتر است و نشاسته موجود در آن وقتی با آب حل می‌شود، حالتی ژله‌ای پیدا می‌کند.

در طبقه بندی تغذیه ای، آرد نخودچی جزو حبوبات محسوب شده و از نخود تازه یا نخودچی بدون پوست و بی نمک تهیه می‌شود.

یاد بگیرید: طرز تهیه «شوربا نخود آب» با لیموی تازه

طی فرآیند تصفیه، میزان ویتامین B موجود در آرد غلات کم و در نتیجه خواص تغذیه‌ای آن کاهش پیدا می‌کند، اما در آرد نخودچی به دلیل این که عمل فرآیند تصفیه روی آن صورت نمی‌گیرد، میزان فیبر که نوعی فیبر محلول در آب و برای حفظ سلامت مفید است، تغییر نکرده و مواد مغذی موجود در آن حفظ می‌شود.

جالب است بدانید ارزش غذایی یک سوم لیوان آرد نخودچی، معادل یک واحد نان و غلات یا یک واحد گوشت (البته از نوع بسیار کم چرب) است و مصرف آن در صورتی که بو داده و شور نباشد، به افرادی که در جویدن حبوبات مشکل دارند، توصیه می‌شود. در این موارد آرد نخودچی جایگزین مناسبی برای حبوبات است و فرد می‌تواند با مصرف آن مواد مغذی مورد نیازش را دریافت کند. البته مقادیر مصرف، با توجه به نیاز‌های فردی و میزان انرژی دریافتی برای هر نفر متفاوت است.

ارزش غذایی آرد نخودچی

ارزش غذایی یک سوم لیوان آرد نخودچی، معادل یک واحد نان و غلات یا یک واحد گوشت (البته از نوع بسیار کم چرب) است و مصرف آن در صورتی که بوداده و شور نباشد، به افرادی که در جویدن حبوبات مشکل دارند، توصیه می‌شود.



آرد نخودچی برای انواع پوست‌ها قابل استفاده است. اما مطمئن شوید که شما از آرد نخودچی تازه استفاده می‌کنید؛ بنابراین با رفتن به سالن‌های زیبایی برای درمان مشکلات پوستی صورتتان خداحافظی کنید و برای داشتن پوستی زیبا و درخشان این دستورالعمل‌ها را مطالعه کنید.


ماسک آرد نخودچی برای انواع پوست
ماسک آرد نخودچی برای پوست‌های خشک

آرد نخودچی نه تنها برای پوست‌های چرب مفید است بلکه برای پوست‌های خشک هم بسیار پرفایده است. برای اینکه این ماسک را تهیه کنید به آرد نخودچی مقداری شیر یا آب اضافه کنید. همچنین می‌توانید آن را با مقداری عسل، هلو و زردچوبه به شکل خمیر درآورده و آن را روی پوست صورتتان به مدت ۱۵ دقیقه بگذارید.


وقتی که خشک شد آن را بشویید. این ماسک برای افرادی که پوست صورتشان خشک است بسیار ایده‌آل است. این ماسک همانند یک پاک کننده سبب می‌شود پوست صورتتان رطوبت کافی را در خود حفظ کند.
ماسک آرد نخودپی برای پوست‌های چرب

این ماسک برای افرادی که پوست صورتشان چرب است بسیار مفید است. برای تهیه این ماسک برای پوست چرب تنها شما باید مقداری گلاب به آرد نخودپی اضافه کنید و آن را روی صورتتان بگذارید. همچنین شما می‌توانید مقداری شیر یا کشک هم به این ماسک اضافه کنید.
ماسک آرد نخودچی برای پوست‌های جوش‌دار و آکنه‌ای

افرادی که پوست‌های جوش‌دار و آکنه‌ای دارند پوستشان بسیار حساس است و به مراقبت‌های ویژه‌ای نیاز دارد؛ بنابراین برای مقابله با این جوش‌ها باید مقداری از آرد نخودچی را با عسل مخلوط نمایید. مطمئن شوید که این مواد کاملا بایکدیگر مخلوط شده اند. عسل خاصیت ضد میکروبی دارد و برای جوش‌ها درمان بسیار خوبی است. شما می‌توانید به این ماسک مقداری پودر چوب صندل، زردچوبه و آب هم اضافه کنید تا این مواد به شکل یک معجون درآیند و روی صورتتان به عنوان یک ماسک درمانی استفاده کنید.

ماسک آرد نخودچی برای درمان جای جوش صورت

جوش‌ها پس از بین رفتن ممکن است نا همواری‌هایی برروی صورتتان باقی بگذارند که این چاله‌ها روی صورتتان سبب جذب میکروب و آلودگی می‌شود. خب برای درمان این مشکل پوستی ماسک آرد نخودچی را با آب خیار برروی صورتتان بگذارید و اجازه دهید خشک شود. سپس آن‌را با آب ولرم شستشو دهید. با استفاده مداوم از این ماسک به درمان جای جوش‌ها کمک بسیار می‌شود.


همچنین به پوست صورتتان در از بین رفتن منافظ باز کمک می‌کند و پوست صورتتان را محکم‌تر می‌کند.
ماسک آرد نخودچی برای پوست‌های برنزه

برای اینکه پوست برنزه شده را به رنگ قبلی خود بازگردانید و بخواهید رنگ پوستتان روشن‌تر شود ماسک آرد نخودچی را با مخلوطی از آب آهک، زردچوبه و گلاب روی پوستتان بگذارید و اجازه دهید خشک شود، سپس آن را بشویید. استفاده منظم از این ماسک پوستتان را صافه و درخشان می‌کند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین