کد خبر: ۱۶۳۶۴۸
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۷ - ۰۶:۴۳
درد سمت راست قفسه سینه را هرگز نباید نادیده گرفت، زیرا این درد می‌تواند نشانه‌ای از یک بیماری جدی باشد.
ناطقان: خوشبختانه، درد سمت راست قفسه سینه معمولا با مشکلات قلبی مرتبط نیست. اگر چه در موارد نادر ممکن است این درد در طول حمله قلبی نیز رخ دهد.

برخی از علل شایع درد سمت راست قفسه سینه مربوط به عفونت ریه، بیماری‌های کیسه صفرا، پانکراتیت، شکستگی دنده یا زونا است. این شرایط می‌تواند درد مبهم خفیف یا درد تیز و شدید ایجاد کنند.

سمت راست ناحیه شکم و قفسه سینه؛ اندام‌های حیاتی زیادی را در خود جای داده اند. به عنوان مثال، کیسه صفرا، پانکراس و کبد در سمت راست قرار دارند و توسط قفسه سینه محافظت می‌شوند. التهاب و عفونت در این اندام‌ها می‌تواند درد در قفسه سینه، قسمت فوقانی شکم و کمر ایجاد کند.

از آنجا که قلب در مرکز قفسه سینه و مایل به سمت چپ قرار گرفته، نشانه‌های بیماری قلبی به طور کلی؛ سمت راست قفسه سینه را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد.

در این مقاله، در مورد علل مختلف درد سمت راست قفسه سینه صحبت کرده و به شما خواهیم گفت: این درد چه زمانی جدی است و باید به خاطر ان به پزشک مراجعه کنید.

علل درد سمت راست قفسه سینه

عفونت کیسه صفرا

درد شدید در سمت راست قفسه سینه می‌تواند نشانه‌ای از عفونت کیسه صفرا یا سنگ کیسه صفرا باشد. کیسه صفرا حاوی صفرا است که به تجزیه و هضم غذا کمک می‌کند. هر گونه عفونت یا انسداد در کیسه صفرا می‌تواند درد در منطقه فوقانی شکم ایجاد کند.

پزشکان می‌گویند که کوله سیستیت حاد (التهاب کیسه صفرا) می‌توانید درد تیز ناگهانی در سمت راست قفسه سینه به وجود آورد. این درد می‌تواند به شانه راست نیز سرایت کند.

سلامت کیسه صفرا و کبد با یکدیگر در ارتباط هستند؛ بنابراین استفاده از مواد گیاهی مانند باباآدم، قاصدک، سیب زمینی وحشی، و لیمو برای سم زدایی کبد می‌تواند سلامت کیسه صفرا را نیز تضمین کند.

پزشکان معتقدند که علائم و نشانه‌های سنگ کیسه صفرا می‌تواند درد قفسه سینه شبیه به یک حمله قلبی ایجاد کند. به این دلیل، اگر درد ناگهانی در قفسه سینه ایجاد شد، باید سریعا به پزشک مراجعه کنید.

پانکراتیت

پانکراتیت التهاب در پانکراس است که می‌تواند درد ثابت در سمت راست قفسه سینه ایجاد کند.

پانکراس در قسمت فوقانی شکم و پشت معده واقع شده است. پانکراس؛ آنزیم‌های گوارشی که برای هضم غذا موثرند را از خود منتشر می‌کند. اگر کار پانرکاس (لوزالمعده) متوقف شود؛ آنزیم‌های تجمع پیدا می‌کند. تجمع این آنزیم‌ها باعث التهاب پانکراس می‌شود. سنگ کیسه صفرا نیز می‌تواند به پانکراتیت منجر شود.

درد پانکراس معمولا از دنده‌ها در وسط بدن شروع می‌شود و به قفسه سینه، کمر یا پهلو سرایت می‌کند. درد قفسه سینه از پانکراتیت می‌تواند در سمت چپ یا راست قفسه سینه رخ دهد. علاوه بر این درد شما ممکن است تهوع، استفراغ، از دست دادن اشتها و نفخ را نیز تجربه کنید.

اگر درد شدید طولانی‌تر از ۳۰ دقیقه دارید و استفراغ یا تهوع شدید است؛ حتما به پزشک مراجعه کنید.

ذات الجنب

بین ریه‌ها و دیواره قفسه سینه یک غشاء نازک به نام پرده جنب وجود دارد. پرده جنب می‌تواند به دلیل یک عفونت ویروسی یا باکتریایی، یا آسیب قفسه سینه و تجمع لخته خون ملتهب شود. هر گونه التهاب پرده جنب (ذات الجنب) درد تیزی در قفسه سینه ایجاد می‌کند. درد می‌تواند بسیار شدید بوده و با سرفه کردن تشدید شود.

دکتر تیم کنی توضیح می‌دهد که درد‌های قفسه سینه در این منطقه از التهاب احساس می‌شود. بنابراین، اگر ریه راست تحت تاثیر است، ذات الجنب؛ درد سمت راست قفسه سینه ایجاد می‌کند.

اگر درد قفسه سینه بیش از چند روز ادامه دارد و یا اگر درد همراه با تنگی نفس یا سرفه خونی است حتما باید به پزشک مراجعه کنید.

ذات الریه

پنومونی بیماری ریوی دیگری است که می‌تواند درد قفسه سینه شدید که بستگی به نوع آسیب ریوی دارد، ایجاد کند. پنومونی عفونت تنفسی است که اغلب ناشی از آنفولانزا، آسم یا عفونت ریه است. درد قفسه سینه و سینه پهلو می‌توانند نشانه‌هایی مانند سرفه، تب شدید و لرز داشته باشند.

همراه با علائم معمول ذات الریه، درد قفسه سینه شدید که هنگام سرفه کردن بدتر می‌شود، احساس خواهد شد.

اگر شما دچار سکته مغزی شده اید، ممکن است در معرض خطر بیشتری برای درد سمت راست قفسه سینه به علت ذات الریه باشید. مجله Neurohospilalist گزارش داد که پنومونی مرتبط با سکته مغزی اغلب در سمت راست قفسه سینه؛ به جای سمت چپ رخ می‌دهد. دلیل این است که دستگاه تنفسی راست به نای نزدیک‌تر است.

پنومونی می‌تواند یک بیماری بالقوه کشنده باشد. پس به محض ابتلا به پزشک مراجعه کنید. کسانی که بیشتر در معرض خطر هستند شامل کودکان، سالمندان و افراد با سیستم ایمنی ضعیف می‌باشند.

پنوموتوراکس

درد قفسه سینه شدید در سمت راست با ابتلای ریه راست به پنوموتوراکس نیز رخ می‌دهد. پنوموتوراکس با آسم، فیبروز سیستیک یا سل ایجاد می‌شود و به ریه‌ها آسیب وارد می‌کند.

درد تیز و شدید قفسه سینه که با سرفه کردن بدتر می‌شود علامت اصلی پنوموتوراکس است. اگر بیماری شدید باشد، ممکن است تنگی در قفسه سینه، آبی شدن پوست، سرگیجه، خستگی و ضربان قلب سریع نیز احساس شود.

پنوموتوراکس می‌تواند یک بیماری مرگبار باشد، پس به محض مشاهده علائم به پزشک مراجعه کنید.

زونا

یکی دیگر از علل درد سمت راست قفسه سینه زونا است. زونا توسط ویروسی که مسئول آبله مرغان است؛ ایجاد می‌شود. علامت اصلی زونا؛ خارش پوست همراه با تاول است. ممکن است با خارش و سوزن سوزن شدن؛ سردرد، علائم شبیه سرماخوردگی و حساسیت به نور نیز ایجاد شود. زونا می‌تواند باعث شود پوست بسیار حساس شود.

دکتر میشل رایت می‌گوید که زونا به اعصاب زیر پوست حمله می‌کند. معمولا و فقط بر روی یک طرف بدن تاثیر می‌گذارد. اگر عصب پوست روی قفسه سینه تحت تاثیر قرار گیرد، درد قفسه سینه ایجاد می‌شود.

دارو‌های خانگی زیادی برای از بین بردن علائم زونا مانند خارش پوست و تسکین درد وجود دارد. یکی از راه‌های بسیار موثر برای تسکین علایم دردناک زونا، استفاده از عسل است.

عفونت غضروفی و دنده

عفونت غضروفی و دنده یا التهاب در سینه (استرنوم)، می‌تواند درد قفسه سینه در سمت چپ یا راست به وجود آورد. بسیاری از مردم عفونت غضروفی و دنده را با حمله قلبی اشتباه می‌گیرند. به دلیل این که این درد بیشتر روی قلب احساس می‌شود. درد این بیماری معمولا موضعی است و با فشار دادن بر روی غضروف تکثیر می‌شود.

اگر چه عفونت غضروفی و دنده معمولا باعث درد قفسه سینه در سمت چپ می‌شود. اما گاهی نیز این درد در سمت راست احساس خواهد شد. البته پزشکان معتقدند که این درد گاهی در هر دو طرف قفسه سینه احساس می‌شود. اگر شما در سینه همراه با درد؛ تورم نیز داشتید؛ نشانه‌ای از سندرم Tietze است.

معمولا، پزشکان توصیه می‌کنند برای تسکین این درد استراحت کنید و از کمپرس یخ روی قفسه سینه استفاده کنید.

لخته خون (آمبولی ریوی)

درد شدید در ناحیه سینه که با استراحت بهتر می‌شود، نشانه‌ای از آمبولی ریوی است. آمبولی ریوی یک بیماری خطرناک است که ناشی از لخته شدن خون و ورود آن به ریه است. دلیل اصلی لخته شدن خون ترومبوز ورید عمقی است.

دکتر Daniel R. Ouellette توضیح می‌دهد که خون لخته شده ابتدا به ریه راست رفته و سپس به سمت ریه چپ حرکت می‌کند. در هر صورت لخته در هر ریه‌ای که باشد شما درد را در آن سمت حس می‌کنید.

پزشکان می‌گویند که در طول زمان، آمبولی ریه می‌تواند فشار خون در سمت راست قلب را افزایش دهد و در نهایت قلب را تضعیف کند.

بهترین راه برای جلوگیری از آمبولی ریوی، جلوگیری از لخته شدن خون است. به این منظور ترومبوز ورید عمقی و گردش خون ضعیف باید درمان شود.

آسیب به قفسه سینه

ضربه به قفسه سینه درد ایجاد می‌کند و می‌تواند به اندام‌های که توسط قفسه سینه محافظت شده اند آسیب برساند. به عنوان مثال، ضربه به سمت راست قفسه سینه می‌تواند به کبد و یا کلیه راست آسیب بزند. حتی جراحات جزئی به قفسه سینه می‌تواند دردی چند روزه به وجود آورد. این درد بیشتر در هنگام تنفس؛ سرفه یا عطسه احساس می‌شود.

فشار عضلانی

زور زدن و یا فعالیت بدنی می‌تواند به عضلات قفسه سینه آسیب رسانده و باعث درد در دو طرف قفسه سینه شود. با این حال، فشار عضلانی اغلب باعث درد سمت راست قفسه سینه می‌شود. زیرا اکثر افراد راست دست بوده و کار‌های سنگین را با دست راست انجام می‌دهند.

دکتر میشل رایت می‌گوید که فشار عضلانی می‌تواند فیبر‌های عضلانی در دیواره قفسه سینه را پاره کند. بلند کردن اجسام سنگین، کشش، حرکت ناگهانی، و حتی سرفه‌های مکرر می‌تواند فشار اضافی بر روی عضلات قفسه سینه وارد کند.

سکته قلبی

همانطور که در آغاز این مقاله ذکر شد، درد قفسه سینه در سمت چپ؛ معمولا با مشکلات مربوط به قلب مانند حمله قلبی همراه است. با این حال، گاهی اوقات علائم حمله قلبی می‌تواند درد را در سمت راست قفسه سینه ایجاد کند.

دکتر جیمز بکرمن می‌گوید که درد قفسه سینه در زنان، در طول یک حمله قلبی، بیشتر شبیه احساس فشردن قفسه سینه است. دکتر بکرمن می‌گوید که این درد را می‌توان در هر نقطه از قفسه سینه، نه فقط در سمت چپ احساس کرد.

نشانه‌های دیگری حمله قلبی شامل عرق سرد، بدتر شدن درد، تنگی نفس، ضربان قلب نامنظم و تهوع و استفراغ است.

زمانی که نیاز به مراجعه به پزشک دارید

هنگامی که در مورد درد قفسه سینه صحبت می‌کنیم، همه پزشکان معتقدند که هر نوع درد قفسه سینه نباید نادیده گرفته شود. اگر چه علل این درد همیشه به قلب شما مرتبط نیست، اما می‌تواند با سایر بیماری‌های جدی همراه باشد.

پس اگر هر نوع دردی در قفسه سینه داشتید که همراه با علائم زیر بود به پزشک مراجعه کنید.

درد شدید در زیر سینه به صورتی که احساس می‌کنید کسی قفسه سینه شما را فشار می‌دهد.

هر نوع درد در وسط قفسه سینه

درد در قفسه سینه که به دست چپ یا فک سرایت می‌کند.

درد قفسه سینه که خوب نمی‌شوند.

درد ناگهانی قفسه سینه

استفراغ، تهوع، سبکی سر، ضربان قلب نامنظم یا سریع

تب و لرز

سرفه حاوی مخاط سبز و زرد

مشکل بلعیدن

نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین